petterpann Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Man leser hele tiden at politiet ikke har kapasitet til å rykke ut på "enkle" oppgaver. Jeg leste akkurat om tragien i Drammen, hvor en 17 år gammel gutt ble drept i slagsmål i forbindelse med en hjemme alene fest. I artikkelen kommer det frem at flere har ringt å klaget på festbråket flere timer i forkant av drapet, men politiet rykket ikke ut før du fattet alvoret. Da var det selvfølgelig forsent. I min jobb som vekter har jeg opplevd å bli knivtruet av en annen, og selv da hadde de ikke kapasitet til å rykke ut. Skal man virkelig være nødt til å gjennomgå en 3-årig høgskoleutdaning for å gjøre ting som å stoppe ungdomsfester, foreta ordensarbeid, måle med en laser, eller frakte en fange fra A til B? I Sverige har de en egen ordning med statlige ordningsvakter og vektere med politimyndighet som kan overvåke de travle stedene i landet. De får selvfølgelig ekstra kursing/utdanning. Dette fungerer åpenbart kjempebra. Over en lengre tid var deler av fangetransporten i Norge privatisert, og dette fungerte også veldig bra, helt til den røde regjeringen kom inn og fjernet dette av prinsipp. Jeg sier ikke at alt bør være privatisert, men noe må ihvertfall gjøres. 2 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 -På en god, rettferdig og trygg måte. Private bedrifter med politimyndighet har jeg null tro på, av samme grunn som jeg har dårlig tillitt til private sykehus: De tjener penger på elendighet: Private bedrifter som har som oppgave å løse samfunnsproblemer ønsker å løse flest mulig samfunnsproblemer, og ønsker at det finnes flest mulig slike. Dersom de har muligheten til å redusere samfunnsproblemene -- så må de faktisk ta stilling til om det er lønnsomt å fjerne årsaken til problemene og gjøre seg selv mindre nyttig -- eller la problemene blomstre slik at aksjonærene får større overskudd. For ikke å nevne at det er lettere for korrupsjon å blomstre når flere private aktører har politioppgaver og politimyndighet, fordi det igjen er spørsmål om lønnsomhet. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Nå er du for konspiratorisk, Red. Det "fine" med kriminalitet i så måte er at tilbudet er nesten utømmelig. De behøver ikke medvirke til at det blir fler. Private aktører vil tvert om tjene mest på å gjøre en best mulig jobb, fordi de konkurrerer med andre om oppdragene. Korrupsjon derimot er selvsagt et problem. Men det skyldes ikke lønnsomhetsproblemet, det skyldes at antallet aktører gjør markedet mindre oversiktlig. Geir 2 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 [...] Dersom de har muligheten til å redusere samfunnsproblemene -- så må de faktisk ta stilling til om det er lønnsomt å fjerne årsaken til problemene og gjøre seg selv mindre nyttig -- eller la problemene blomstre slik at aksjonærene får større overskudd.[...] Akkurat som offentlige virksomheter tjener på at det er litt krise og slik at de får større budsjetter. Uten korridorpasienter, helsekøer og henlagte voldssaker med gjerningsmannen på video hadde det vært langt vanskeligere, enn det er, å vinne fram med krav om mer penger/ressurser til politi og helse. Er alt i sin skjønneste orden med overskudd på budsjettene risikerer man til og med mindre ressurser neste periode 3 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Man trenger man ikke nødvendigvis å være privat. Ordningsvaktene i Sverige er såvidt jeg vet statlig ansatt, selv om de ikke kurses mer enn en vekter, men det gjør heller ikke sivile arrestforvarere og grensekontrollører med politimyndighet i Norge. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 I utgangspunktet synes jeg fangetransport kan "privatiseres" men har problem med det hvis det krever bevæpning med skarpe våpen(?) Dog vender jeg tommelen ned for at private aktører skal kunne "raide" hjemme-alene fester eller privatboliger/eiendom generelt. Er også imot privat fengseldrift, som Frp går inn for i partiprogrammet. Burde ikke være noe problem her i landet å bevilge nok penger til å bygge det vi trenger av byggningsmasse. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 -På en god, rettferdig og trygg måte. Private bedrifter med politimyndighet har jeg null tro på, av samme grunn som jeg har dårlig tillitt til private sykehus: For ikke å glemme private tannleger som tjener penger på Karius og Baktus, og derfor driver Narvesen kiosker på sin fritid for å prakke godteri på barna 4 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Dog vender jeg tommelen ned for at private aktører skal kunne "raide" hjemme-alene fester eller privatboliger/eiendom generelt. Hvilket leder en til å stille spørsmål om hvorfor du vender tommelen opp for at Statlige aktører skal kunne "raide" hjemme-alene fester eller privatboliger/eiendom generelt? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 En ny regjering bør så klart gjøre det, men om det skjer er en annen sak. Et tiltak kan, som du sier, være å la vektere og ordensvakter ta seg av mindre oppgaver, men enda viktigere er det nok å fjerne unldvendige forbud og påbud og avkriminalisere forbrytelser uten offer. Venstre vil fjerne sexkjøpsloven og avkriminalisere narkotika på samme måte som er gjort i Portugal. Jeg har ikke sjekket partiprogrammene hva de andre borgerlige partiene mener om dette, men jeg er sikker på at KrF ikke er positive. Dessverre tror jeg heller ikke at disse sakene blir prioritert i forhandlingene. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Hvilket leder en til å stille spørsmål om hvorfor du vender tommelen opp for at Statlige aktører skal kunne "raide" hjemme-alene fester eller privatboliger/eiendom generelt? Fordi jeg tross alt har større tiltro til regulære velutdannede politifolk til slike oppdrag, enn tilfeldige kasus med ymse bakgrunn som er ansatt i private selskaper. Jeg ser noen av sistnevnte kategori inne mellom går å feier søppel utenfor kjøpesenteret og hva gjør dem kvalifiserte til å politimyndighet? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Tja. Kvalifikasjonene burde vel passe med ansvaret, og politioppgaver er også av ulik karakter. Når du er på sykehus møter du leger, sykepleiere og hjelpepleiere som alle tar seg av pasienter. Du forventer ikke at de alle skal ha studert medisin i 6 år. Dessuten kan man vel sette krav til utdanning også for privat ansatte? Når jeg går til fastlegen min har han samme utdannelse som leger på offentlige sykehus. Sånn kunne det være i politibransjen også. Man kunne endog uten problemer la private stå for den utdannelsen. (Om eks stortingsrepresentanter kan bli rådgivere for private lobbyister, så kan vel eks politifolk bli lærere på private politiskoler.) Geir Endret 23. september 2013 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 For ikke å glemme private tannleger som tjener penger på Karius og Baktus Når var du sist innom en tannlege som hadde AK47 og stun-gun ? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Det begynner faktisk å bli en stund siden jeg støtte på en politimann med AK også. Det må ha vært i Øst-Tyskland rundt 1980. Geir Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Ja jeg vet vi ikke bruker AK47 men er det godt å vite hvis det privatiseres liksom Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Jeg vet ikke med "stun-gun", men de fleste tannleger jeg har vært innom har tilgang til diverse medikamenter som kan gjøre samme nytten. De private tannleger jeg har benyttet meg av, med ymse bagrunner og hele pakken, har forresten gjort en utmerket jobb. Endret 23. september 2013 av Sheasy Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Ja jeg vet vi ikke bruker AK47 men er det godt å vite hvis det privatiseres liksom Ja, liksom. Politivirksomheten vil som idag være regulert gjennom lov. Det er ikke anarki trådstarter foreslår. Geir Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Fordi jeg tross alt har større tiltro til regulære velutdannede politifolk til slike oppdrag, enn tilfeldige kasus med ymse bakgrunn som er ansatt i private selskaper. Jeg ser noen av sistnevnte kategori inne mellom går å feier søppel utenfor kjøpesenteret og hva gjør dem kvalifiserte til å politimyndighet? Tja, så du er altså av den oppfattning at utøvelse av vold er greit, sålenge den som utøver volden har høy utdannelse (noe Politiet forsåvidt IKKE har, bare så det er klargjort)? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Tja, så du er altså av den oppfattning at utøvelse av vold er greit, sålenge den som utøver volden har høy utdannelse (noe Politiet Ett av poengene med utdannelse er vel å lære å helst unngå vold? Dvs. bla. tåle drittslenging og provokasjoner fra rusa folk osv. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Ett av poengene med utdannelse er vel å lære å helst unngå vold? Dvs. bla. tåle drittslenging og provokasjoner fra rusa folk osv. Du får be Politihøyskole om å føre dette opp på studieplanen da http://www.phs.no/Documents/2_Studietilbud/1_Bachelor/Fagplaner/Fagplan%20B1.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå