Gå til innhold

Nikon vs Sigma

Anbefalte innlegg

Vurderingen ble nevnt i en annen tråd, men kanksje lage en egen tråd som flere med erfaringer synspunkter kan henge seg på :-)

Har lest en del bra om "gamle" D-optikk fra Nikon, men lurer litt på hvordan disse står seg i forhold til de litt dyrere(iallefall nye nå vs brukte Nikon) Sigmaene.

Nikon 35mm f2.0D Vs Sigma 35mm F1.4 A DG HSM

Nikon 50mm F1.4D vs Sigma 50mm F1.4 EX DG

Nikon 85mm F1.8D vs Sigma 85mm F1.4 EX DG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På 50mm er Sigmaen best, så fremt autofokusen fungerer skikkelig. Den er skarp i senter allerede på 1.4 og bokeh'en er fantastisk. På 35mm vil jeg også si at Sigmaen vinner, dog er den mye dyrere enn 35/2en fra Nikon. Vil kanskje være mer korrekt å sammenligne med AF-S 35/1.4, selv om man da bever seg bort ifra D-objektivene som du nå ønsker innspill om.

Lenke til kommentar

Har lest en del bra om "gamle" D-optikk fra Nikon, men lurer litt på hvordan disse står seg i forhold til de litt dyrere(iallefall nye nå vs brukte Nikon) Sigmaene.

Nikon 35mm f2.0D Vs Sigma 35mm F1.4 A DG HSM

Nikon 50mm F1.4D vs Sigma 50mm F1.4 EX DG

Nikon 85mm F1.8D vs Sigma 85mm F1.4 EX DG

Hvis du benytter Nikon D800 holder det fint med Sigma 35mm F1.4 A DG HSM, så slipper du både 50mm og 85mm....

Lenke til kommentar

Nå er D800 et bra kamera på mange måter, men at det endrer et objektivs optiske egenskaper, samt effekten reell brennvidde gir - den må du lengre ut på landet med. Det eneste du får gjort ved å beskjære et bilde, er å komme tettere på et f. eks et ansikt. Plasserer du en 14mm på D800 og tar et litt vidt portrettbilde for så å beskjære det til samme utsnittet en 50mm ville gitt, så vil du fortsatt ha med deg den optiske forvrengningen (stor nese, stor dybde osv) en ekstrem vidvinkel medfører.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jo, hvis man utnytter mulighetene med D800 ;)

Vel.....

Jeg har ennå ikke klart å få en 35mm lik en 85mm med beskjæring. Om utsnittet er likt, blir bildet ganske forskjellig. Jeg bruker Sigmas 35mm f/1,4 og Nikons 85mm f/1,4D. Fantastiske objektiver begge to.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er D800 et bra kamera på mange måter, men at det endrer et objektivs optiske egenskaper, samt effekten reell brennvidde gir - den må du lengre ut på landet med. Det eneste du får gjort ved å beskjære et bilde, er å komme tettere på et f. eks et ansikt. Plasserer du en 14mm på D800 og tar et litt vidt portrettbilde for så å beskjære det til samme utsnittet en 50mm ville gitt, så vil du fortsatt ha med deg den optiske forvrengningen (stor nese, stor dybde osv) en ekstrem vidvinkel medfører.

Perspektivet er kun avhengig av avstanden bildet ble tatt på så hvis du tar bildene på samme avstand og beskjærer til motivet er identisk i størrelse så vil forvregningene bli identiske.

Så det er ingen grunn til å la være å beskjære på D800 bortsett fra tapet man får i kvalitet noe som ikke er synlig på en vanlig skjerm får man beskjærer kraftig. Med mitt 24-120 objektiv på nærgrensen så har jeg fremdeles mer enn full HD oppløsning når jeg beskjærer 24 mm bildet til å være identisk med 120 mm bildet.

Bildet tatt på 24 mm har større dybdeskarphet men perpektivforvregningene er det samme så avhengig av bruk så er det realistisk å erstatte flere fastobjektiver med et veldig bra fastobjektiv med samme eller kortere brennvidde så lenge man ikke drar strikken for langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...