ex. Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Hei, har en Audi TT 1999 APX 1.8T Quattro Da jeg kjøpte bilen hadde den stått i en garasje i over1år, det var en del elektriske feil og mangler på bilen. Ting begynner nå å komme på stell men sliter enda med styringen. Det viste seg at det hadde hoppet en servo slange av under bilen så bilen var helt tom for servo olje, noe som den må ha vært i over lengre tid. Etterfylte oljen å var klar for å lufte systemet. Da jeg starter bilen så vrir ratte seg med max sving til venstre å er rimelig tung å få over på høyre side, har tvingt ratte fram å tilbake i håp om å få luftet systemet. Det kommer bobler i resoaret men jeg lufter litt å litt for å ikke overbelaste noe som helst. Hva kan være gale? om servo systemet har stått tørt over lengre tid. Det er litt lyder ifra servopumpa men regner med det er pga lite smørning. Hva kan jeg gjøre?! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Du har tydeligvis gjort en liten bommert. Når du lufter skal du helst begynne UTEN å starte motoren. Da kan du få ut en god del luft uten at pumpa lager rødsaus (skum). La bilen være i fred et snaut døgn, så lufter du først ved å svinge (gjerne med hjulene hengende fritt) UTEN å starte motoren. Sjekk så oljenivå. Deretter starter du opp og fortsetter å svinge rolig fra side til side, fremdeles gjerne med hjulene hengende fritt. Det er en begynnelse, men å bli kvitt skummet tar tid. 1 Lenke til kommentar
ex. Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Du har tydeligvis gjort en liten bommert. Når du lufter skal du helst begynne UTEN å starte motoren. Da kan du få ut en god del luft uten at pumpa lager rødsaus (skum). La bilen være i fred et snaut døgn, så lufter du først ved å svinge (gjerne med hjulene hengende fritt) UTEN å starte motoren. Sjekk så oljenivå. Deretter starter du opp og fortsetter å svinge rolig fra side til side, fremdeles gjerne med hjulene hengende fritt. Det er en begynnelse, men å bli kvitt skummet tar tid. Har aldri opplevd at ratte tvinger seg mot venstre, er det fordi det går letteste veien? å det kansje er en luftlomme så presser imot? skal få tak i noen bukker å få bilen opp. Om det ikke hjelper med lufting hva er så neste steg? ønsker å bestille deler så snart jeg vet hva problemet er! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Jeg TROR det er snakk om luftlommer som lager trøbbel. Om det IKKE er det antar jeg at det er en feil med tannstanga. Tannstanga er den komponenten som distribuerer servokraften som pumpa genererer. Se selvfølgelig over slanger og rør, at ikke noe ligger flatklemt. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Merkelig feil. Aldri vært borti. Mulig det er noe kødd med tannstanga så den løse slangen MÅTTE av for å få kjørt bilen i noe annet enn venstresvinger. Du kan jo også ha satt slangene feil? Eller de som eide den før deg har satt det feil? Går vel også noen utvendige rør på tannstangen.. sjekk at disse ikke er flate som Leo sier. En luftlomme er jo også av luft som kan komprimeres. Ser bare for meg at rattet ville vært mer fjærende og ikke slå til en bestemt retning. Ellers er det aldri noe problematikk med lufting av servo systemet. Kan jo også være skade i forstilling som gjør det, men da bør det samme skje uten at servopumpa går. Det er en Audi, bare bestill tannstang og pumpe med en gang D Lenke til kommentar
ex. Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Kjøpt meg noen tvilsomme støttebukker fra Biltema, får hive den opp ikveld å se hva som skjer. mistenker forige eier har kjørt oppå en snøhau eller noe å fått angst å bare parkert bilen i en garasje. Var en slange av under, men de andre har det vært klemme på. er en del "fjøring" i rattet når jeg ratte høyre. kan føles som ett jævlig trykklager inni der. Bobler litt i beholderen selv med rattet i ro. Skal prøve å lufte ikveld, om det ikke hjelper nå bestiller jeg faen servopumpe tannstang osv. Skadene på bilen foran er minimale, kan tyde på at det har vært snø i bilde, er mer griller osv som har blitt bøyd, Fangeren er fin om jeg får på 2,3 nye skruer.. Er svett dyrt med nye deler til denne bilen så vil helst være sikker på hva som er gale før jeg bestiller noe! Lenke til kommentar
ex. Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Jeg TROR det er snakk om luftlommer som lager trøbbel. Om det IKKE er det antar jeg at det er en feil med tannstanga. Tannstanga er den komponenten som distribuerer servokraften som pumpa genererer. Se selvfølgelig over slanger og rør, at ikke noe ligger flatklemt. Når jeg kobler av Slangen som kommer ifra pumpa så kan jeg styre ratte helt fint, når jeg kobler den på igjen så spenner det seg! virker som det e mottrykk"luftbobble) merk: dette er både med motor igang og ikke.. tenkte å sjekka trykke pumpa leverer men mangler verktøy til dette. Har du noen ide om hva feiler her er?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå