13375k1133z Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Må bytte ut den doble strømbryteren på kjøkkenet til en dobbel dimmer. Hvordan kobler jeg det? Bildet til venstre er av bryteren jeg bruker i dag. Ser ut til at det kommer to ledninger inn øverst og en inn nederst. Bildet til høyre er av dimmeren. Hvor skal jeg koble hvilke kabel? Endret 23. september 2013 av 13375k1133z Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Ring elektriker. Dette har du ikke lov til å gjøre selv. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Dette kan du, som zanta sier, ikke gjøre selv. Ring elektrikeren. Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Ring elektriker. Dette har du ikke lov til å gjøre selv. Er helt klar over at jeg ikke har lov å gjøre det selv. Har vært i kontakt med 2 elektrikere, begge hadde leveringstid på ca 2 uker. Bryteren må skiftes før noen får støt... Ser ikke for meg at dette skal være et problem dersom jeg passer på å stramme skruene skikkelig, etter jeg har plassert ledningene der de skal sitte. Endret 23. september 2013 av 13375k1133z 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Om det er fare for støt kan du gå ut i sikringsskapet, og ta sikringen. Endret 23. september 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 Om det er fare for støt kan du gå ut i sikringsskapet, og ta sikringen. Gjør jeg det så mister jeg strøm på hele kjøkkenet og stuen... Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Hva har skjedd med bryter/kurs siden det er fare for støt? Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Sett på dekselet igjen eller skaff ny bryter og ta dekselet av den. Du kan skade det elektriske anlegget dersom du velger å utføre arbeidet selv. Dersom bryteren er koblet riktig så skal L på pilen og de to øverste kablene på 1 og 2. 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Skade det elektriske anlegget? Neppe. Få tak i en identisk bryter til en elektriker kan komme og bytte til dimmer. Det er veldig enkelt å gjøre, men hvis du er usikkert bør du ikke gjøre det. mvh elektriker Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Folk her inne overdriver litt, men jeg kan gi deg et generelt tips: Om du ikke klarer å tenke deg frem til dette selv, bør du heller ikke gjøre det. Dog kan vel morra mi gjøre dette i blinde... Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Skade det elektriske anlegget? Neppe. Få tak i en identisk bryter til en elektriker kan komme og bytte til dimmer. Det er veldig enkelt å gjøre, men hvis du er usikkert bør du ikke gjøre det. mvh elektriker Du kan skade det elektriske anlegget, ved å koble feil eller løse tilkoblinger o.l. Selvfølgelig er det litt overdrivelse i bruken av ordet "skade", men ikke uaktuelt mvh enda en elektriker. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Du kan skade det elektriske anlegget, ved å koble feil eller løse tilkoblinger o.l. Selvfølgelig er det litt overdrivelse i bruken av ordet "skade", men ikke uaktuelt mvh enda en elektriker. Man skader ikke anlegget ved å koble en dimmer feil. I verste fall ryker dimmeren. Men da har man ikke fått lys i lyskilden til å begynne med heller. Det skal også litt til for å koble en dimmer feil. Det følger jo med en bruksanvisning. Jeg forstår hvor du vil dog. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Veldig til overdrivelser om å "skade det elektriske anlegget" det var her da... http://installationmaterials.com/documents/II1/6565Ug_II1.pdf Installasjonsveiledning / tegning på første side. Kort fortalt: Ledning fra nettet inn på høyre side, lampe 1 og 2 på hhv. 1 og 2 på venstre side. Endret 26. september 2013 av magnusalex Lenke til kommentar
Teza Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Vil tro du har sjekket om lyskilden du skal dimme kan dimmes. Er det trafo involvert på lyset som skal dimmes? Takler dimmeren belastningen på det som skal dimmes? Det er mer å ta hensyn til enn det å koble selve dimmeren Lenke til kommentar
Andeby Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Tingen med å gjøre det selv er vel heller at du sitter med skjegget i postkassa hvis noe tar fyr og det blir forsikringssak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå