pax1 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hei, Skal bygge en ny rigg, og ønsker noen innspill. Budsjett mellom 15-20.000. Trenger ikke skjerm, mus, tastatur (men ønsker et par gode nye høretelefoner). Noe av det viktigste er at den skal være stillegående. Ikke overklokking. Romslig kabinett det er lett å bygge i og med god luft. Skal ikke bæres mye, så kan veie litt. Skal ha en stor SSD og antageligvis gjenbruke noen S-ATA disker for bilde, musikk, video osv. Intel vs. AMD betyr ikke så mye. Ønsker spesielt anbefalinger rundt skjermkort (må dra nye ting bra rundt (1920x1080/1200) og være stille, men ikke nødvendigvis "bleeding edge"), power-supply, kabinett, minne og CPU. Antageligvis ikke nødvendig med dedikert lydkort. Kabinett bør ha gode tilkoblingsmuligheter i front (USB, lyd osv), og ikke trenge mye verktøy. For øvrig... et konkret spørsmål rundt vannkjøling (vet ikke hva jeg vil her). Hvis vannkjøling kan gi vesentlig stillere kabinett en luftkjøling kan jeg kikke på det, men hvis det er primært for å kunne overklokke mer (som er mitt intrykk) er ikke det så interessant. Takk for innspill Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hvis du allerede har skjerm, hvilket merke og modell er dette? Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Hvis du allerede har skjerm, hvilket merke og modell er dette? Har to 24" skjermer.. en Dell og en BenQ - begge noen år gamle, så kunne sikkert gjort noe med dem, men er ikke 1. prioritet.. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Wow, for 15 - 20 k tror jeg du får mer enn du aner. Men det koster jo litt ekstra for kvalitet og stillegående kjøling. Kabinett: Fractal Design Define XL R2 (stort, stillegående og støydempende, fortsatt god kjøling). Kan også se på noen dyrere Corsair Obsidian-kabinetter. Koster mer, er tyngre, mer plass, mer kvalitetsfølelse. Men Fractal Design gir fortsatt god kvalitetsfølelse, har selv Arc Midi R2. Hovedkort: Asus lager fantastiske kort. Z87-Pro er genialt, men ASRock og Gigabyte er også bra. Prosessor: Litt vanskelig å spå hva du trenger. Gå for Intel Core i5-4670 om du bare skal spille, se film, surfe osv. Er det litt tyngre oppgaver kan du se på i7-4770, den har HyperThreading, som ikke alene er verdt prisøkningen, men det kan gi en liten fordel i krevende skrivebordsprogrammer (altså ikke spill). Men vet ikke hvorfor du ikke vil overklokke, bare 2-300 MHz gjør ikke noe for støy om du har god kjøler. Og kan være fint med gratis ytelse i fremtiden, men du velger selv. Kjøler: Noctua NH-U12S eller NH-U14S er stillegående kjølere. Sistnevnte er litt større. Du kan også se på NH-D14, men denne har litt gamlere vifter, og kan derfor bråke bittelitt mer (men den er veldig stillegående, har den selv). Og ja, alle disse er beist. Vannkjøling ville jeg ikke vurdert, ihvertfall ikke når du ikke skal drive med seriøs overklokking. Vannkjøling er liksom steget du må ta når du trenger mer enn hva luftkjølere kan tilby, og de kan tilby veldig mye (selv til overklokking), luftkjølere er også mer stillegående (med mindre du har dyr vannkjøling). Alternativt så kan du bruke to og et halvt tusen på vannkjøling som du setter sammen selv, og kjøpe Noctua NF-F12-vifter. Dette hadde vært ganske stillegående (med stillegående pumpe), men dette er overkill! Veldig overkill! En luftkjøler er minst like stillegående, hvis ikke stillere! Skjermkort: Kjøper du nå, gå for Asus eller MSI GeForce GTX 760 eller 770 (middels+), gir god ytelse i spill. Men klarer du å vente litt kommer det nye skjermkort fra AMD snart. Det kan hende at du må vente litt på tredjepartskjølere (mindre støy). Strømforsyning: Minst mulig støy: Fractal Design Newton (top class) eller Corsair RM (et steg ned). Førstnevnte er godt priset og veldig stillegående. Supereffektiv (Platinum), mens Corsair RM kan sammenlignes med HX (Gold). Du trenger ikke mer enn 750w, og du kunne klart deg med mindre! Spesielt med Platinum-modeller. Hadde fungert med 600 W, men jeg synes det blir i minste laget. 650 W er en grei minimum. RAM: Corsair, Crucial, G. Skill, vet jeg har glemt noen nå. Ikke kjøp GeiL (dårlig kvalitet dessverre). Se etter CL9 og 1600 MHz. Greit å ha to minnemoduler (2x8 GB er bra), fordi det er to minnekanaler. SSD: Med det budsjettet så utelater jeg de billigeste alternativene (si ifra hvis du vil ha det billigere). SanDisk Ultra Plus er en SSD med god pålitelighet og kvalitet, men som også gir god ytelse. Det er en god balanse mellom pris, kvalitet og ytelse. Samsung 840 Pro har litt bedre ytelse, men er en del dyrere. Den har også god pålitelighet og er kjent for å være godt bygget (Samsung SSD). Harddisker: Seagate Barracuda hvis du vil ha det billig. Gode og billige disker, enkelt og greit. Vet ikke om jeg har glemt noe nå, gikk raskt igjennom alt sammen. Spør gjerne hvis du lurer på noe. Nu har jeg det travelt, må ut å kjøre! 1 Lenke til kommentar
MhMh Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Med tanke på at du vil ha den stillegående ville jeg uten tvil satset på Fractal Define R4 eller R2 large. Endret 24. september 2013 av MhMh Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Dette forslaget mangler optisk drev og operativsystem. Jeg har heller ikke tatt med headset siden jeg ikke vet hva som er bra. Hvis pengene brenner i lommeboka, så er det bare å oppgradere forslaget til i7 4770k (unødvendig for spilling), større Samsung EVO ssd og mer minne (også unødvendig for spilling). Det du også bør tenke på er at skjermene dine, avhengig av hva du spiller, kanskje ikke kan utnytte skjermkortet i dette oppsettet. Ny 144Hz skjerm koster 2400,- Endret 24. september 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
ole a Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Angående headset vil jeg anbefale dette. Knall lyd og er fantastisk å ha på seg over lengre tid i forhold til headset jeg har hatt før. Hvis du er avhengig av mikrofon vil jeg anbefale denne. Følger med 2 magneter som du da kan feste på headsetet, mikrofonen sitter godt festet under bruk og basert på hva de i andre enden av ventrilo/skype sier er det bra kvalitet på den Jeg kjører denne komboen sammen med en slik dac/amp. Da er det skikkelig trøkk i headsetet om man trenger det, og i tillegg har du volumkontroll på pulten. Absolutt beste headsetet jeg har hatt. Lenke til kommentar
Axzevos Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hei, Skal bygge en ny rigg, og ønsker noen innspill. Budsjett mellom 15-20.000. Trenger ikke skjerm, mus, tastatur (men ønsker et par gode nye høretelefoner). Noe av det viktigste er at den skal være stillegående. Ikke overklokking. Romslig kabinett det er lett å bygge i og med god luft. Skal ikke bæres mye, så kan veie litt. Skal ha en stor SSD og antageligvis gjenbruke noen S-ATA disker for bilde, musikk, video osv. Intel vs. AMD betyr ikke så mye. Ønsker spesielt anbefalinger rundt skjermkort (må dra nye ting bra rundt (1920x1080/1200) og være stille, men ikke nødvendigvis "bleeding edge"), power-supply, kabinett, minne og CPU. Antageligvis ikke nødvendig med dedikert lydkort. Kabinett bør ha gode tilkoblingsmuligheter i front (USB, lyd osv), og ikke trenge mye verktøy. For øvrig... et konkret spørsmål rundt vannkjøling (vet ikke hva jeg vil her). Hvis vannkjøling kan gi vesentlig stillere kabinett en luftkjøling kan jeg kikke på det, men hvis det er primært for å kunne overklokke mer (som er mitt intrykk) er ikke det så interessant. Takk for innspill Klarer du å vente noen dager? AMD skal ha pressekonferanse om sin nye GPU imorgen. Her er link: http://www.youtube.com/watch?v=bHfmM6QYWNM Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Klarer du å vente noen dager? AMD skal ha pressekonferanse om sin nye GPU imorgen. Her er link: http://www.youtube.com/watch?v=bHfmM6QYWNM Jeg klarer vel å vente noen dager. Riggen må være klar til LAN-party 18-20 oktober.. For øvrig, tusen takk til de som har kommet med innspill.. holder på å sette opp en handleliste.. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Dette forslaget mangler optisk drev og operativsystem. Jeg har heller ikke tatt med headset siden jeg ikke vet hva som er bra. Hvis pengene brenner i lommeboka, så er det bare å oppgradere forslaget til i7 4770k (unødvendig for spilling), større Samsung EVO ssd og mer minne (også unødvendig for spilling). Det du også bør tenke på er at skjermene dine, avhengig av hva du spiller, kanskje ikke kan utnytte skjermkortet i dette oppsettet. Ny 144Hz skjerm koster 2400,- Hei og takk for svar. Har litt problem med å se bildet.. får ikke åpnet det i stor versjon.. kanskje browser-problem... :/ Lenke til kommentar
Axzevos Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Jeg klarer vel å vente noen dager. Riggen må være klar til LAN-party 18-20 oktober.. For øvrig, tusen takk til de som har kommet med innspill.. holder på å sette opp en handleliste.. Kult, jeg skal også bygge en helt ny pc om et par dager. Har tenkt til å bruke noe rundt 20k selv. Men kan du si noe om du skal overclocke, edite, steame? Eller er den mest for bare gaming? Hei og takk for svar. Har litt problem med å se bildet.. får ikke åpnet det i stor versjon.. kanskje browser-problem... :/ Får ikke åpnet jeg heller. Men du kan trykke på bilde, eller holde inn så drar du den over "search" baren og slipper. Da funker det fint Link: http://bildr.no/image/Y0JHTTNU.jpeg Endret 24. september 2013 av Axzevos Lenke til kommentar
Axzevos Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hei, Skal bygge en ny rigg, og ønsker noen innspill. Budsjett mellom 15-20.000. Trenger ikke skjerm, mus, tastatur (men ønsker et par gode nye høretelefoner). Noe av det viktigste er at den skal være stillegående. Ikke overklokking. Romslig kabinett det er lett å bygge i og med god luft. Skal ikke bæres mye, så kan veie litt. Skal ha en stor SSD og antageligvis gjenbruke noen S-ATA disker for bilde, musikk, video osv. Intel vs. AMD betyr ikke så mye. Ønsker spesielt anbefalinger rundt skjermkort (må dra nye ting bra rundt (1920x1080/1200) og være stille, men ikke nødvendigvis "bleeding edge"), power-supply, kabinett, minne og CPU. Antageligvis ikke nødvendig med dedikert lydkort. Kabinett bør ha gode tilkoblingsmuligheter i front (USB, lyd osv), og ikke trenge mye verktøy. For øvrig... et konkret spørsmål rundt vannkjøling (vet ikke hva jeg vil her). Hvis vannkjøling kan gi vesentlig stillere kabinett en luftkjøling kan jeg kikke på det, men hvis det er primært for å kunne overklokke mer (som er mitt intrykk) er ikke det så interessant. Takk for innspill Uansett, kan komme med noen tips jeg ogs. Kabinett: Velg noe du liker selv. Her er noen jeg anbefaler: CM storm stryker, CM storm trooper, Corsair 650d, Fractal design. Velg den du synes er kulest . Hovedkort: Hvis du skal ha SLI ville jeg valgt MSI z87-g45. Dette er et hovedkort som er ekstremt enkelt å overclocke og kommer med høy kvalitet. Supporter crossfire og SLI. Den kommer forresten med en overclocking knapp . CPU: Jeg ville valgt i7 4770k eller i5 4670k. Dette spørs om du skal multitaske, livesteame eller edite. Hvis du skal bare spille ville jeg valgt i5 4670k. Den gir like mye performance som i7 4770k hvis du skal BARE spille. CPU cooler: Hvor mye skal du overclocke? Hvis du holder å gå ut av budsjettet ditt ville jeg valgt hyper 212 evo. Dette er vel den beste CPU cooler du kan få for 200-250 kroner. Hvis du skal overclocke mere enn 4,4ghz ville jeg valgt vannkjøling eller NH-D14. GPU: Du kan enten velge 1x grafikkort eller 2x grafikkort. Hvis du f.eks kjøper 2x gtx 760 får du mye mere performance enn gtx 780 til og med hvis du betaler 1000 kroner mindre. Jeg selv skal vente til imorgen å se livesteamen til AMD om sin nye GPU . Ryker sier den skal komme for 600 dollar og være like god, eller bedre enn GTX titan. PSU: Hvis du skal ha SLI anbefaler jeg 850w+. Jeg ville valgt XFX proseries 850w. Men hvis du vil kan du bruke litt mere penger å kjøpe en gold PSU eller platium PSU. Som f.eks AX serien til Corsair. Ram: Dette spørs om du skal bruke pc'en til multitasking eller editing. Hvis du editer mye som anbefaler jeg 16gb ram, men hvis du skal bare spille holder 8gb i massevis. Anbefaler Kingston, Corsair eller G-skill. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Wow, for 15 - 20 k tror jeg du får mer enn du aner. Men det koster jo litt ekstra for kvalitet og stillegående kjøling. Kabinett: Fractal Design Define XL R2 (stort, stillegående og støydempende, fortsatt god kjøling). Kan også se på noen dyrere Corsair Obsidian-kabinetter. Koster mer, er tyngre, mer plass, mer kvalitetsfølelse. Men Fractal Design gir fortsatt god kvalitetsfølelse, har selv Arc Midi R2. Hovedkort: Asus lager fantastiske kort. Z87-Pro er genialt, men ASRock og Gigabyte er også bra. Prosessor: Litt vanskelig å spå hva du trenger. Gå for Intel Core i5-4670 om du bare skal spille, se film, surfe osv. Er det litt tyngre oppgaver kan du se på i7-4770, den har HyperThreading, som ikke alene er verdt prisøkningen, men det kan gi en liten fordel i krevende skrivebordsprogrammer (altså ikke spill). Men vet ikke hvorfor du ikke vil overklokke, bare 2-300 MHz gjør ikke noe for støy om du har god kjøler. Og kan være fint med gratis ytelse i fremtiden, men du velger selv. Kjøler: Noctua NH-U12S eller NH-U14S er stillegående kjølere. Sistnevnte er litt større. Du kan også se på NH-D14, men denne har litt gamlere vifter, og kan derfor bråke bittelitt mer (men den er veldig stillegående, har den selv). Og ja, alle disse er beist. Vannkjøling ville jeg ikke vurdert, ihvertfall ikke når du ikke skal drive med seriøs overklokking. Vannkjøling er liksom steget du må ta når du trenger mer enn hva luftkjølere kan tilby, og de kan tilby veldig mye (selv til overklokking), luftkjølere er også mer stillegående (med mindre du har dyr vannkjøling). Alternativt så kan du bruke to og et halvt tusen på vannkjøling som du setter sammen selv, og kjøpe Noctua NF-F12-vifter. Dette hadde vært ganske stillegående (med stillegående pumpe), men dette er overkill! Veldig overkill! En luftkjøler er minst like stillegående, hvis ikke stillere! Skjermkort: Kjøper du nå, gå for Asus eller MSI GeForce GTX 760 eller 770 (middels+), gir god ytelse i spill. Men klarer du å vente litt kommer det nye skjermkort fra AMD snart. Det kan hende at du må vente litt på tredjepartskjølere (mindre støy). Strømforsyning: Minst mulig støy: Fractal Design Newton (top class) eller Corsair RM (et steg ned). Førstnevnte er godt priset og veldig stillegående. Supereffektiv (Platinum), mens Corsair RM kan sammenlignes med HX (Gold). Du trenger ikke mer enn 750w, og du kunne klart deg med mindre! Spesielt med Platinum-modeller. Hadde fungert med 600 W, men jeg synes det blir i minste laget. 650 W er en grei minimum. RAM: Corsair, Crucial, G. Skill, vet jeg har glemt noen nå. Ikke kjøp GeiL (dårlig kvalitet dessverre). Se etter CL9 og 1600 MHz. Greit å ha to minnemoduler (2x8 GB er bra), fordi det er to minnekanaler. SSD: Med det budsjettet så utelater jeg de billigeste alternativene (si ifra hvis du vil ha det billigere). SanDisk Ultra Plus er en SSD med god pålitelighet og kvalitet, men som også gir god ytelse. Det er en god balanse mellom pris, kvalitet og ytelse. Samsung 840 Pro har litt bedre ytelse, men er en del dyrere. Den har også god pålitelighet og er kjent for å være godt bygget (Samsung SSD). Harddisker: Seagate Barracuda hvis du vil ha det billig. Gode og billige disker, enkelt og greit. Vet ikke om jeg har glemt noe nå, gikk raskt igjennom alt sammen. Spør gjerne hvis du lurer på noe. Nu har jeg det travelt, må ut å kjøre! Hei. Begynt å titte gjennom dine anbefalinger og svar - tusen takk for flott info. Tror nok jeg går for kabinett, prosessor og hovedkort som du anbefaler (så langt jeg har kommet). Når det gjelder prosessor-kjøling anbefalingene.. de er ganske store, er de ikke? Det kan jo være greit å kunne overklokke litt (det har vel blitt rimelig enkelt), men er det strengt tatt nødvendig fra et "stille"-perspektiv? Takk igjen Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Kult, jeg skal også bygge en helt ny pc om et par dager. Har tenkt til å bruke noe rundt 20k selv. Men kan du si noe om du skal overclocke, edite, steame? Eller er den mest for bare gaming? Får ikke åpnet jeg heller. Men du kan trykke på bilde, eller holde inn så drar du den over "search" baren og slipper. Da funker det fint Link: http://bildr.no/image/Y0JHTTNU.jpeg Hei, Det blir gaming, samt litt redigering (foto og video) og koding. Overklokking er ikke veldig viktig i seg selv, men etter hvert som det har blitt rett-frem blir det vel kanskje noe... Lite streaming, tror jeg Lenke til kommentar
Axzevos Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hei, Det blir gaming, samt litt redigering (foto og video) og koding. Overklokking er ikke veldig viktig i seg selv, men etter hvert som det har blitt rett-frem blir det vel kanskje noe... Lite streaming, tror jeg Kommer til å gi deg et helt nytt build om et par dager. Vi får bare vente å se hva AMD sier om r9 290x først. Btw, cpu coolers er ganske store. Hvis du skal ha en PC på lan anbefaler jeg deg en midi tower. Hadde en tanke på å kjøpe corsair 900D, men den ville jeg aldri klart å få med til TG (The gathering.) En CPU cooler er ganske store. Men du får plass i en midi tower . Men husk dette, det er viktig at du ser hvilken CPU cooler du kjøper. Det kan hende den blokkerer oen RAM slots. Det betyr du ikke kan f.eks du ikke kan velge 4x4 ram. Anbefaler deg 8x2. Her er en enkel video hvordan man overclocke MSI z87-g45 http://www.youtube.com/watch?v=7mLP3pGvnDU Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Foreløpig "handleliste" ser slik ut... får tygge litt på det, og se hva som skjer fra AMD sin side... men det er vel et greit oppsett og skulle holde bra til det ene og det andre https://prisguiden.no/liste/142966 Landet på ca. 14k.... Endret 24. september 2013 av pax1 Lenke til kommentar
Axzevos Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Foreløpig "handleliste" ser slik ut... får tygge litt på det, og se hva som skjer fra AMD sin side... men det er vel et greit oppsett og skulle holde bra til det ene og det andre https://prisguiden.no/liste/142966 Landet på ca. 14k.... Dette ser fint ut. Men kan du gi meg et par grunner hvorfor du trenger 3tb harddisk og 500gb SSD? Jeg ville heller valgt Samsung 250gb evo, seagate barracuda 1tb, bytter til hyper 212 evo, MSI z87-g45 og valgt gtx 770 SLI. Lenke til kommentar
pax1 Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Dette ser fint ut. Men kan du gi meg et par grunner hvorfor du trenger 3tb harddisk og 500gb SSD? Jeg ville heller valgt Samsung 250gb evo, seagate barracuda 1tb, bytter til hyper 212 evo, MSI z87-g45 og valgt gtx 770 SLI. Tja.. man kan aldri ha nok diskplass... Lenke til kommentar
Axzevos Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Tja.. man kan aldri ha nok diskplass... Jo, det kan man. Hvor mye klarer du å bruke opp? Hvis du skal laste ned hundrevis av filmer kan du godt kjøpte 3tb... Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Jo, det kan man. Hvor mye klarer du å bruke opp? Hvis du skal laste ned hundrevis av filmer kan du godt kjøpte 3tb... Jeg viste ikke at mengde lagringsplass og hva man skal bruke den til måtte godkjennes av deg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå