Tullejente17 Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 (endret) ... Endret 23. september 2013 av Tullejente17 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Ikke ta slikt så personlig, er en god del umodne gutter og menn her inne. 2 Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Ingen har vel kalt deg bortskjemt drittunge. Men du må tåle å høre at det virker som om du allerede får nok. Du sier jo selv at du prøver å få han til å bli med gavemild (Det er vel omtrent det samme som å insinuere at du føler du ikke får nok). Du kan foreslå at du kjøper din egen mat fremover, mot at han er mer gavemild, da blir det kanskje litt mer balanse i det. Men hadde jeg vært deg, og han faktisk er den som kjøpet maten, da hadde jeg tatt til takke med det. 4 Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Å bygge opp gjeld til partneren er ikke noe særlig. Fornuftig fyr 2 Lenke til kommentar
dbass Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Hvis det er han som kjøper mat, så ville jeg sagt at han ikke er særlig gjerrig. Jeg er en svært gavmild person, men jeg har venner som ikke vil låne meg 100 kr for å få meg litt mat for kvelden, selv om disse ligger mellom 25 og 35 tusen i måneden utbetalt. Hvor mye bruker dere sånn ca. på mat i måneden? 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Nei, jeg synes ikke han er jerrig, jeg synes han er generøs. Håper dette var TYPEN svar du var ute etter.Se litt på realitetene her. Dere er unge, såpass unge at det er lite sannsynlig at dere blir værende sammen resten av livet. Hvorfor skal han da investere mer penger i deg enn han allerede gjør? Han kan f.eks bruke pengene han har til overs til å spare til å kunne kjøpe egen bopel. Du forteller at han allerede nå tar en større andel av utgiftene enn du gjør, skal det være "straffen" for å være i jobb? Beklager, men jeg heller mot å være enig med typen din -at du virker bortskjemt. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Jeg synes han virker gjerrig. Hvis inntektsfordelingen er 75/25, er det da også rett og rimelig at utgiftsfordelingen er 75/25 og ikke 50/50. Jeg kan vanskelig se for meg at mat og sjåførtjenester rettferdiggjør en 50/50 fordeling på alt annet. I tillegg så er dette vitterligen et kjæresteforhold og ikke en forretningstransaksjon. Man må ikke forvente at alt i et forhold er bedriftsøkonomisk fornuftig. Selvsagt burde fyren kjøpt blomster til deg og spandert fancy restaurantmiddag på deg oftere. Og, ja, hadde det vært du som tjente mest hadde det samme soleklart gjeldt deg i tilfelle noen lurte. 3 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 #27 White knight to the rescue. 6 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Jeg synes han virker gjerrig. Hvis inntektsfordelingen er 75/25, er det da også rett og rimelig at utgiftsfordelingen er 75/25 og ikke 50/50. Jeg kan vanskelig se for meg at mat og sjåførtjenester rettferdiggjør en 50/50 fordeling på alt annet. I tillegg så er dette vitterligen et kjæresteforhold og ikke en forretningstransaksjon. Man må ikke forvente at alt i et forhold er bedriftsøkonomisk fornuftig. Selvsagt burde fyren kjøpt blomster til deg og spandert fancy restaurantmiddag på deg oftere. Og, ja, hadde det vært du som tjente mest hadde det samme soleklart gjeldt deg i tilfelle noen lurte. Uenig. Inntekt bør ikke være ha noe å si for fordelingsnøkkelen, med mindre hun bidrar på andre måter(les hjemmeværende). Dette spesielt i et forhold mellom unge. En part kan selvsagt velge å bidra mer, hvilket er naturlig, da de faktisk er i et forhold, ikke kolleger. Det må like vel få være et valg, ikke en plikt. Man kan ikke stilles ansvarlig for partnerens økonomiske situasjon, men man står fritt til å gjøre noe med det. Å opprettholde et godt forhold er noe begge parter må jobbe for i et forhold. Nydrepte blomster og offentlig fremvisning av kjærlighet når andre mennesker spiser er en populær aktivitet, så om det er nødvendig, bør jo den som har mulighet til å dekke disse kostnadene bære disse. 3 Lenke til kommentar
Jofred Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Huff, trist for en stakkar å være sammen med utakknemlige pappajenter. Du høres ut som en golddigger. Du har selv sagt at du allerede skulle gå fra han en gang, hvorfor skulle han la deg opparbeide en masse 'gjeld' før du finner ut at du ikke gidder å være sammen med han lenger? Hvem som tjener mest har da ingenting å si. Dere nyter vell begge to de sammen godene (huset, maten, tv, møbler osv), hvorfor skal han generelt betale mer? I så fall håper jeg du sexer han skikkelig opp flere ganger daglig da du har 200% mer pupper. Endret 23. september 2013 av Jofred 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Uenig. Inntekt bør ikke være ha noe å si for fordelingsnøkkelen, med mindre hun bidrar på andre måter(les hjemmeværende). Dette spesielt i et forhold mellom unge. En part kan selvsagt velge å bidra mer, hvilket er naturlig, da de faktisk er i et forhold, ikke kolleger. Det må like vel få være et valg, ikke en plikt. Man kan ikke stilles ansvarlig for partnerens økonomiske situasjon, men man står fritt til å gjøre noe med det. Å opprettholde et godt forhold er noe begge parter må jobbe for i et forhold. Nydrepte blomster og offentlig fremvisning av kjærlighet når andre mennesker spiser er en populær aktivitet, så om det er nødvendig, bør jo den som har mulighet til å dekke disse kostnadene bære disse. Ja, her er vi uenige, for jeg mener at det eneste som har noe å si for fordelingsnøkkelen er inntekt. Hele samfunnet vårt bygger jo på tanken om at den som tjener mer, også bidrar mer - hvorfor det plutselig skulle være helt annerledes når det er snakk om folk man bryr seg om er for meg totalt bakvendt. Hvis ens handlekraft (som par) skal være begrenset av bidragsevnen til den med minst inntekt så er jo det noe som går negativt ut over begge to. Jeg skjønner bare ikke logikken. 2 Lenke til kommentar
iverha2 Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Ja, her er vi uenige, for jeg mener at det eneste som har noe å si for fordelingsnøkkelen er inntekt. Hele samfunnet vårt bygger jo på tanken om at den som tjener mer, også bidrar mer - hvorfor det plutselig skulle være helt annerledes når det er snakk om folk man bryr seg om er for meg totalt bakvendt. Hvis ens handlekraft (som par) skal være begrenset av bidragsevnen til den med minst inntekt så er jo det noe som går negativt ut over begge to. Jeg skjønner bare ikke logikken. Folk kan då synes det er rimelig med like utgifter når det er snakk om par som er så unge? Er jo en forskjell på om en har vore gift i mange år eller nettopp begynt forholdet. Dessuten høyrest det ut som om mannen her allereie betaler en god del meir, skal ikkje undervurdere kostnader for bil og mat akkurat. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Folk kan då synes det er rimelig med like utgifter når det er snakk om par som er så unge? Er jo en forskjell på om en har vore gift i mange år eller nettopp begynt forholdet. Dessuten høyrest det ut som om mannen her allereie betaler en god del meir, skal ikkje undervurdere kostnader for bil og mat akkurat. Nei, akkurat det er for så vidt inntektsavhengig, jeg ser den. Hvis han er 22 og hun er 17 regner jeg med at deres økonomi uansett er drastisk annerledes enn min og min kones (vi er 10 år eldre). Mat og bil utgjør kun en marginal del av våre utgifter men det trenger jo ikke være sant for disse to. Jeg bare reagerte litt på påstanden om at det skulle være 50/50 uansett. De har vært samboere i to år og bryr seg formodendtligen om hverandre. Da er det slettes ikke unaturlig (mener jeg) at den som tjener mest også betaler mest - det er til det beste for begge og uansett noe man har lyst til å gjøre dersom man faktisk bryr seg om den andre. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Før alle dømmer meg i denne diskusjonen her, vil jeg faktisk at dere skal se tilbake på det jeg skrev først! Jeg spør dere om dere synes det er gjerrig. Aldri sagt jeg mener han er det. Det er det at jeg ikke vet, og derfor spør jeg dere. Og da ender det meg at jeg blir kalt en bortskjemt drittunge? Om dette kan definerast som gjerrig eller ikkje, det må du nesten avgjere sjølv. I min bok så er ein som er gerrig ein som skjeldan gir frå seg og som alltid tar til seg. Altså ein som aldri spanderer, men som alltid lar seg påspandere. Nå veit vi veldig lite om typen din. Men eg kan godt tenke meg at han har eit bevist forhold til tilbakebetaling av lån fordi han ikkje vil ha skeivfordeling. Dersom du hadde tatt imot penger i form av lån, og aldri betalt tilbake så hadde du alltid skulda han penger (fort også eit relativt stort beløp). Slike ting kan tære på både deg og forholdet. Det gir også ein skeivfordeling av maktforholdet ved at du kanskje må føye deg for hans ønsker. Eg synest eg ser litt tendensen allereide ved at du ikkje tørr å bestille noke som er dyrare enn det han bestiller. Hadde du i tillegg skulda han mykje penger så hadde det berre gjort ting endå værre. Når det gjeld gave og blomsterkjøp så er menn på generell basis dårlige til å komme på og sette pris på slike ting. Her trengst det ikkje så diskré hinting frå din side. Menn er ikkje flinke til å huske bursdager utan hjelp heller. Så dersom du vil ha meir gaver og blomster så må du gi beskjed om dette (og vise at du setter pris på det når du får noke). I tillegg så vil eg anbefale at du ser litt på kva du bidrar med i forholdet. Det er viktig at dere har ein form for balanse mellom kven som bidrar. Dette treng ikkje berre å være av økonomiske ting, men også andre ting som er viktige. Ein typisk klisje er eit par der den eine parten tjener alle pengene som paret får inn, der den andre parten tar på seg rollen som revisor og økonomistyrer. På den måten oppnår ein balanse i form av den eine tjener penger, og den andre sørger for at pengane ikkje forsvinner ut i ingenting. 3 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Jeg er i samme situasjon som samboeren din. Jeg jobber fulltid og bor sammen med kjæresten min som studerer. Jeg har da tre ganger så mye utbetalt hver måned i lønn, som hun får i lån og stipend. Men, vi deler alt 50/50, og jeg tar meg av kostnader til bil og bilhold. JEg har bil som hobby, så det er egentlig greit, og medfører ikke noe store ekstrakostnader for meg. Grunnen til dette er for min del at jeg vil ha et likeverdig forhold. Jeg vil ikke at hun skal Stå i gjeld til meg på noen måte, og vil heller ikke at hun skal snike seg unna å betale tilbake lån enten med overlegg, eller uhell. Det er noe jeg gjør for å holde alle slike ting utenfor forholdet vårt. Jeg prøver å hindre at dette blir et punkt vi kan bli irriterte på hverandre om. Men, er jeg gjerrig? Nei, jeg vil ikke si det. Jeg har vært igjennom akkurat det samme som henne, som student med lite inntekt og lite penger til overs. Og det er noe hun også burde klare fint. Jeg gjør henne abare en bjørnetjeneste om jeg betaler for mer enn det jeg skal, samtidig som gir både meg og henne en dårlig følelse. 3 Lenke til kommentar
Jofred Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Morro at TS trakk tilbake spørsmålene bare fordi hun ikke fikk svaret hun ville ha. Det sier en hel del om personligheten. Da er kanskje tråden løst? 3 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Og nettopp derfor typen ikke gidder å betale for henne.... Golddiggers 3 Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 "Vi opplever av og til at folk angrer på noe de har postet og enten ber om å få det slettet eller sletter det selv. Det siste er i strid med retningslinjene, ønsker dere en tråd eller post slettet skal dere kontakte en moderator og begrunne ønsket. (Det er selvsagt lov å redigere innholdet i en post, men ikke slik at det ødelegger sammenhengen i en tråd.)" 2 Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Tipper hun glemte å skru av PC'en, også fant kjæresten hennes tråden. Nå blir det ikke mat på ei uke. 2 Lenke til kommentar
gustæv Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Det er dessverre altfor mange jenter som kun er ute etter penger. Og det at hun sletter alle trådene sine sier bare alt om hvor mye hun har dritti seg ut!!. Hun forventer og bli spandert på i hue og rævva! Seriøst bli voksen! Hvorfor er det slik, at dere jenter tror dere skal få ALT dere peker på. og sier typen nei så er dere raske med og gjøre det slutt. Jeg vedder på at din plan er og utnytte typen din helt til du har fått ferdig utdannelsen din. Og da er han såpass blakk og har så mye gjeld pga deg, at du ikke vill være med han lengre!. Og sånn fortsetter du! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg