Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fra vanlig bryter til dimmer

Anbefalte innlegg

Må bytte ut den doble strømbryteren på kjøkkenet til en dobbel dimmer.

Hvordan kobler jeg det?

MHdQT09w.jpeg

Bildet til venstre er av bryteren jeg bruker i dag. Ser ut til at det kommer to ledninger inn øverst og en inn nederst.

Bildet til høyre er av dimmeren. Hvor skal jeg koble hvilke kabel?

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ring elektriker. Dette har du ikke lov til å gjøre selv.

Er helt klar over at jeg ikke har lov å gjøre det selv. Har vært i kontakt med 2 elektrikere, begge hadde leveringstid på ca 2 uker. Bryteren må skiftes før noen får støt... Ser ikke for meg at dette skal være et problem dersom jeg passer på å stramme skruene skikkelig, etter jeg har plassert ledningene der de skal sitte.

Endret av 13375k1133z
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Folk her inne overdriver litt, men jeg kan gi deg et generelt tips:

Om du ikke klarer å tenke deg frem til dette selv, bør du heller ikke gjøre det.

Dog kan vel morra mi gjøre dette i blinde...

Lenke til kommentar

Skade det elektriske anlegget? Neppe.

Få tak i en identisk bryter til en elektriker kan komme og bytte til dimmer. Det er veldig enkelt å gjøre, men hvis du er usikkert bør du ikke gjøre det.

mvh elektriker

Du kan skade det elektriske anlegget, ved å koble feil eller løse tilkoblinger o.l.

Selvfølgelig er det litt overdrivelse i bruken av ordet "skade", men ikke uaktuelt

mvh enda en elektriker.

Lenke til kommentar

Du kan skade det elektriske anlegget, ved å koble feil eller løse tilkoblinger o.l.

Selvfølgelig er det litt overdrivelse i bruken av ordet "skade", men ikke uaktuelt

mvh enda en elektriker.

Man skader ikke anlegget ved å koble en dimmer feil. I verste fall ryker dimmeren. Men da har man ikke fått lys i lyskilden til å begynne med heller. Det skal også litt til for å koble en dimmer feil. Det følger jo med en bruksanvisning.

Jeg forstår hvor du vil dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...