Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan overvåke IP/TCP trafikk på LAN

Anbefalte innlegg

Hei! :woot:

Jeg får ofte problemer med at Telehor avidi linjen min kveles av masse unødvendig trafikk :o . Er det mulig å spore opp TCP/IP pakkene som blir sendt rundt på mitt egent LAN, og ut på nettet? Er dette mulig siden jeg ikke har router, bare switch?

Jeg vil gjærne kunne sjekke all trafikk på nettverket. Er det en måte jeg kan sette opp PCene på å jeg kan få dette til? (Kjører WIN XP pro på alle PCene)

evt. linker, programmer osv.

takk på forhånd ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker :woot:

Jeg fant bare "sniffer" til Linux :o

Men jeg skrev at jeg bruker windows XP på alle 3 PCene, jeg har Linux også men har ikke fått tid til å sette meg skikkelig inn i det ennå.

Noen som vet om en sniffer til WIN (XP)? :wink:

Lenke til kommentar

Mange gode programmer her, men husk følgende. Når du sitter på et switchet nettverk, vil du ikke fra en enkelt maskin kunne se alt som skjer på nettverket. Du må derfor installere programvaren på alle PC'ene for å se alt som går av pakker.

Avhengig av hvilken switch du bruker kan det settes opp speiling på portene. Dvs at du setter opp en av portene på switchen til å dumpe all trafikk ut/inn fra en bestemt port. Lite vanlig opsjon på "små" switcher, så sikkert uaktuelt for deg.

Av programmer vil jeg sterkt anbefale Ethereal. Dette finnes for både Linux og WinXP, og er gratis. Krever at du skjønner litt om datatrafikken i et nettverk....

Lenke til kommentar
Mange gode programmer her, men husk følgende. Når du sitter på et switchet nettverk, vil du ikke fra en enkelt maskin kunne se alt som skjer på nettverket. Du må derfor installere programvaren på alle PC'ene for å se alt som går av pakker.  

Avhengig av hvilken switch du bruker kan det settes opp speiling på portene. Dvs at du setter opp en av portene på switchen til å dumpe all trafikk ut/inn fra en bestemt port. Lite vanlig opsjon på "små" switcher, så sikkert uaktuelt for deg.

Av programmer vil jeg sterkt anbefale Ethereal. Dette finnes for både Linux og WinXP, og er gratis. Krever at du skjønner litt om datatrafikken i et nettverk....

Eller så kan du sette opp en 10MBit hub mellom de du vil overvåke. Huber kloner alle pakker de får inn ut på alle portene. Du kan da koble på hub'en og se alle pakker som skal forbi. Da er det det bare fyre opp en sniffer og sniffe deg gul og blå.

Grunnen til at jeg sa 10Mbit er at man da kan begrense antallet pakker per sekund uten at noen kan finne ut nøyaktig HVOR i nettverket hastigheten begrenses. Ikke noe i veien for å bruke en 100Mbit, men da blir det enorme mengder som kommer "samtidig".

Liten hub mellom lokalnettet og internett er en ideel og ikke minst billig måte å overvåke hva folka driver med. Vi gjorde det under lanpartyet DG02 ... så alle som var der; Vi så alt dere gjorde !!! Muhahaha :p

Lenke til kommentar

Liten hub mellom lokalnettet og internett er en ideel og ikke minst billig måte å overvåke hva folka driver med. Vi gjorde det under lanpartyet DG02 ... så alle som var der; Vi så alt dere gjorde !!! Muhahaha :p

Får man se hvem som sender og mottar pakkene da, eller bare hva som blir gjort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...