Gå til innhold

Meru AP320

ferale74

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Har nå fått opp kontrolleren - MERU MC1000.

Og AP er oppe å går, og har kjempe dekning i huset, og kan surfe som vanlig nå. Alt ok så langt.

MEN....

Har en Iphone 4 IOS6 og en canal digital HDPVR opptaker. Har lastet ned TV remote appen til Canal Digital.

Men får nå ikke av en eller annen grunn appen til å finne HDPVT tuneren i appen. Dette via min nye trådløse ap. Funket jo fint på gammelt AP, men nå som jeg har satt opp en MERU AP320 (med controller) så når ikke appen lenger reciveren. Hva kan årsaken være til dette?

Meru AP320 jo en mye bedre AP, enn den gamle DLINK DIR 655 jeg hadde, men skjønner ikke hvorfor ikke nå iphone app til Canadal Digital ikke skal fungere nå lenger,.

Er det noen spesielle instillinger som jeg må endre på i kontrolleren for at dette nå skal funke? Funker ikke iphone app over kontrollere? UDP porter som må åpnes for ??

Noen tips, til hva jeg bør sjekke ??

Endret av ferale74
Lenke til kommentar

Naa vet jeg jo ikke hvordan du har konfigurert kontrolleren selvfolgelig... saa mye av dette er antagelser, mens resten er 'educated guesses'..

For det forste, Meru gjor mye kult som gir mye mening i ett bedriftsnettverk, men er nok ikke like optimalt for ett alminnelig hjemmenettverk.

To begreper som kan vaere greit aa ta med seg videre er 'local switching' og 'remote switching'. local switching er hva man er vant med fra det alinnelige hjemmenettverket (tenk AP direkte koblet til en switch), mens remote switching er etter all sansynlighet hva Meru kontrolleren din naa er satt opp til aa gjore (det er det den er konfigurert til by default). Dvs. den enkapsulerer og relayer trafikken noe ala det samme som en proxy gjor.

(Naa vet jeg ikke om du har Canal digital boksen direkte tilkoblet via kabel eller om den kommuniserer via traadlost, men jeg antar at den er koblet til nettverket via kabel. Om du kjorer Canal digital boksen over traadlost maa du vaere obs paa det Meru kaller for virituelle celler, og at du by default (og by design) ikke kan kommunisere mellom disse... Men jeg antar som sagt at du kjorer CD boksen via nettverkskabel her..)

Uansett, en endring fra 'remote switching' til 'local switching' vil etter all sansynlighet lose problemet ditt her. Meru kaller forovrig dette for "tunneled" eller "bridged" mode. Vaer dog obs paa at du mister endel kul funksjonalitet og kontroll over nettverket om du kjorer i bridged modus..

Alternativ to er at du fortsetter aa bruke tunnelled mode, og gjor som _Christian_N anbefaler, og router denne trafikken selv.

Det er ogsaa verdt aa merke seg at Remote switching/tunneling enkapsulerer trafikken mellom AP'et og kontrolleren i en egen (og eventuelt kryptert) frame, saa om Canal Digital sin app gjor noe merkelige eller kreative UDP greier eller forventer en form for to-veis-kommunikasjon som Meru enkapsuleringen ikke nodvendigvis liker, stotter eller ikke er konfigurert pdd. for aa tillate, kan du likevel potensielt faa problemer selv om du skulle velge aa route dette selv.

For ett hjemmenettverk ville jeg derfor anbefalt deg aa bare konfigurere AP'et og kontrolleren (ESS'et) i 'bridge' modus, slik at AP'et sender trafikken direkte ut paa den lokale switch'en, og ikke sender den gjennom kontrolleren i det hele tatt (merk dog at kontroll trafikk og konfigurasjon etc. og slikt fortsatt gaar via kontrolleren..)

Haaper dette ikke ble alt for avansert dette her :hmm:

Hilsen en som har jobbet de siste halve aaret med aa feilsoke og optimalisere ett av skandinavias storste Meru installasjoner (topp 3) med noen tusen aktive AP'er :green: Meru (og fluke + kismet, ikke minst) FTW

Lenke til kommentar

Infected, takk for super godt svar. :):)

Vet at Meru er tenkt bedrifter, men siden vi holder på å gå bort ifra Meru APer på jobben så tok jeg en AP320 og en controller md hjem, for testing, samt å sjekke rekkevidde i huset.

Ja CD dekoderen er koblet til nett med CAT5 kabel.

Har nå endret til bridge mode som du ser, men da vil ikke mobilen min koble seg opp mot det trådløse nettverket lenger. Står den i tunneled så vil mobilen koble opp mot nettverket. Så det hjalp ikke særlig å endre tlil bridge. Regner med at alle instillinger for AP320 gjøres ifra kontroller, eller har APet eget web-gui ??

Er det eneste som skal til for å endre ifra remote switching til local switching ?

Eller er det noe mer jeg må endre ?

Noen flere tips ?

Vil du se flere skjermdumper ifra kontrolleren ??post-53805-0-61811300-1381853326_thumb.jpg

Endret av ferale74
Lenke til kommentar

Forste som slaar meg aa sporre er naturlig nok hvor dan du har koblet AP'et :)

Er AP'et direkte tilkoblet porten paa kontrolleren?

Eksempel 1: (tunneled)

Switch --- Kontroller --- AP
  '-- andre enheter

Om bridge mode skal fungere maa du koble AP'et til samme switch (og evt. segment/vlan) som kontrolleren er tilkoblet.

Eksempel 2: (bridge)

Aksesspunkt -- Switch -- andre enheter
 Kontroller -----'

Merk at alternativ 2/bridge krever en PoE switch eller en injector...

Om du skal kjore Bridge maa du bruke alternativ 2..

Du faar bare tilgi meg den 'saers vakre' ASCII'en :wee:

Lenke til kommentar

Legger ved en tegning på hvordan ting er koblet sammen i huset.

Controller er koblet rett i en Netgear switch, som har PoE.

AP320 er koblet i switch.

TV og CD dekoder e rkoblet i Switch

Iphone tilkobet trådløst nettverk (AP320)

post-53805-0-99573800-1381874584_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mulig Appen skanner nettet for å finne IP adressen den trenger. Cisco har en kommando som heter No IP Gratious ARP som hindrer IP skanning av lokale enheter på nettet. Kan det være en tilsvarende funksjon her som hindrer appen i å finne IP adressen ?

Multicast må slåes på for å bruke Apple TV. air play.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...