enemigo Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Vurderer nå å kjøpe meg en centrino basert maskin. Valget står nok mellom Dell 500m og Acer 290LCi. Men en ting jeg må ha svar på er om APM fungerer på en pentium mobile. Altså, går vifta konstant i Red Hat? Eller fungerer strømstyrings funksjonene? Knut Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Jeg vet lite om viftekontrolen, men jeg vet at det trådløse nettverkskortet til INTEL ikke er veldig kompatibelt med noen linux distroer. Intel har ikke planer i det hele tatt å lage drivere til dette nettverkskortet heller, og man MÅ ha nettopp dette nettverkskortet for at maskinen kan kalles en centrino. Så dersom du vurderer å bruke trådløst nettverkskort, vil jeg anbefalle deg å bestille et annet nettverkskort f.eks dell sitt, og heller miste retten til å kalle din maskin centrino.. Lykke til.. Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 Er egentlig fælt lite opptatt av trådløst nettverk, og om maskina mi heter centrino. Er mest opptatt av Pentium Mobile cpu'en. Det sitter ikke et vanlig nettverkskort også i centrino maskinene nei..? Hvilke trådløse nettverkskort fungerer da? Er dette det Dell kortet du anbefaler meg? "Dell Truemobile 2300 Wireless Router 802.11 b/g (+1 476 kr)" Dyre greier hvertfal.. K Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Dell Truemobile 2300 Wireless Router 802.11 b/g (+1 476 kr) er en router 500M Mini PCI Wireless LAN TM1300 (b/g) (+694 kr) er kortet du vil ha Lenke til kommentar
duda Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 altså om du kan kalle maskinen din en centrino eller bare pentium -m så er det vel det sammee, det er jo så å si helt lik maskin uten at den ene ikke har intel sitt nettverkskort. men som sagt, syns dell overpriser tilleggs varer noe voldsomt. liker ikke det, det ser billig ut med dell, men skal du ha en grei maskin så blir det dyrt etterhvert. Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 Heh, se det ja. Lønner seg kanskje for meg å lese innimellom også!! Hva slags kort bør jeg bestille da? Et standard nettverkskort? K Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 Duda, jeg finner faktisk ikke billigere centrino maskiner noe sted, eller maskin med pentium Mobile cpu. Finner du noen så si ifra. Det billigste alternativet jeg har funnet er en Acer 290 til rett under 12.000kr, så kommer bæreveske og frakt i tillegg. Dell maskina koster 12.1xx,- inkl frakt og veske, og 1,4mhz cpu'en. Knut Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 500M Mini PCI Wireless LAN TM1300 (b/g) (+694 kr) er kortet du vil ha Dette fungerer altså med Red Hat? Maskina beveger seg litt over min smertegrense med dette kortet... hadde satt 12k, blir fort 13k nå. Lenke til kommentar
flikka Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Hei. Jeg har kjører RH9 på en latitude D600 (ikke centrino, men Pentium M). Har ikke APM installert, så jeg kan ikke uttrykke meg om dette virker. Vanlig nettverkskort følger med, selvsagt. Trådløstkortet tror jeg nok du skal slite med å få til å virke, foreløpig hvertfall.... Ellers funker ting greit, bruker maskinen i jobbsammenheng hver dag. K Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 http://www.linux-laptop.net/ http://www.linux.org/hardware/laptop.html er to sider som tar for seg installering av linux på bærbare maskiner. Finner kanskje noen tips der. Er det ikke innebygget nettverkskort på maskinene? Trodde det var standard på de fleste maskinene selv om det er tråløst nettverkskort og. Lenke til kommentar
flikka Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Er det ikke innebygget nettverkskort på maskinene? Trodde det var standard på de fleste maskinene selv om det er tråløst nettverkskort og. Jo, det er standard, prøvde å oppklare det i forrige innlegg :-) K Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Er det ikke innebygget nettverkskort på maskinene? Trodde det var standard på de fleste maskinene selv om det er tråløst nettverkskort og. Jo, det er standard, prøvde å oppklare det i forrige innlegg :-) K Det var det jeg trodde. Virket ikke som noen var klar over det. Lenke til kommentar
zzzneo Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Vurderer nå å kjøpe meg en centrino basert maskin. Valget står nok mellom Dell 500m og Acer 290LCi. Men en ting jeg må ha svar på er om APM fungerer på en pentium mobile. Altså, går vifta konstant i Red Hat? Eller fungerer strømstyrings funksjonene? Knut du må bruke ACPI, ikke APM. Disable APM totalt! Jeg rota en del med det der, og fikk til slutt til monitorering av batteri, men ikke mer. Men det er nok fordi jeg er litt for nybegynner i linux Får se om jeg finner ut av det når jeg får min acer 803LCi les her: http://www.tuxmobile.com/centrino.html Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 altså om du kan kalle maskinen din en centrino eller bare pentium -m så er det vel det sammee, det er jo så å si helt lik maskin uten at den ene ikke har intel sitt nettverkskort. For mer om "Centrino", sjekk denne tråden: http://forum.barbara.no/viewtopic.php?t=151190 Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2003 du må bruke ACPI, ikke APM. Disable APM totalt! Er det acpi støtte for pentium mobile i rh9? 2.4.20 kjernen, eller var det 2.4.22 ? Eller må jeg oppgradere til en 2.6.0test* kjerne? K Lenke til kommentar
zzzneo Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 det er noe støtte i 2.4.22 for acpi, men den må patches i tillegg.. les på tuxmobile. Jeg har egentlig ikke peil, bare later som Lenke til kommentar
GNUfan Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 du må bruke ACPI, ikke APM. Disable APM totalt! Er det acpi støtte for pentium mobile i rh9? 2.4.20 kjernen, eller var det 2.4.22 ? Eller må jeg oppgradere til en 2.6.0test* kjerne? K uansett, jeg ville kjørt 2.6.0test* uansett jeg:p De kjernene der er deeeilige... Lenke til kommentar
enemigo Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2003 Hadde denne kjernen på en amd-mobile maskin, men jeg fikk ikke nettverkskortet eller usb til å virke med denn kjernen test5.45.1 eller hva det var. Vurderer seriøst en 500m nå, men det blir litt nedtur hvis jeg ikke får den til å funke med redhat da. Kommer ikke til å bruke WLAN med det første, så jeg overlever at dette ikke fungerer. K Lenke til kommentar
tolrol Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Hvorfor ikke se på Toshiba Satellite Pro M10... Men prisen skremmer kanskje? Litt over 15000 kr Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå