Gå til innhold

Fagskole Petroleum

chongtopoog

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lurte litt på muligheter for jobb etter endt teknisk fagskole for petroleum, eller om det er kanskje er lurere å gå mer skole.

Har nå 2 år igjen av tekniskfagskole hvor jeg studerer og har havbunn som hovedfag.

Søker selv jobber hverdag men får ikke napp hos noen. Hva kan jeg egentlig søke på ?

Selv har jeg allmenn og relevant arbeids erfaring som rørlegger.

hva muligheter har jeg?, hvilke linje kan jeg eventuelt gå som er relevant til fagskole utdannelsen min?

Hilsen en frustrert kar fra Troms!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg lurte litt på muligheter for jobb etter endt teknisk fagskole for petroleum, eller om det er kanskje er lurere å gå mer skole.

Har nå 2 år igjen av tekniskfagskole hvor jeg studerer og har havbunn som hovedfag.

Søker selv jobber hverdag men får ikke napp hos noen. Hva kan jeg egentlig søke på ?

Selv har jeg allmenn og relevant arbeids erfaring som rørlegger.

hva muligheter har jeg?, hvilke linje kan jeg eventuelt gå som er relevant til fagskole utdannelsen min?

Hilsen en frustrert kar fra Troms!

Jeg må nesten gjøre en antakelse da det er litt tvetydig det du skriver: Du har to år igjen av fagskoleutdannelsen din, men søker deltidsjobb som du kan ha ved siden av studiet?

Det er litt vanskelig å gi bekreftelser da jeg ikke jobber innen HR, men kan sikkert gi deg en pekepinn. Jeg kjenner folk som har gått fagskole både innen brønnteknikk og havbunn, og som sliter med å få relevante jobber da de ikke har tilstrekkelig bakgrunn ellers.

Jeg skal ikke komme og si at du ikke har-, eller har vanskelige muligheter. Men jeg er ganske sikker på at en ingeniørutdannelse vil kunne ta deg en del lengre dersom du ønsker å satse tid, og vil ha mer sikkerhet i valget ditt. Dersom du har F1 + R1/R2 så er du jo med fullført almenn vgs søknadsberettiget til ingeniørutdannelser landet over. Mangler du disse fagene så kan du ta forkurs ved forskjellige skoler for å kvalifisere deg. En ingeniørutdannelse er faglig tung, men du sitter igjen med en solid pondus i forhold til arbeidsmarkedet etterpå. Det finnes mange relevante studieretninger: Maskinteknikk, marinteknikk, undervannsteknologi, automasjon og mange fler. Studieløpet er minimum 3 år. Merk at fagskole og ingeniørstudier ikke kan sammenliknes i stor grad, da målet med utdanningen er annerledes. Fagskole er på ingen måte en "dårlig" utdannelse, men den er kanskje mer myntet på fagarbeidere som ønsker faglig påfyll uten å dra det helt ut til en formell ingeniørgrad.

Dersom du velger å fullføre fagskole, og gi deg med utdanning der, så er tipset mitt å skaffe deg relevant sommerjobb. Det gir deg muligheten til å få referanser og et begynnende profesjonelt nettverk, og kanskje også et tilbud om jobb senere når du er ferdig med utdannelsen. Slike sommerjobber utlyses hver vår, så følg godt med da. Dersom du sliter med å få jobb etter studiene, så må du kanskje velge en midlertidig, ikke fullt så attraktiv jobb, mens du fortsatt søker på de mer relevante jobbene i håp om napp.

Siste tips: Sørg for å ha en knallgod CV og søknad, og gjør research om selskapene du søker hos. Dersom du møter opp til intervju og viser pågangsmot og gjør en god figur, så kan det veie godt opp for eventuell manglende erfaring. Vær seriøs og ekte!

Håper dette gav litt svar, og spør gjerne igjen dersom jeg har misforstått med antakelsen min om situasjonen din, eller om du ønsker at jeg skal utdype noe mer. Uansett, lykke til med utdannelse og arbeid!

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :)!

Har egentlig veldig lyst til å fullføre fagskolen, for å skape en mer solid grunnmur for ingeniørstudiet. Hørt mange historier fra folk som jobber offshore at det kommer ut unge ingeniørstudenter, som ikke har særlig peiling på hva som egentlig foregå.

Om dette er lurt vet jeg ikke?

Lenke til kommentar

Nei, det er en individuell greie. Så det er ikke enkelt å si hva som er lurt eller ikke. Men ja, det stemmer det at unge ingeniørspirer ofte blir sett på som "inkompetente", men nå er det ennå slik at man må jo begynne en plass. Slik er det uansett de fleste steder, ikke bare offshore.

Men, du burde sammenlikne fagplanene for fagskolen og de aktuelle høyskolelinjene. Dersom det er ganske likt, så kunne det kanskje vært noe å tenke på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...