Gå til innhold

Uvant med mac

Gjest member-277163

Anbefalte innlegg

Gjest member-277163

Hei! Fikk meg min første mac for ikke så lenge siden. Så har et par ting jeg lurer på. Blir happy hvis noen vil forklare meg! Har desverre ikke så mye peiling på det her. Hvis å være jente er en bra unnskyldning, så bruker jeg den nå :grin:

1. Inne på iPhoto har jeg delt opp bildene mine i forskjellige mapper. Men der er noen bilder som jeg har i en mappe, som jeg vil skal være i sin egen mappe. Hvordan får jeg til det?

2. På data kan en jo trykke ctrl + c, for å kopiere. Er det noe lignende på mac?

3. Når jeg har oppe et program så er jeg vant med å bare trykke på ikonet igjen for å legge ned programmet, men det går jo ikke nå. Er det mulig å få det til?

Kommer sikkert med flere spørsmål når jeg kommer på det :whistle:

Endret av member-277163
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. På data kan en jo trykke ctrl + c, for å kopiere. Er det noe lignende på mac?

På Mac er det nesten likt som i Windows.

I Windows trykker du ctrl + c.

På Mac trykker du cmd + c.

3. Når jeg har oppe et program så er jeg vant med å bare trykke på ikonet igjen for å legge ned programmet, men det går jo ikke nå. Er det mulig å få det til?

På de fleste vinduene har du tre fargede sirkler oppe til venstre.

Den røde avslutter programmet, den gule minimerer vinduet, og den grønne gjør at vinduet blir fullskjerm.

Jeg skulle gjerne svart på spørsmålet om iPhoto, men jeg vet ikke svaret. Jeg bruker ikke iPhoto.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

For å gjemme vinduet er enkleste løsning å trykke Cmd-H (Command Hide).

Generelt kan man egentlig si at man på mac burde lære seg vanlige, typiske snarveier, for alt går så mye fortere da :)

Eksempler:

• Cmd-C - Kopier
  • Cmd-V - Lim inn
  • Cmd-X - Klipp ut
  • Cmd-H - Minimer vindu
  • Cmd-T - Ny tab i Safari
  • Cmd-Tab - Bytt vindu
  • Cmd-W - Lukk vindu
  • Cmd-Q - Avslutt program
  • Cmd-Mellomrom - Søkevindu oppe til høyre (Spotlight)

Et tips kan være å søke opp "mac shortcuts" på google = )

Endret av Araho
Lenke til kommentar

På de fleste vinduene har du tre fargede sirkler oppe til venstre.

Den røde avslutter programmet, den gule minimerer vinduet, og den grønne gjør at vinduet blir fullskjerm.

Jeg må få lov til å arrestere deg litt her; Man lukker ikke programmet ved å trykke på den røde prikken/knappen, man lukker vinduet. Men klart, ingen regel uten unntak - noen programmer lukkes, som for eksempel systemvalg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Vet selvfølgelig om de tre prikkene. Men klarer ikke å venne meg av å trykke på ikonet for å legge det ned, og det er jo masse enklere :p Så cmd + H var jo mye bedre!

Men takk for svar! Nå trenger jeg bare svar på iphoto :roll:

Lenke til kommentar

Hvis du høyreklikker på ikonet, kan du velge "Skjul" fra popup-menyen. Du har også et ikon (antagelig nesten helt til venstre) som heter Mission Control. Klikk på det, så får du alle programmer opp lagt utover i miniatyr, og kan klikke på det du leter etter uten å skjule de andre.

Du kan bruke Klipp og LIm (Cmd-x og Cmd-v) for å flytte bilder i iPhoto mellom mapper. Du kan også dra et bilde over på en annen mappe, men da sitter du igjen med bildet i begge mapper. Du bør tørrtrene litt med bilder du ikke er redd for å miste (lag gjerne en backup først), så du vet hva som skjer når du flytter bilder. Mappene og albumene er bare en organisering av ale bildene du har, sletter du et bilde fra biblioteket vil det forsvinne fra albumene også.

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest member-277163

Du kan bruke Klipp og LIm (Cmd-x og Cmd-v) for å flytte bilder i iPhoto mellom mapper. Du kan også dra et bilde over på en annen mappe, men da sitter du igjen med bildet i begge mapper. Du bør tørrtrene litt med bilder du ikke er redd for å miste (lag gjerne en backup først), så du vet hva som skjer når du flytter bilder. Mappene og albumene er bare en organisering av ale bildene du har, sletter du et bilde fra biblioteket vil det forsvinne fra albumene også.

Ja, men hvordan oppretter jeg en ny mappe? Har noen bilder i en mappe, som jeg skulle hatt i en mappe for seg selv :) Har prøvd å trykke på opprett album å hele greia, men da dukker det jo bare opp et album ute i venstre side, og ikke der resten av bildene mine er. Haha, som sagt så har jeg ikke peiling på det her :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...