Jonnan Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Kan nokon hjelpe meg med å få løyst problemet eg har med motoren min? Eg har ein 18 hk tohatsu m18c fra 1986. Den gjekk for nokren år sidan då båten vart solgt uten motor. No prøvar eg å få fyr på den men får ingen gnist. Har funnet ut at der kjem straum fram til coilen men det virker som om at det kjem like mykje straum ut fra coilen som inn. Har da multimeteret på dc og koplar eine klemma på straum inn på coilen og den andre på utsida av tennpluggen med plugghetta på. Får da som sagt berre nokren få volt. Skal ikkje det komme over tusen volt ut av coilen? Coilen er heilt ny. Hadde vore fint om nokon kan hjelpe meg med dette problemet. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Kan nokon hjelpe meg med å få løyst problemet eg har med motoren min? Eg har ein 18 hk tohatsu m18c fra 1986. Den gjekk for nokren år sidan då båten vart solgt uten motor. No prøvar eg å få fyr på den men får ingen gnist. Har funnet ut at der kjem straum fram til coilen men det virker som om at det kjem like mykje straum ut fra coilen som inn. Har da multimeteret på dc og koplar eine klemma på straum inn på coilen og den andre på utsida av tennpluggen med plugghetta på. Får da som sagt berre nokren få volt. Skal ikkje det komme over tusen volt ut av coilen? Coilen er heilt ny. Hadde vore fint om nokon kan hjelpe meg med dette problemet. Problemet kan være flere ting, men bare en kommentar først: Når du måler spenning, så er det viktig at du måler parallelt over den komponenten du måler. Det vil si at skal du måle spenning over tennpluggen så må du måle på tennpluggen, og måler du spenning inn på coilen så måler du da over coilen (en på pluss og en på minus). Dersom du har ene pinnen på spenning inn på coil (6/12v), og den andre på tennpluggen så får du feil måleresultat. Det er korrekt at coilen skal skape noen 1000er av volt, men sannsynligvis så er den spenningen for høy for et normalt multimeter uansett - det står sikkert på multimeteret hva som er maks. Problemet kan være plugg, pluggledning m/hette, coil, eventuell fordeler osv. Dersom du har fordeler så vil du jo ikke få strømgjennomgang i systemet før rotoren er i korrekt stilling. Lenke til kommentar
Jonnan Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Tusen takk for svar! Har bo målt fra pluss inn på coil og til minus på coil, altså jord. Der får eg spenning. Coilen en heilt ny så eg trur den må vere feil. Mottok den fra USA der dei sa at den coilen eg fekk var tilsvarande til den eg hadde og bestillte. Men den nye coilen eg mottok har motstand og den er for tohatsuer fra 2004 og oppover. Min er fra 1986. Må være der feilen ligger. Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Du skal ikke se bort fra det. Men sørg for å ha ohmet gjennom pluggledninger og prøvd med ny plugg før du sender den tilbake Pluggledninger er forbruksmateriell. Lenke til kommentar
Jonnan Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Pluggane er nye begge to så dei skal vere ok. Eg kan ohme pluggledningane også men då må eg vel skru dei lause. Eg ohmet fra eine plugghetta til den andre mens ledninger var fastskrudde og då fekk eg 16 kohm. Om eg får eit multimeter som tåler høg spenning, kan eg då ta av plugghetta og sette eine pinnen rett i pluggledninga og den andre til jord? Er det en måte å sjekke spenninga ut fra coilen på? Lenke til kommentar
Jonnan Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 No skrudde eg av pluggledningane og dei var heilt fine. Plugghettene derimot hadde motstand. Ser ut som dei hadde innebygd motstand sidan motstanden var lik på begge to. So då får eg kjøpe nye plugghetter utan motstand og prøve igjen Lenke til kommentar
ZerothLaw Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Pluggane er nye begge to så dei skal vere ok. Eg kan ohme pluggledningane også men då må eg vel skru dei lause. Eg ohmet fra eine plugghetta til den andre mens ledninger var fastskrudde og då fekk eg 16 kohm. Om eg får eit multimeter som tåler høg spenning, kan eg då ta av plugghetta og sette eine pinnen rett i pluggledninga og den andre til jord? Er det en måte å sjekke spenninga ut fra coilen på? Det er det du ikke kan Spenning må måles i parallell med målepunktet. Derimot er det nok mulig å måle strømmen, som måles i serie, på den måten du nevner. Hvis du da kjenner motstanden mellom coilen og pluggen så kan du bruke ohms lov U=RI til å beregne spenningen. Dersom det er 16kohm mellom coil og plugg så skal du eksempelvis da måle 313 mA ved 5000 volt. Men har du fordeler så vil dette nok bli litt vanskeligere. Pass også på å bruke riktige pluggledninger. Den innebygde motstanden skal nok være tilstede for å få korrekt strømmengde, så det er nok viktig at de er dimensjonert etter forholdene. Lenke til kommentar
Jonnan Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 No har eg prøvd med Plugghetter uten motstand men der var ingen forskjell. Problemet er fortsatt at eg har straum fram til coil men ingenting ut fra coil. Eg har ingen fordelar på motoren. Der går tre ledningar ut fra tennplata og inn på ei lita hjerne. Ut fra denne hjernen går ei ledning til coilen, ei ledning til jord og to ledningar til dødmannsknappen. Eg trur eg har testa og prøvd alt som går an no utan å få noko gnist. Min einaste teori no er at den nye coilen eg har fått ikkje passar overens med min gamle motor og at eg får prøve å finne tak i ein brukt coil som er samme sort som den eg hadde. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 (endret) Coilen vil bare gi ut en spenningspuls. De ferreste multimetre klarer å måle denne lille pulsen. Et oscilloscop med lagring kan klare det. Når du skal måle en coil så kan du ohme inngangen og utgangen og se at du ikke har brudd. Hvor mange ohm det skal være husker jeg ikke. En coil er en utrolig simpel ting. Er egentlig bare en transormator med en primær- og sekundærside. En nermest hvilken som helst coil skulle gi gnist. Plugghettene skal ha motstand for å minske elektrisk støy. Husk å jorde tennpluggen skikkelig når du sjekker gnisten. OBS: Coilen gir ut tusenvis av volt. Noe som kan ødelegge elektriske måleapparater med mindre du bruker prober med demping! Endret 3. oktober 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
Jonnan Skrevet 3. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2013 Men kan ikkje det være at den nye coilen eg har fått er for motorar med annen type tenning? Den nye coilen er for motorar fra 2004 og oppover men min er fra 1986. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 3. oktober 2013 Del Skrevet 3. oktober 2013 Hvis det bare er en coil og den er for riktig spenning (f.eks. 12V) så skal det ha lite å si. Forutsatt at den er koblet riktig. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 4. oktober 2013 Del Skrevet 4. oktober 2013 Tohatsu har lett for å være stille av seg. De lager gjerne mest lyd i det de sier plopp på vei ned på dypet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå