DJViking Skrevet 29. oktober 2016 Del Skrevet 29. oktober 2016 Hvis man kun skal bruke PC til å spille på Linux så kan sikkert SteamOS være et greit alternativ, men jeg foretrekker en litt mer "ordinær" distribusjon. Jeg har brukt OpenSUSE med Steam siden 2013 og det har fungert bra. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 22. desember 2016 Del Skrevet 22. desember 2016 Skaffet meg en Steam machine (Zotac NEN SN970), har satt den opp og testet (ok, spilt da) litt. Funker greit, med ett unntak: hver gang Steam (klienten) starter opp og kommer til Login-bildet, så klager den over nerttverksfeil ("Can't connect to the Steam service. Check your network connection or try again later."), og så må jeg gjenta login mange ganger før jeg får logget inn. Når jeg først får logget inn, så funker alt slik det skal. Å logge inn i offline-modus funker hver gang, men det hjelper ikke hvis jeg vil ha inn et nytt spill for eksempel. 1. nettverket mitt funker - har ingen problemer med andre maskiner 2. Jeg kan logge inn på Steam (via web) på en annen maskin 3. Zotac'en er på nett; jeg kan både pinge den og logge inn via ssh. 4. Jeg har prøvd på trådløst nett og kablet nett på Zotac'en - det gjør ingen forskjell. 5. SteamOs og Steam klienten er oppdatert (men jeg kjører ikke beta-versjonen av klienten) 6. Zotac'en laster ned oppdateringer (SteamOS og klient) ved oppstart, selv om Steam klienten etterpå klager over nettverksfeil. Fant ingenting som hjelper via Google eller på reddit. Noen tips? Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Enten er nettverket konfigurert feil, eller så er det en bug i detekteringen til steamos. Den første kan jo være grei å sjekke ut først, du kommer deg vel til en desktop eller terminal fra steamos? Debian wiki'en kan gi en grei gjennomgang: https://wiki.debian.org/NetworkConfiguration Lenke til kommentar
Doge Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Får faktisk samme problem med Windows 10. Samme feilmelding like etter jeg har logget meg på maskinen. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Kan være verdt å vite at julesalget til Steam har begynt, de har hatt trøbbel med å holde tjenestene oppe pga. det store trykket. KAN jo være relatert til det, med mindre problemene har vart en stund. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Enten er nettverket konfigurert feil, eller så er det en bug i detekteringen til steamos. Den første kan jo være grei å sjekke ut først, du kommer deg vel til en desktop eller terminal fra steamos? Debian wiki'en kan gi en grei gjennomgang: https://wiki.debian.org/NetworkConfiguration SteamOS i seg selv har ingen problemer - se punkt 3 i første posten min. Jeg har heller ikke noen problemer med å pinge servere fra en ssh-sesjon i steamos: desktop@steamos:~$ ping valve.com PING valve.com (162.210.102.14) 56(84) bytes of data. 64 bytes from 162.210.102.14: icmp_seq=1 ttl=53 time=121 ms 64 bytes from 162.210.102.14: icmp_seq=2 ttl=53 time=121 ms 64 bytes from 162.210.102.14: icmp_seq=3 ttl=53 time=120 ms 64 bytes from 162.210.102.14: icmp_seq=4 ttl=53 time=120 ms 64 bytes from 162.210.102.14: icmp_seq=5 ttl=53 time=121 ms ^C --- valve.com ping statistics --- 5 packets transmitted, 5 received, 0% packet loss, time 4001ms rtt min/avg/max/mdev = 120.628/121.070/121.600/0.318 ms Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Kan være verdt å vite at julesalget til Steam har begynt, de har hatt trøbbel med å holde tjenestene oppe pga. det store trykket. KAN jo være relatert til det, med mindre problemene har vart en stund. Problemet har vært der siden jeg satte opp maskina, dvs. 19 november 2016. Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Prøv om du kan browse nettet også, bare bruk en cli variant så kan du gjøre det rett fra terminalen: https://opensource.com/article/16/12/web-browsers-linux-command-line Så trenger vi vel feilmeldingen for å se om det er noen andre med lignende problem. Lenke til kommentar
nagina Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 (endret) Skaffet meg en Steam machine (Zotac NEN SN970), har satt den opp og testet (ok, spilt da) litt. Funker greit, med ett unntak: hver gang Steam (klienten) starter opp og kommer til Login-bildet, så klager den over nerttverksfeil ("Can't connect to the Steam service. Check your network connection or try again later."), og så må jeg gjenta login mange ganger før jeg får logget inn. Når jeg først får logget inn, så funker alt slik det skal. Å logge inn i offline-modus funker hver gang, men det hjelper ikke hvis jeg vil ha inn et nytt spill for eksempel. 1. nettverket mitt funker - har ingen problemer med andre maskiner 2. Jeg kan logge inn på Steam (via web) på en annen maskin 3. Zotac'en er på nett; jeg kan både pinge den og logge inn via ssh. 4. Jeg har prøvd på trådløst nett og kablet nett på Zotac'en - det gjør ingen forskjell. 5. SteamOs og Steam klienten er oppdatert (men jeg kjører ikke beta-versjonen av klienten) 6. Zotac'en laster ned oppdateringer (SteamOS og klient) ved oppstart, selv om Steam klienten etterpå klager over nettverksfeil. Fant ingenting som hjelper via Google eller på reddit. Noen tips? Tar en joker jeg, er klokken stilt inn riktig? Endret 23. desember 2016 av nagina Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Prøv om du kan browse nettet også, bare bruk en cli variant så kan du gjøre det rett fra terminalen: https://opensource.com/article/16/12/web-browsers-linux-command-line Så trenger vi vel feilmeldingen for å se om det er noen andre med lignende problem. Jada, browsing funker også desktop@steamos:~$ curl http://valve.com -o /dev/null % Total % Received % Xferd Average Speed Time Time Time Current Dload Upload Total Spent Left Speed 100 6623 0 6623 0 0 12847 0 --:--:-- --:--:-- --:--:-- 12835 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Og klokken er rett: desktop@steamos:~$ date Fri Dec 23 18:02:52 CET 2016 Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Høres ut som en bug hos Valve. Har du en feilmelding? Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 (endret) Feilmeldingen (også i den første posten jeg skrev) er: "Can't connect to the Steam service. Check your network connection or try again later." Skjermskudd: (Oppdatert: la til skjermskudd, siden jeg fant uten hvordan jeg fikk klønet til det.) Endret 24. desember 2016 av tingo Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. desember 2016 Del Skrevet 23. desember 2016 Huske jeg så den meldingen for en god stund siden, men huske dessverre ikke hvor skoen trykket da. Ser ut som mange har samme problem, så nettet er fullt av tips. En ting som kan være verdt å sjekke er steam installasjonen din. Såvidt jeg husker er det noe selv-diagnostikk greier der som kan fikse korrupte filer, bare rot rundt i gui så finner du det. Verdt et forsøk. Ellers kan det være en mulighet å sjekke med annet nettverkskort, eksempelvis bruk nett fra telefonen din, og se om den fortsatt klager. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 24. desember 2016 Del Skrevet 24. desember 2016 Skal vi se - steam installasjonen er ok, så langt jeg og selv-diagnostikken kan se. Nettverkskort - jeg har prøvd både det trådløse og det kablede nettverkskortet i Steam-maskina. I tillegg: maskina har ingen nettverksproblemer "utenfor" steam-klienten, så langt jeg kan se. Her er et skjermskudd til: (feilmeldingen er litt annerledes når jeg forsøker på nytt) Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. desember 2016 Del Skrevet 24. desember 2016 Kan det tenkes at du har brannmur som blokkerer steam portene? Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. desember 2016 Del Skrevet 24. desember 2016 En ting til, jeg ser folk rapportere at steamos avhenger av networkmanager. Hvis du har satt opp nettet uten, så kan det kanskje forklare hvorfor steamos likevel ikke detekterer at nettet er oppe. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 26. desember 2016 Del Skrevet 26. desember 2016 Kan det tenkes at du har brannmur som blokkerer steam portene? Bingo. googlet og fant Required Ports for Steam, la til en regel i brannmuren min som åpner for udp port 27015 - 27030 innenfra, og nå funker det som det skal! Takk! PS. NetworkManager kjører desktop@steamos:~$ pgrep -lf NetworkManager 564 NetworkManager 659 dhclient 1 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 23. mai 2017 Del Skrevet 23. mai 2017 Siste nytt: SteamOS basert på Debian 8.8 er i beta: http://steamcommunity.com/groups/steamuniverse/discussions/1/1291816880503248813/ Lenke til kommentar
fleskesvor Skrevet 31. mai 2017 Del Skrevet 31. mai 2017 Er det noen butikker i Norge som selger Steam Maskiner ennå, eller må man kjøpe dem på internett fra utlandet? Er det i så fall Amazon UK som gjelder? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå