Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

P0172 System too rich


BigJackW

Anbefalte innlegg

Hei, en kompis har en Toyota Yaris 2000. Motorlampa lyser og feilkoden er lest av til P0172 Sysmte too rich. Bilen går på veldig lav tomgang, og trår man gassen i bunn høres det ut som bilen drunker og skal til å stoppe. Går greit om man gir gass sakte.

 

Torque Pro viser at luftmengde ligger på rundt 5g/s mens går opp til rundt 30g/s når man ruser, noe som for meg virker ok?

 

Lambda før katalysator går opp og ned mellom 200mV og 900mV, lambda etter katalysator virker litt merkelig og ligger konstant rundt 200mV. Skal disse vise det samme?

 

Short term fuel trim ligger rundt 0%, mens long term fuel trim ligger utenfor skalen nede ved -30% en plass.

 

Tok ut lambda før katalysator og målte med måleinstrumentet mens vi varma med propanflaska, går opp til 900mV og faller umiddelbart når flammen fjernes. Tenkte vi skulle prøve det samme på den etter katalysator men fikk den ikke løs og hadde ikke induksjon i nærheten akkurat da. Har ikke lyst til å varme med åpen flamme når bensinrør går i nærheten.

 

Noen som har andre gode forslag?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er stort sett kun MAF som kødder eller en dyse som lekker som gir den feilkoden der.

 

Også det eneste kjente som skjer med disse Yarisene er MAF eller dyse. Kanskje en å annen coil også, men det hører ikke til den feilen der.

 

Diver å feilsøker på en Yaris på jobb om dagen. Riktignok en 1.0 liter.

 

På 1.0 litern pleier MAF på tomgang å ligge mellom 1,3-1,8 g/s. Hva teknisk sier aner jeg ikke, men dette er resultatet fra fredag da jeg kontrollerte MAF verdien på 3 Yaris 1.0 litere. Din ligger på 5g/s noe jeg syntes er mye selvom det evt. er en større motor. Prøv å rens denne først. Se om du får MAF tomgangsverdien ned. Evt. bytt den. Er ikke alltid rens hjelper.

 

Lambdaen regulerer som den skal. Fra 200mv - 900mv er en sonde som er i orden. Denne vil gå å justere ettersom du gir gass, motorbremser osv.

 

Kontroll sonden som sitter etter katalysator pleier å ligge stabilt på en viss spenning. Gjerne rundt 450mv området som er midt i mellom 200-900mv spekteret. Denne sonden kontrolerer bare at katalysator renser som den skal. Hvis denne går å justerer som førstesonden er katalysator defekt.

 

Siden det er en oxygensonde. Som vil avgi mer spenning jo mer oxygen det er. HAdde den vært på 900mv vil da motorstyring be om mer bensin.

 

Siden den ligger på 200mv betyr det at systemet får for mye drivstoff. Katalysatoren klarer ikke rense alt dette. Dette gjenspeiler seg bare i system too rich koden.

Endret av Mekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eh jo.. du har faktisk helt rett. Det stemmer bedre med flammekaster testen hans også. Stussa over det. Takk skal du ha.

 

Måtte lese litt og quoter.

 

*If the engine is running lean, all fuel is burned, and the extra Oxygen leaves the cylinder and flows into the exhaust. In this case, the sensor voltage goes lower than 0.45 volts*

 

At den bakre sonden ligger på 200mv kan jo da være litt merkelig. Det skjer rare ting her med lean/rich er hvertfall helt sikkert. Den sonden skal uansett ikke klare å gi sånne blandigs feil og da burde kanskje koden vært system too lean. Jeg hadde ikke hengt meg så mye opp i denne verdien hvis motoren ikke går som den skal.

Lenke til kommentar

Prøvde å rense MAFen tidligere og det virker som om den går likere nå, men lurer på om den går på litt lav tomgang? Rundt 550-600. Ved dette turtallet måles luftmengden til rundt 1.2g/s (etter rens). Kobla av batteriet en stund for å resette, for deretter å kjøre en tur. Så ikke noe til motorlampen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...