Hellemokb Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 Selv om foreldrene dine ikke vil at du skal ta friår, må de jo respektere ønskene dine. Og om du bruker "friårene" til å ta fag og jobbe deg opp til å få nok poeng til å komme inn på medisin, så har de vel ikke noe å klage på? Ta opp noen fag for å få bedre karakter, ta noen nye, ta et årsstudium og samle opp noen alderspoeng, så har du fort nok poeng for å komme inn på medisin. Det krever nok litt selvdisiplin og instillingen til det, men det høres jo kanskje ut som det er det du vil? Selv har jeg vurdert det mye, men kommet frem til at jeg tror ikke jeg har nok selvdisiplin til å forbedre mitt snitt på 5.1 til å komme inn på medisin (har heller ingen realfag). Ønsker også å studere i Norge. Jeg kan ikke gå i mot foreldrene mine... Jeg føler ikke at jeg taper så mye om jeg følger deres råd. Dessuten tenker jeg på samme måte som deg, jeg tror ikke at snittet mitt blir hevet så mye om jeg tar et friår. Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Du har en helt feil innstilling. Du har litt for stor respekt for foreldrene dine. Du må følge dine egne interesser. Du oppnår en liten lykkerus i nuet fordi du tilfredsstiller dine foreldres ønske. Men en liten lykkerus i nuet veier overhode ikke opp for 50 år med misnøye i en jobbstilling. Du vil alltid sitte igjen med en tanke om hvordan livet ville vært om du fulgte dine egne interesser og ønsker. Jeg er kjent med slike familier og miljøer der foreldrene har en stor rolle ovenfor barna. Jeg har også sett hvordan disse har vokst opp. De lever i en boble der de tror de er lykkelige fordi foreldrene sier det. Hvorfor i all verden skal du ikke ta et par friår etter videregående for å forbedre snittet hvis barnelege er ditt øverste ønske? Hvorfor i all verden skal du ikke få leve ut drømmen fordi foreldrene dine sier nei? Tror du virkelig gjennomsnittsalderen på dette studiet er 18-19 år? Du blir nok overrasket over hvor mange som bruker noen friår for å ta opp fag og for å hente inn ekstrapoeng. Det beste du kan gjøre er å ta et årsstudium etter vgs og ta opp fag samtidig. Et fullført årsstudium gir to ekstrapoeng. Karakterene du får iløpet av årsstudiet har absolutt ingenting å si når du søker videre til et nytt studie året etter - det er kun karakterene fra vgs som teller. Derfor kan du kun satse på ståkarakter mens du istedet fokuserer på fagene du tar opp fra vgs. I tillegg får du to alderspoeng. Mulighetene er derfor store, så det er dumt å høre på noen foreldre uten særlig innsikt i sitt eget barns interesser. Ta en prat med dem og fortell hva du virkelig ønsker. Fortell at verden ikke går under selv om du ikke starter på ønsket studie rett etter vgs - målet er fremdeles oppnåelig. Du sier selv at du ønsker å jobbe direkte med barn som barnelege, men sier du ikke vil tape så mye dersom du følger foreldrene dine sitt råd om å bli farmasøyt? Du taper alt! Du taper drømmen din! Et spørsmål jeg gjerne vil ha svar på: hvorfor er ikke et friår akseptabelt? Hvorfor i all verden er det så ekstremt viktig at du fullfører alt til normert tid? Er det snakk om foreldrenes rykte og at et friår ikke er prestisje nok for dem? Og for å si det slik. Du har to år igjen. Tankene dine om at et høyere snitt ikke er mulig er feil innstilling. Jobb litt ekstra, så er det ikke vanskelig å øke karakterene. Endret 24. september 2013 av yeidof 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå