Marius13 Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Hei sitter litt fast med en liten del av en oblig når det gjelder programmering i c++. Oppgaven går ut på at brukeren skal skrive inn tall til et klokkeslett. Når klokkeslettet består av f.eks 9 timer skal det automatisk legges til 09.XX.XX slik at det ikke er et tall. Og det er dette som bringer meg til mitt spm.if (tid1.time <10){cout <<"\nDen nye tiden er: " << "0" << tid1.time << ":"<< tid1.minutt << ":" << tid1.sekund << endl;}Lurer på om det finnes noen mer lettvin måte å gjøre dette på.. eller må jeg virkelig lage if for både minutter og sekunder i tilegg? som sakt.. relativt ny innenfor programmering, som kanskje gjenspeiler seg i spm... hadde vært fint med tips.. ettersom jeg skal lære ut av dette istedet for å få koden levert Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Du kan jo for eksempel bruke std::stringstream(C++) eller sprintf© til å genere hele klokkeslettet uten noen ifs. For eksempel: #include <iostream> #include <sstream> #include <iomanip> int a = 20; std::stringstream stream; stream << std::setw(2) << std::setfill('0') << a << "bla" << 2; std::cout << stream.str(); // Du kan også bruke manipulatorer direkte med std::cout. std::cout << std::set2(2) << std::setfill('0') << a << "bla" << 2; std::setw og std::setfill er manipulatorer som sier hvordan dataene som sendes inn skal formateres. setw brukes til å sette minimum bredde og setfill til å sette tegn som skal brukes som fyll. Det finnes mange andre manipulatorer. Output med forskjellige verdier av a: a=1 = "01bla2" a=2 = "02bla2" a=11 = "11bla2" a=50 = "50bla2" Du bør kanskje ha noen sjekker på at klokkeslettet som sendes inn er gyldig. Type: "if (time.hours >= 0 && time.hours <= 24) Endret 23. september 2013 av Glutar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå