Gå til innhold

[Løst] Mitt første kamera, speilløst systemkamera.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt på å muligens kjøpe meg kamera til jul, ja det er ganske lenge til enda. Føler det er lurt å starte å tenke på det litt tidlig, slik at det ikke blir noe impulskjøp, men noe jeg virkelig har lyst på.

Mine kamera kunnskaper er veldig lave, eneste er at jeg har leket meg litt med min far sitt kamera, canon 600d. Det jeg har merket meg med dette kameraet er at det er for stort for min del (egentlig for hans del å...) eller så syns jeg kameraet er bra. Jeg er derfor på utsikt etter et kompakt speilløst kamera.

Har sett litt på de forskjellige kameraene i klassen og forelsket meg i sony NEX 6, men jeg syns det egentlig er litt dyrt. Jeg er på et veldig amatør nivå innenfor kamerknipsing, men har lyst til å lære mye, men det kan jo også hende at jeg finner ut at dette ikke er noe for meg (dog tviler jeg på det). Derfor er jeg litt usikker på hvor mye jeg har lyst til å bruke på et kamera.

Så det jeg lurer på er om noen har noen anbefalinger for et kamera som er litt billigere. Eventuelt om det er noen kameraer som kommer før jula som jeg bør holde utkikk for. Er egentlig Sony nex 6 et godt kamera? :)

Det jeg vil ha på kameraet:

- kompakt systemkamera
- Ganske kjapt, slik at jeg kan ta bilder av "ting" i høy fart
- Mulighet for å ta video, og dermed innebygd mikrofon
- Er veldig glad i å ta bilde av solnedganger og landskapsbilder, (men også alt annet)
- jeg har egentlig lyst på viewfinder, men kan ta imot forslag til kameraer uten.
- pris maks 6000, helst under og så billig som mulig
- Et kamera jeg kan vokse endel med og ha i mange år

Setter pris på alle gode tips og anbefalinger :)

Hva trenger man av tilbehør egentlig? noe annet enn stativ og minnekort?

Endret av Norish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NEX6 er et godt kamera. Pent, slankt, lett, solid, god bildekvalitet, bra hastighet, søker mm. Men problemet med Sony er objektivene. De er generelt store. Et par unntak er 16mm f/2,8 (som jeg fraråder pga uskarphet) og 16-50mm f/3,5-5,6 (som jeg ikke har sett tester på ennå)

Jeg vil anbefale m4/3 systemet pga mye bedre objektivutvalg. Hva med Panasonic G5 med 14-42mm X power zoom? Meget kompakt og bra kamera og objektiv. Godt system med godt utvalg objektiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jaha? Det er jo noe jeg kan utvide med senere isåfall, hva slags type objektiv er det som er designet til dette formålet da? :)

Det kommer mye an på hvilken kamera man kjøper, noen kriterier må stemme så som riktig brennvidde, rask fokusmotor "hvis påkrevd" stor blender/lite tall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nx300 <3

Ja det var faktisk det førstekameraet jeg bestemte meg for, vurderer det fortsatt litt, men det mangler så vidt jeg vet både søker og mikrofon noe som trekker ned for min del.

NEX6 er et godt kamera. Pent, slankt, lett, solid, god bildekvalitet, bra hastighet, søker mm. Men problemet med Sony er objektivene. De er generelt store. Et par unntak er 16mm f/2,8 (som jeg fraråder pga uskarphet) og 16-50mm f/3,5-5,6 (som jeg ikke har sett tester på ennå)

Jeg vil anbefale m4/3 systemet pga mye bedre objektivutvalg. Hva med Panasonic G5 med 14-42mm X power zoom? Meget kompakt og bra kamera og objektiv. Godt system med godt utvalg objektiver.

Det kan jo absolutt være et kamera å vurdere, eneste er at det så litt stort ut, men tror jeg må ta turen innom en foto butikk å se litt nærmere på det. Takk for tipset! :)

Lenke til kommentar

G5 er veldig gunstig prismessig nå siden modellen er på tur ut, kjøpte nylige en slik selv. Men du vil få noe bedre bildekvalitet og ISO ytelse med NEX 6.

En god del mere optikk tilgjengelig til G5, og objektivene er mindre og lettere enn til NEX.

Edit:

Har tatt dette bildet med G5 og Olympus 9-18mm, du får selv vurdere om bildekvaliteten er god nok.

https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_09_2013/post-101239-0-41470100-1378147392.jpg

Endret av Døgnvill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

G5 er veldig gunstig prismessig nå siden modellen er på tur ut, kjøpte nylige en slik selv. Men du vil få noe bedre bildekvalitet og ISO ytelse med NEX 6.

En god del mere optikk tilgjengelig til G5, og objektivene er mindre og lettere enn til NEX.

Edit:

Har tatt dette bildet med G5 og Olympus 9-18mm, du får selv vurdere om bildekvaliteten er god nok.

https://www.diskusjon.no/uploads/monthly_09_2013/post-101239-0-41470100-1378147392.jpg

Wow, for et fint bildet! Akkurat slike bilder jeg vil ta :)

Det fins ikke en nettside der man kan sammenligne bildekvaliteten side om side? :hmm:

Lenke til kommentar

Ja det var faktisk det førstekameraet jeg bestemte meg for, vurderer det fortsatt litt, men det mangler så vidt jeg vet både søker og mikrofon noe som trekker ned for min del.

Kameraet har selvsagt mikrofon ;)

Her, ta en titt på bildene mine: flickr.com/photos/treju/sets/

Samtlige er tatt med NX300 av en som aldri har hatt noe annet enn mobilkamera fra før (langt mindre rørt M-modusen på innstillingshjulet).

Får du det til 4000 kroner så er det intet mindre enn et røverkjøp. Veiledende er jo ca 6500

• Liker 1
Lenke til kommentar

Får du det til 4000 kroner så er det intet mindre enn et røverkjøp. Veiledende er jo ca 6500

Ingenting galt med NX300 men veiledende på 6500 synes jeg er veldig høyt. Synes 4000 ikke er spesielt billig heller. Sammenlign med priser på for eksempel NEX-3N, NEX-5R, Panasonic G5. Masse bra tilbud på minst like bra kameraer til tilsvarende eller lavere priser.

Lenke til kommentar

Ingenting galt med NX300 men veiledende på 6500 synes jeg er veldig høyt. Synes 4000 ikke er spesielt billig heller. Sammenlign med priser på for eksempel NEX-3N, NEX-5R, Panasonic G5. Masse bra tilbud på minst like bra kameraer til tilsvarende eller lavere priser.

Må rett og slett innrømme at jeg ikke kan uttale meg om alternativene du lister opp.

Jeg har ingen erfaring fra andre systemkameraer, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg er dødsfornøyd med nx300. (Noe som impliserer at jeg trolig hadde vært ganske fornøyd med de du nevner også).

Lenke til kommentar

Huff og huff, da ble slik det ikke skulle bli, skikkelig spontant kjøp. Men jeg hadde jo egentlig sett på dette kameraet i lang tid, jeg hadde bare fått for meg at det ikke hadde mikrofon.

Tror jeg kommer til å bli fornøyd, vennligst ikke fortell meg at jeg har gjort et dårlig kjøp nå :D

Det var forresten noen veldig fine bilder du hadde Twinflower, faktisk samme motivet som jeg kommer til å knipse endel bilder av også, Trondheim! :)

Endret av Norish
Lenke til kommentar

Huff og huff, da ble slik det ikke skulle bli, skikkelig spontant kjøp. Men jeg hadde jo egentlig sett på dette kameraet i lang tid, jeg hadde bare fått for meg at det ikke hadde mikrofon.

Tror jeg kommer til å bli fornøyd, vennligst ikke fortell meg at jeg har gjort et dårlig kjøp nå :D

Det var forresten noen veldig fine bilder du hadde Twinflower, faktisk samme motivet som jeg kommer til å knipse endel bilder av også, Trondheim! :)

Lykke til :)

Jeg bor like ved utsikten så jeg skal holde utsikt etter andre med NX300

Du kan jo sniktitte litt på EXIF-infoen på bildene også, så får du en pekepinn på hvordan du skal prøve deg frem

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...