Allsopn Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 God dag folkens. Sitter med ei kjemioppgave jeg er litt usikker på om jeg har tolket riktig. Oppgave A er jeg relativt sikker på er riktig, men syns det virker litt for enkelt å gjøre B oppgava sånn jeg har gjort. Hva sier dere? Nå skal det sies at mine kjemikunnskaper er veldig begrenset. Nitrogen er et viktig stoff for plantevekster. Følgende stoffer blir anvendt som handelsgjødsel: Ca(NO3) -kalksalpeter NH3 -ammoniakk NH2-CO-NH2 –urea (urinstoff) NH4NO3 - ammoniumnitrat a) Hvilken masseprosent nitrogen inneholder de fire stoffene? Ca(NO3) = 13,7% nitrogen NH3 = 82,4% nitrogen NH2-CO-NH2 = 46,7% nitrogen NH4NO3 = 35% nitrogen b) Grader dem etter avtagende innhold av nitrogen per masseenhet. Ammoniakk NH3 = 82,4% Urea NH2-CO-NH2 = 46,7% Ammoniumnitrat NH4NO3 = 35% Kalksalpeter Ca(NO3) = 13,7% Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Det ser helt riktig ut. Kjemi er ikke vanskelig når alt kommer til alt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå