Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bør jeg oppsøke sosialkontoret selv om det er 7 dager igjen?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har fått innvilget sosialstønad frem til AAP søknaden blir vurdert og utmålt.

Jeg har allerede fått livsopphold og husleie for denne måneden. Problemet er at jeg har ekstra høye medisinske utgifter i forbindelse med min sykdom, som jeg søker AAP for.

De medisinske utgiftene er fra 1200 til 2000 i måneden. Jeg oppga at jeg hadde høye medisinske utgifter men ikke hvor mye til sosialkonsulenten.

Nå har jeg gått tom for penger og har ikke penger til mat frem til de kjører neste utbetaling så vel blir om 6 dager. Er det virkelig meningen at jeg som har så høye utgifter med medisiner skal bruke livsoppholdet mitt på det?

Anonymous poster hash: c4157...760
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel sosialkontoret er ikke akkurat en bank så du kan ikke forvente å få dekket absolutt alt av utgifter, nå jeg regner med at du har vært syk i et par måneder da siden det er snakk om aap og det, så har du ikke fått frikort enda med de utgiftene som du har der?

Lenke til kommentar

Dette er ikke noe jeg får på blå resept, fordi min spesialist ikke har søkt om dette enda. Den ene medisinen, lyrica har jeg begynt på nylig. Den andre nobligan som jeg også tar mye av daglig pga smerter. Har jeg hatt en god stund. Den har det heller ikke blitt søkt blå resept på.

Spesielt lyrica er dyrt. Der bruker jeg 1-2 pakker med 100 x 75 mg i måneden. En slik pakke koster over 700 i mnd.

Nei, sosialkontoret er ikke en bank. Men de skal gjøre en skjønnsmessig vurdering for at jeg skal få et verdig livsopphold. Får jeg ikke smertestillende så kan jeg ikke bevege meg. Så dette er egentlig livsnødvendig for meg.

Anonymous poster hash: c4157...760
Lenke til kommentar

Du bør oppsøke sosialkontoret (NAV). Det foreligger rom for skjønnsmessig vurdering når det gjelder medisinske utgifter. Sist jeg sjekket var det utgifter over kr 280/måned, men den er helt sikkert endret nå. Du må bare passe på at dine utgifter er godt dokumentert, det håller i denne sammenhengen ikke bare med kvitteringer, men du må ha med deg hele resepten. Noen ganger er det faktisk nødvendig med legeerklæring som stadfester ditt behov for medisiner.

Lenke til kommentar

Vel sosialkontoret er ikke akkurat en bank så du kan ikke forvente å få dekket absolutt alt av utgifter, nå jeg regner med at du har vært syk i et par måneder da siden det er snakk om aap og det, så har du ikke fått frikort enda med de utgiftene som du har der?

Helt enig men man skal selvsagt få dekket utgifter til grunnleggende behov som mat, klær, plass å bo, etc. Er man syk og trenger medisin så vil jeg tro at medisin regnes som ett grunnleggende behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...