Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med ny sjef

13375k1133z

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at det er komt inn en ny sjef på jobben. Dette har bydd på et par problemer.

Problem 1:

Jeg er medlem i et par organisasjoner, derfor må jeg i snitt i møte en gang per mnd. Problemet er at sjefen ikke tillater meg å bytte vaktene med en som har samme kvalifikasjoner som meg. Sjefen vi hadde før, fikk jeg klargjort at det ikke var noe problem å få byttet vakter pga møter i organisasjonene. Har ALDRI hatt noe problemer med dette før vi fikk ny sjef.

Problem 2:

Pga jeg har snakket mot sjefen min (ang problem 2) har dette ført til at jeg har fått ferre vakter enn det jeg har hatt de tre siste årene. Dette byr på ekstremt store problemer for meg. pga ferre vakter sliter jeg med å betale lånet på leiligheten. Jeg har jobbet i bedriften i 6 år. Jeg inngikk kontrakt at jeg skulle jobbe som vikar (dette er begrunnelsen til sjefen for at jeg ikke får flere vakter: du har ikke rett på flere vakter iht kontrakten), det tok ikke lang tid før jeg jobbet fast 50 prosent og enda mer enn det. De to siste årene har jeg hatt faste vakter hver eneste uke, inntil sjefen gikk til vendetta mot meg.

Problem 3:

Dersom det er noen som er syk ol. spør sjefen aldri meg, velger alltid noen som er ansatt som vikar.

Problem 4:

Sjefen har helt endret på vaktene (vakttid). Noe som byr på store problemer mtp transport hjem når man er ferdig på vaktene. Sjefen har også endret dager på de faste vaktene alle ansatte ALLTID har hatt.

Da er spørsmålet mitt: har sjefen alt sitt på det rene? kan sjefen virkelig gjøre dette mot en ansatt?

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Dette var vel en muntlig avtale du hadde med din gamle sjef. Jeg tror ikke det er noen automatikk i at dette skal overføres til ny sjef, men på dette punktet er jeg litt usikker.

2. I utgangspunktet kan sjefen gi deg så lite vakter han vil så lenge det ikke er kontraktsfestet en stillingsprosent eller antall timer. Vikarer benyttes jo kun når det er behov, og dette kan variere. Hvor mange vakter du normalt har hatt, har ingen ting å si.

3. Dette er sjefens valg

4. Dette kan han også gjøre så lenge det ikke står noe i kontrakten om arbeidstider eller dager.

At sjefen din rett og slett bare gjør seg vanskelig og mye mulig rett og slett er en drittsekk, er en annen ting. Kanskje du kan snakke om problemene du har med han med noen høyere i systemet, om det finnes?

Lenke til kommentar

Når det gjelder punkt 2 så

forstår jeg ikke helt hvordan en sjef bare kan slutte å gi meg vakter jeg har hatt fast i to år. vakter som har gitt meg grunnlag til å få lån i banken...

Så lenge det ikke er kontraktsfestet, så kan vel sjefen velge hvor mange timer/vakter du skal få.

Når det er sagt, så har du jo jobbet lenge som vikar. Mulig det slår inn noen bestemmelser i og med at du har jobbet der så lenge og hatt samme vakter i to år, men ingen jeg kommer på i farten. Forhåpentligvis kommer det noen innom tråden som vet mer om arbeidsrett enn meg.

Lenke til kommentar

Er det noen som kjenner til:

Når det gjelder punkt 2 så

forstår jeg ikke helt hvordan en sjef bare kan slutte å gi meg vakter jeg har hatt fast i to år. vakter som har gitt meg grunnlag til å få lån i banken...?

OG eventuelt andre input til de andre punktene i innlegget øverst?

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver kan gjennom styringsretten gjere dei endringane som anses som nødvendige. Kor mykje du skal arbeide og når du skal arbeide skal stå nærmare bestemt i arbeidsavtalen.

Dersom avtalen din berre seier at du skal være ansatt som vikar utan spesifiserte antall vakter eller timer så har arbeidsgiver ganske frie tøyler til å bruke eller ikkje bruke din arbeidskraft.

Er du fagorganisert? I utganspunktet så er slike konflikter ganske greie å ta gjennom ei fagforening då dei har både jurister og andre personer som kan hjelpe deg i slike situasjoner. Ofte er det også til hjelp at det kjem til noken nye personer i staden for at du og sjefen skal fortsette å krangle og kanskje få eit endå dårligare forhold.

• Liker 1
Lenke til kommentar

2. I utgangspunktet kan sjefen gi deg så lite vakter han vil så lenge det ikke er kontraktsfestet en stillingsprosent eller antall timer. Vikarer benyttes jo kun når det er behov, og dette kan variere. Hvor mange vakter du normalt har hatt, har ingen ting å si.

4. Dette kan han også gjøre så lenge det ikke står noe i kontrakten om arbeidstider eller dager.

Dette er feil. Dersom du har over tid jobbet andre vakter enn det som står i kontrakten har man rett til disse arbeidstidene. Det er i hvertfall det jeg har blitt fortalt tidligere av juristene her i forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...