Cilleron Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Jeg har bredbånd i et hus på en gård, som jeg gjerne vil dele med et av de andre husene på gården. Mellom husene ligger det en ubrukt telefonkabel, er det mulig å bruke f.eks 2 VDSL-routere eller evt. en slik router og en annen form for dings i andre enden? Finnes det eventuellt andre løsninger på problemet mitt, som ikke innebærer å grave ned en cat5/6-kabel? EDIT: Trådløse løsninger er utprøvd og forkastet pga. stabilitet. Endret 23. september 2013 av Cilleron Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Homeplug: http://www.multicom.no/500Mbps-PLC-HomePLug-Starter-Kit-BUFFALO/cat-p/c/p5461462 Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Homeplug: http://www.multicom.no/500Mbps-PLC-HomePLug-Starter-Kit-BUFFALO/cat-p/c/p5461462 Vet du hvor langt ut i nettet dette systemet virker? De to husene har hver sin tilførsel fra trafo. EDIT: Ved et google-søk fant jeg ut at begrensningen gikk ca ved hovedsikring. Endret 23. september 2013 av Cilleron Lenke til kommentar
reiras Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Ut fra det jeg har lest tidligere er erfaringen at de virker best innen samme strømkursen og signalet har problemer, blir stoppet i måleren. Tvilsomt at dette går fra et hus til et annet. Hvilken type telefonkabel ligger det mellom husene og hvor lang er den? Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 2 eller 3 par 0,6 telefonkabel med et par ledig. Ca 60-70 meter. Lenke til kommentar
reiras Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Det jeg så for meg var om det var 2 par ledig å kople den opp som en TP kabel. Men du mangler i såfall et par, tvilsomt at det var forsøket verdt. Maks lengde for TP kabel er 100m. Telenor bruke et par fra sentralen og ut til abonentene med ADSL/VDSL, burde være utstyr for noe lignende, for bruk mellom to huser, men det kjenner jeg ikke til. Endret 23. september 2013 av reiras Lenke til kommentar
reiras Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 De beskriver noe lignende HER Håper du er stø i engelsk eller så kan du bruke google translate. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Trådløst burde jo være et godt alternativ. 50-60m er jo ingenting dersom det er fri sikt. Forslag med masse signal til overs...; http://www.dustinhome.no/product/5010517424/ubiquiti-nanobridgem5-incl-feeder-and-antenna/ Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 Trådløst burde jo være et godt alternativ. 50-60m er jo ingenting dersom det er fri sikt. Forslag med masse signal til overs...; http://www.dustinhome.no/product/5010517424/ubiquiti-nanobridgem5-incl-feeder-and-antenna/ I låven er det maskiner som genererer såpass med støy i 2,4 GHz-båndet at den ideen ikke virker - det var det første jeg forsøkte. Det jeg så for meg var om det var 2 par ledig å kople den opp som en TP kabel. Men du mangler i såfall et par, tvilsomt at det var forsøket verdt. Maks lengde for TP kabel er 100m. Telenor bruke et par fra sentralen og ut til abonentene med ADSL/VDSL, burde være utstyr for noe lignende, for bruk mellom to huser, men det kjenner jeg ikke til. Det er en slik løsning jeg forestiller meg, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal få tak i utstyr. Det jeg har funnet av utstyr har vært i prisklassen 1500 € pr boks (= x2) og oppover. De beskriver noe lignende HER Håper du er stø i engelsk eller så kan du bruke google translate. Har lest igjennom denne, og googlet litt, teknologien beskrives visst her: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_extender Lenke til kommentar
hch Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Noen VDSL-modem kan settes "back-to-back", f.eks. Zyxel Prestige 871M Men om det verd prisen i forhold til den hastigheten du kan få på et par cat 3 kabel over 60-70 meter vet jeg ikke. Endret 23. september 2013 av hch 1 Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Dette er jo såre enkelt, du trenger laser : http://etherealmind.com/free-space-optics-what-design-how-ethernet-laser/http://www.lightpointe.com/internationalsales.html Koster nok flesk men det er no så alt:http://arstechnica.com/information-technology/2013/05/a-wireless-network-with-frickin-laser-beams-on-the-ceiling/ Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Hvorfor ikke bare legge ny kabel? Så får man det skikkelig med det samme. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 I låven er det maskiner som genererer såpass med støy i 2,4 GHz-båndet at den ideen ikke virker - det var det første jeg forsøkte. Jo men dette er utstyr for 5GHz og den har rekkevidde på opptil et par km. Dvs at signal/støy-marginen vil være megastor på det lille hoppet bort til nabobygget. 1 Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Kanskje en VDSL Extender fra Blackbox i hver ende kan være veien å gå ? Eller en VDSL2 utgave ? "Speeds up to 100Mbps @ 350 m over 2 wires" Endret 24. september 2013 av BearCat Lenke til kommentar
reiras Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) I steden for å investere i dyrt utstyr ville jeg satset på å grave opp de 60-70m og lagt kabel i jorden, eventuelt luftstrekk. Legg gjerne et plastrør som kabelen kan trekkes i, i etterkant, hvis du legger den i jorden. Siden du har en kabel fra før kan du sikkert følge samme trasèen. Endret 25. september 2013 av reiras Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Jeg har vurdert å grave, men da må jeg rundt en asfaltert plass - ca 150-200 meter. Kanskje en VDSL Extender fra Blackbox i hver ende kan være veien å gå ? Eller en VDSL2 utgave ? "Speeds up to 100Mbps @ 350 m over 2 wires" Noen VDSL-modem kan settes "back-to-back", f.eks. Zyxel Prestige 871M Men om det verd prisen i forhold til den hastigheten du kan få på et par cat 3 kabel over 60-70 meter vet jeg ikke. Både Blackbox og ZyXEL sine løsninger virker helt innenfor mitt budsjett. Skal se nærmere på disse, takk. Jo men dette er utstyr for 5GHz og den har rekkevidde på opptil et par km. Dvs at signal/støy-marginen vil være megastor på det lille hoppet bort til nabobygget. For å være ærlig vet jeg ikke i hvor stort spekter disse maskinene støyer. Jeg vet bare at med "vanlige" trådløse routere er signalet allerede ubrukbart etter 4-5 meter. Lenke til kommentar
reiras Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Jeg har vurdert å grave, men da må jeg rundt en asfaltert plass - ca 150-200 meter. Både Blackbox og ZyXEL sine løsninger virker helt innenfor mitt budsjett. Skal se nærmere på disse, takk. For å være ærlig vet jeg ikke i hvor stort spekter disse maskinene støyer. Jeg vet bare at med "vanlige" trådløse routere er signalet allerede ubrukbart etter 4-5 meter. Da er nok løsningen å gå for VDSL-modem gjerne fra Blackbox som det var henvist til i artikkelen jeg linket til. Forstår godt at du ikke vil grave opp asfalt eller legge rundt, det vil og bli for langt for TP kabel som er normalt <100m. Håper du kommer tilbake og forteller oss resultatet. 1 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Skulle man grave, så finnes det rimelig fiberløsninger for rundt 1.000 - 2.000kr. Men VDSL høres ut som en stabil og god løsning med minimalt arbeid. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Det er nok det Men hva med å prøve å få lagt et rørt under asfalten? kommer no ann på underlaget da, men kan jo være det er mulig å få utført på en måte Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Det er nok det Men hva med å prøve å få lagt et rørt under asfalten? kommer no ann på underlaget da, men kan jo være det er mulig å få utført på en måte Det er mulig å stemple rør igjennom grunnen under asfalt, men til en meterspris som gjør det totalt uaktuelt, spesielt når det er under en plass - bare en innkjørsel hadde ikke vært så ille. Det er også en viss risiko for skader pga skifter i grunnen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå