Hellemokb Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Hei! Jeg går andre året på videregående skole, og jeg må begynne å tenke på hva jeg skal bli.... det eneste problemet er at jeg ikke har en anelse, haha! Jeg har gode karakterer, men ikke over 5.2... Jeg elsker barn (spesielt babyer), så jeg tenkte jeg kunne jobbe som barnelege, men det er for høyt snitt, og jeg VIL studere i Norge, så barnelege kan jeg ikke bli. Har dere noen forslag? Familien mener jeg burde bli farmasøyt, men jeg vet ikke helt............ Lenke til kommentar
Zeeza Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Hva med sykepleier og jobbe på barneavdeling på sykehus? Spesialisering innen barn. Det går fint ann å få input fra familien, men det viktigste er jo hva du selv vil, ikke hva de vil 1 Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Familien mener jeg burde bli farmasøyt 1. Ikke bli noe som ANDRE mener du skal bli, yrkesvalg bestemmer du selv. 2. Det skader ikke å prøve å komme deg inn på studie for å bli barnelege hvis det er det du vil. Man vet aldri, samt at du kan fortsatt forbedre snittet ditt 3. Hva med jordmor (evt far)? 1 Lenke til kommentar
Hellemokb Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 Hva med sykepleier og jobbe på barneavdeling på sykehus? Spesialisering innen barn. Det går fint ann å få input fra familien, men det viktigste er jo hva du selv vil, ikke hva de vil Jeg vil ikke bli sykepleier! Føler at det er en såkalt ''assistent-jobb'' hvis du skjønner hva jeg mener Lenke til kommentar
Hellemokb Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 1. Ikke bli noe som ANDRE mener du skal bli, yrkesvalg bestemmer du selv. 2. Det skader ikke å prøve å komme deg inn på studie for å bli barnelege hvis det er det du vil. Man vet aldri, samt at du kan fortsatt forbedre snittet ditt 3. Hva med jordmor (evt far)? 1) Ja, det skjønner jeg, men når man ikke vet selv så får man bare følge andres råd... 2) Jo, jeg kan jo søke, men jeg vet at jeg ikke kommer til å komme inn. Snittet mitt kommer nok ikke til å bli høyere, men heller lavere i løpet av de to neste årene..... haha 3) Har tenkt på det, men jeg vet ikke helt... Lenke til kommentar
Zeeza Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Det er nok et leit rykte at det er en assistentjobb å være sykepleier. Det kommer selvfølgelig litt ann på hvor man jobber, og om man er spesialisert eller ikke, men sykepleiere tar mange avgjørelser og gjør mye behandling selv. For å ta et eksempel som ligger innenfor interessefeltet ditt da, jordmor. Jordmor er en videreutdanning fra sykepleien, og visstnok en av de "vanskeligste" og mest selvstendige utifra det jeg har hørt. De har fullt ansvar selv når det gjelder den fødende, og ordner det meste selv, pluss administrerer enkelte medisiner. De blir bare under legen når noe holder på å gå gale, og det trengs ekstra ekspertise. Dette er bare et eksempel, og det fins mange andre eksempler på steder sykepleiere jobber selvstending, så at det er en assistentjobb er nok bare et overdrevent rykte. Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Jeg vil ikke bli sykepleier! Føler at det er en såkalt ''assistent-jobb'' hvis du skjønner hva jeg mener De fleste menn som tar sykepleieutdanning går videre og ender opp i sjefsstillinger uansett. 1 Lenke til kommentar
Hellemokb Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 De fleste menn som tar sykepleieutdanning går videre og ender opp i sjefsstillinger uansett. Jeg er ikke en mann! Lenke til kommentar
Nickless Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Hva med barnepsykolog? Lenke til kommentar
Hellemokb Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 Det er nok et leit rykte at det er en assistentjobb å være sykepleier. Det kommer selvfølgelig litt ann på hvor man jobber, og om man er spesialisert eller ikke, men sykepleiere tar mange avgjørelser og gjør mye behandling selv. For å ta et eksempel som ligger innenfor interessefeltet ditt da, jordmor. Jordmor er en videreutdanning fra sykepleien, og visstnok en av de "vanskeligste" og mest selvstendige utifra det jeg har hørt. De har fullt ansvar selv når det gjelder den fødende, og ordner det meste selv, pluss administrerer enkelte medisiner. De blir bare under legen når noe holder på å gå gale, og det trengs ekstra ekspertise. Dette er bare et eksempel, og det fins mange andre eksempler på steder sykepleiere jobber selvstending, så at det er en assistentjobb er nok bare et overdrevent rykte. Hmm... da får jeg se på alle alternativene man har etter at man er nyutdannet sykepleier, takk! Lenke til kommentar
Hellemokb Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 (endret) Hva med barnepsykolog? Jeg har tatt alle realfagene... og tror man må ha samfunnskunnskap for det, og det er jeg ikke interessert i! Men takk for forslaget! Endret 22. september 2013 av Hellemokb Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 (endret) Jeg er ikke en mann! Haha sorry, educated guess Hva med feks: Bioingeniør? Endret 22. september 2013 av Korporal Kranium 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Hva med å jobbe i barnehage? Det er stor etterspørsel vil jeg tro. Lenke til kommentar
Hellemokb Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 Haha sorry, educated guess Hva med feks: Bioingeniør? hmm... nei Liker kjemi mer enn biologi, haha! Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 hmm... nei Liker kjemi mer enn biologi, haha! men så la oss snevre det ned da er det innen helse eller er alt fair game? Lenke til kommentar
Hellemokb Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 Hva med å jobbe i barnehage? Det er stor etterspørsel vil jeg tro. Ja, men det interesserer meg ikke.... Å jobbe i barnehage kunne ha vært en sommerjobb, kanskje Lenke til kommentar
Hellemokb Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 men så la oss snevre det ned da er det innen helse eller er alt fair game? Altså det jeg tenker på å bli...? Føler jeg vil satse mot medisin-retningen Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Er det ikke aktuelt å ta noen fag etter vgs slik at du kommer inn der du vil? Tok selv et år i militæret for å få poeng nok Lenke til kommentar
Hellemokb Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 Er det ikke aktuelt å ta noen fag etter vgs slik at du kommer inn der du vil? Tok selv et år i militæret for å få poeng nok Altså, foreldrene mine vil ikke at jeg skal ta et friår, og de er ganske sta når det gjelder skole så det er ikke aktuelt haha, men jeg tror på at ''alt skjer for en grunn'' så.... om jeg ikke kommer inn, så kommer jeg ikke inn Men har jo fått gode forslag. Det jeg skal titte mer inn på er sykepleier + videre utdanning. Har du flere forslag? Lenke til kommentar
Zeeza Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Selv om foreldrene dine ikke vil at du skal ta friår, må de jo respektere ønskene dine. Og om du bruker "friårene" til å ta fag og jobbe deg opp til å få nok poeng til å komme inn på medisin, så har de vel ikke noe å klage på? Ta opp noen fag for å få bedre karakter, ta noen nye, ta et årsstudium og samle opp noen alderspoeng, så har du fort nok poeng for å komme inn på medisin. Det krever nok litt selvdisiplin og instillingen til det, men det høres jo kanskje ut som det er det du vil? Selv har jeg vurdert det mye, men kommet frem til at jeg tror ikke jeg har nok selvdisiplin til å forbedre mitt snitt på 5.1 til å komme inn på medisin (har heller ingen realfag). Ønsker også å studere i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå