Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PC skrur seg av etter 1 sekund

Anbefalte innlegg

Har kjøpt deler og satt sammen en ny PC i dag. Når jeg skrur på strømmen så fyrer CPU vifta opp og så skrur hele systemet seg av etter 1 sekund. Kommer ikke annet opp på skjermen enn at det er videosignal. Rekker ikke å komme inn i Bios eller noe.

Har tatt ut hovedkortet av kassa og lagt det på en antisatisk matte i tilfelle overledning i kabinettet mellom chassis og kort og koblet strøm rett til der. Det hjalp ikke. Har koblet ut absoultt alt av unødvendige kort og tilkoblinger slik at det kun er CPU og CPU-vifte igjen på hovedkortet. Selv rammen er fjernet. Har også fjernet alt av ledninger til USB, lyd etc, slik at det bare går strøm til HK og powerled samt powerknapp. Fortsatt sammen problem. CPU vifte spinner opp i et sekund før hele dritten slår seg av. Har faktisk starta opp uten CPU vifte også men får samme feil. Videosignal i 1 sekund før alt slår seg av.

Noen som har noe forslag til videre feilsøking? Er det mest sannsynlig feil på CPU eller PSU?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker mitt 4850 gjorde at pc'n nektet å starte om jeg satt det i en pci-e slot som ikke var dedikert 16x pci-e slot.

Det første jeg ville dog sjekket var at du har kompatibel cpu for hovedkortet, og at hovedkortets bios støtter cpu'n. Selv om nyere hovedkort burde vel kunne gi en post feilmelding ved ikke igjenkjennbar cpu.

Ellers kan det være cpu viften, som krever 4 pins tilkobling og det er bare 3 på cpu fan header eller noe sånt.

Om du virkelig har videosignal later det til at hovedkortet fungerer, da det signalet går fra skjerm til skjermkortet,hovedkortet etc og tilbake igjen. Skjønt det er litt drøyt å vite det med bare 1 sekund på tid.

Det virker for meg som noe er direkte inkompatibelt eller koblet feil. Er for kjedelig om det er DOA produkter du har fått :\

Lenke til kommentar

Inkompatibel cpu med hovedkortets bios versjon kan også gjøre dette.

Var mange som plagdes av bla AMDs fx prosessor lansering som omtrent ikke funket i et eneste fx990 kort uten først å ha oppgradert bios. Noe man ikke kunne gjøre , med unntak om en hadde gammel cpu for samme socket liggende.

Hva er det du har kjøpt ?

Merk også at man aldri får post på et barebone system om man ikke har memory installert på hovedkortet.

Du MÅ ha , psu, hovedkort,cpu, kjøler, memory, vga subsystem (integrert eller discrete kort) og en skjerm. Tastatur er også greit å ha i for å navigere i cmos settings.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hei. Du har satt på sånn avstandskruer før du skrudde fast hovedkortet ja? Altså imellom hovedkortplata og Hovedkortet. Dette må du ha på plass før du skrur fast hovedkortet. Hvorfor du har lagt nedi en matte vet jeg ikke, men følger ikke avstandskruer med kabinettet da tro? Eller var det hovedkortet det fulgte med? Husker ikke helt, men uannsett så må du ha disse skruene på plass i kabinettet.

Lenke til kommentar

wil, les første post bedre. TS sier han tok ut hovedkortet og la det på en antistatisk matte for testing. Hvis det samme skjer i test "modus" som i kabinett, bør du, Mazeking, sjekke CPU som vidarkri antyder. Hvis ingen feil der, mulig at hovedkortet er DOA.

Da bør du gjøre en RMA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...