Gå til innhold

60% jobb eller 50%+Dagpenger

TheDoctor

Anbefalte innlegg

Hei!

Et lite spørsmål til noen som kanskje kjenner til dette bedre en meg.

Jeg jobber i dag i et vikariat i 100%, men har fått beskjed om at det skal gå ned til 60%. Jeg vil jo ikke kunne få Dagpenger fra Nav siden jeg jobber over 50%, og vil jo tape penger på dette.

Noen anbefalte meg da å be om å heller få gå 50% også da få Dagpenger fra Nav i tillegg.

Jeg ser for meg at det jeg får fra NAV for de resterende 50% er større en lønnen jeg ville få for de 10% mer timer jeg har, eller tenker jeg feil?

All svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke store forskjellen. Fra NAV vil du maks få utbetalt 62,4 % av tidligere lønn (dagpengegrunnlaget). Om du har mulighet til noe overtid vil faktisk jobben gi bedre uttelling. Tror selv om du går under 50 % og får graderte dagpenger at resultatet blir ca 62,4 %, men det er jeg ikke sikker på.

Husk at det også er en del andre krav for å få dagpenger. Du må være reell arbeidssøker, du må aktivt søke arbeid og du vil være til en betydelig grad forpliktet til å ta tilbud du får gjennom NAV.

Personlig ville jeg aldri i et slikt tilfelle sagt opp/redusert min stilling og satset på NAV. Jeg ville stått i stillingen, men aktivt søkt på nye jobber (gjerne deltidsjobber som du kan kombinere med nåværende). Prøvd også å få så mye overtid som var mulig. Det kan du ikke om du går for NAV-lsøningen, dvs du kan - men da mister du dagpenger i den perioden du er over 50 %.

Lenke til kommentar

Har siden slutten av mai (da jeg startet i denne jobben) hatt totalt 20 minutter overtid. Så overtid er det nok dessverre langt å se etter.

Jeg er pr i dag aktiv jobbsøker, sender meldekort til nav, og søker på det jeg finner av ledige (og delvis interessante jobber, skal ikke være kresen) så den er vel også grei sånn sett.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...