Gå til innhold

Valg av kompaktkamera?

Anbefalte innlegg

Ja jeg tror du er inne på noe der. Jeg har fotografert med speilrefleks så lenge at jeg ikke vil gi helt slipp på den fotogfiske følelsen.

Sony RX100 virker så lite inspirerende i forhold til F.eks G15 og X20. Jeg leste nettopp også en test der G15 ble foretrukket fremfor RX100 nettopp på grunn av brukervennlighet og muligheter. Dessuten stod det noe om at RX100 tar to eller tre bilder ved høy ISO , noe som gjør bildene mindre støyfrie men taper oppløsning? Nå har jo RX100 mye oppløsning å gå på da.

Farger og treffsikkerhet er også et viktig felt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Dessuten stod det noe om at RX100 tar to eller tre bilder ved høy ISO , noe som gjør bildene mindre støyfrie men taper oppløsning?

Dette er bare en kvasi-modus brukeren kan velge hvis man bruker jpg, ikke noe å bry seg om.

Lenke til kommentar

Dette er bare en kvasi-modus brukeren kan velge hvis man bruker jpg, ikke noe å bry seg om.

Enig, normalt brukes bare en eksponering uansett ISO på RX100. Og RX100 knuser G15 på høy ISO, men G15 er et større kamera med mer fokus på god mekanikk og tradisjonelt brukergrensesnitt. G15 har også større zoomområde og på lange brennvidder kompenserer G15 til en viss grad for dårligere sensor med bedre lysstyrke.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at 5D MK III med gullrekka knuser både det jeg har nå og en Fuji X-M1

Jeg er ikke så sikker på at den knuser X-M1 på alt.

X-M1 er ganske god på støy , her ved ISO 1600 , og X-M1 helt til venstre :

2zqr5a9.jpg

Det ser nesten ut som om den nye og billigere X-A1 , som kommer med non X-Trans sensor er minst like bra som X-M1 :

pv5j.jpg

Lenke til kommentar

Har ikke testet X-M1 selv, men anntar at denen er like bra som X100S og derfor omtaler jeg den slik jeg gjør.

Slike tester du viser til har jeg sluttet å vektlegge i stor grad. Det beste er erfaringene man sitter igjen med selv etter å ha testet kameraet i omgivelser JEG faktisk befinner meg i.

Canon 5D MK III er et stort semiproffesjonelt kamera med god ergonomi som tar kanonflotte bilder med den beste optikken. Fuji X-M1 tar sikkert nesten like gode bilder, men ergonomi/autofokus og alt det andre som bidrar til flotte bilder når ikke opp.

5D MK III er et skikkelig verktøy, mens X-M1 er en liten morsom sak som tar gode bilder. Jeg vil gjerne ha i pose og sekk, men det går desverre ikke.

På motorsykkelturer (som jeg snart skal på) så kan man ikke dra med seg 5D MK III med gullrekka. Det er det ikke plass til. Derfor blir nok en Fuji X-M1 eller lignende kamera det nermeste jeg kommer en 5D MK II på lang lang tid. Foreløpig fungerer Canon S110 som et lite og lett dokumentasjonskamera som tar OK bilder til prisen.

Lenke til kommentar

X-M1 bør iallefall i teorien gi omtrent like gode bilder som X100S

Etter hva jeg har forstått , så er det kun X100S og X-M1 som har den nye X-Trans II sensoren.

AF på Fuji er vel ikke blant de beste ...

Ja, man bør vel ikek se mye forskjell i praksis heller på disse to vil jeg tro.

AF på X100S er helt OK og mer enn bra nok til bruksområdet til et slikt kamera.

Lenke til kommentar

Jeg tror mer og mer jeg heller over på et EOS M. Ikke samme brukervennlighet med hjul og slikt som på G15, men jeg føler etter hva jeg har lest at EOS M vil gi bedre bildekvalitet. EOS M er ikke lite men langt fra stor, og går fint i en liten tankbag på motorsykkelen.

Kameraet er i dag bare 790,- dyrere enn S110 og 410,- billigere enn G15.

Olympus PEN PM2 er jo også med i vurderingen, ser dette fåes til 3500,- nå. Men EOS M har en større brikke og høyere oppløsning. Så kjenner jeg jo godt til menyene til Canon.

Ikke lett dette heller....

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd EOS-M selv, men kjenner en som har det og han klager over veldig treig autofokus, så hvis autofokus er viktig, så ville jeg sjekket opp dette.

Ja, dette har jeg hørt også. Dog ikke treigere enn andre kompaktkameraer fra Canon , og den siste firmware oppdateringen gjør dette litt bedre.

Jeg har heller aldri vært imponert over autofokusen til noen "ikke" speilreflekskameraer jeg har prøvd

Har også hatt Olympus PEN EL-P3 som har fått skryt for autofokusen og jeg ble ikke imponert.

Ja , jeg var opptatt av autofokusmodulen i 7D når jeg hadde det kameraet , og valgte 5D MkIII over 5D MkII nettopp på grunn av autofokusprestasjonene.

Men nå skal jeg ha er billig kamera som tar best mulig stillbilder, jeg forventer derfor lite av autofokusen. En gang blir det nok et speilreflekskamera alla 5D MkIII igjen, men akkurat nå går det aller meste av økonomien inn i den nye sykkelen :)

Lenke til kommentar

Etter å ha forsøkt EOS M litt, savner ikke jeg allokerte hjul og knapper for eks lukketid og blenderåpning så mye at jeg ville valgt å ha de der om jeg kunne - da ville det blitt større og mer klumpete.

Jeg har satt kamera i manuell-modus. Da får man opp menyen man trenger for å ta bilde ved å trykke på "info"knappen. Herfra styrer man alt fra skjermbildet som åpnes (velkjent canon) som hvitbalanse, eksponeringskompensasjon o.l ved å trykke på skjermen. Lukkertid og blenderåpning og ISO går det raskt og enkelt å styre ved bruk av hjulet på siden.

Til stillbilder har jeg ingen problemer med autofokusen. Det er også betydelig forskjell fra før og etter firmwareoppdateringen - fra et irritasjonsmoment, til noe jeg ikke plages med.

Var jeg derimot opptatt av å ta bilder av ting i bevegelse, vile jeg nok heller vurdert Nikon 1 serien, eller et Olympus mft.

Kan for øvrig slutte meg til Bjerknez, når han stiller seg kritisk til å vektlegge støytester i særlig grad. Jeg ble forbauset over hvor mye bedre 6D bildene er på høy ISO, enn EOS M. Ut fra de testene jeg har sett på nettet, virker forskjellen i ISO-ytelse på APS-C sensorene og fullformatsensorene til Canon å være mindre, enn det jeg registrerer på mine egne bilder. 6D tåler pikselpeeping selv på ganske høye ISO-verdier, mens EOS M har synlig støy på forholdsvis lave verdier. (Dette er bare et inntrykk jeg har fått. Jeg har ikke gjort noen egentlige sammenligninger/tester.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Jeg er ikke så sikker på at den knuser X-M1 på alt.

X-M1 er ganske god på støy , her ved ISO 1600 , og X-M1 helt til venstre :

Når det gjelder slike støytester bør man etter min mening nedskalere bildene slik at alle blir like store. Kameraet med flest piksler vil typisk tape når ser på bildene i 100%.

Det ser nesten ut som om den nye og billigere X-A1 , som kommer med non X-Trans sensor er minst like bra som X-M1 :

Har en følelse av at hele X-Trans opplegget er en hype, den konvensjonelle sensoren i X-A1 kan nok (kanskje) bevise det. Blir spennende å se flere tester av X-A1.

Lenke til kommentar

Her er en test av A-X1

The Fujifilm X-A1 produces images of outstanding quality. It recorded noise-free JPEG images at ISO 100 all the way up to 6400, with a little noise at ISO 12800 and more visible noise and slight colour desaturation at the fastest setting of ISO 25600, an amazing performance for a camera with an APS-C sensor.

Ultimately, we prefer the X-A1 to the X-M1, as it delivers the same handling, features and performance, and, crucially, very similar image quality at a lower price.

Her er en annen test gjort av Ephotozine.

Lenke til kommentar

Hehe! Da ble det plutselig noe helt annet på meg. Bestilte nettopp et Olympus PEN E PL-5 , får også med en telezoom i en kampanjepakke fra Olympus.

Kameraet har visst fått svært gode resultater , men ble litt dyrere enn jeg hadde planlagt. Det er ennå et par måneder til den nye sykkelen kommer til landet , så jeg tar inn den økte utgiften ved å spare litt på neste lønning :-)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...