Hansen83 Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Har modemet i stua og har dataen på soverommet. Ergo koblet opp via trådløst nettverk som alltid har fungert bra på tross av at modemet er i det andre rommet. Kjøpte nylig TV som jeg også har koblet til det trådløse nettet. Dette fungerer også bra. Nylig byttet Canal Digital til et nytt produkt (høyere hastighet) og etter dette har internettet vært veldig ustabilt. Det funker når jeg skrur på maskinen, men etter 30-60 min så forsvinner det. Da må jeg restarte og så funker det igjen. Internettet er der pga jeg er tilkoblet med mobil hele tiden. Kan dette ha noe med innstillingene på dataen å gjøre? Bør jeg endre fra dynamisk til statisk IP, etc? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Typisk fenomen hvis ISP-en din "tvinger gjennom" høyere hastighet enn nettet kan klare. Derfor må ISP-en ofte sette ned hastigheten hos enkelte kunder. (dårlig kapaks, lang avstand til sentral, gamle koppertråder osv.) Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 Jeg hadde før 5 bps opp/ned.. Nå har jeg visstnok 25 bps.. Altså en ganske stor økning. Signalet jeg får inn varierer veldig, men som sagt; etter en stund så mister jeg hele kontakten og må restarte. Så det har ikke noe å gjøre med IP'en altså eller at jeg bør endre innstillinger på router? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Nja? tror ikke det. Om man setter ned hastigheten noe så kan kvaliteten bli bedre og mer stabil. Jeg har 16Mbit linje men den kjøres på ca. 10-12 nå, og alt funker fint. Hadde akkurat samme problem som du. ps. selvfølgelig utelukker jeg ikke andre problemer, noen må bytte porter på Modemrouter osv. Du kan høre mer med ISP-en din. Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Siden det er snakk om canal digital så regner jeg med det er snakk om docsis, altså bredbånd over Kabel-TV. Da er ikke dette med linjelengder osv relevant på samme måten. 2 Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 Siden det er snakk om canal digital så regner jeg med det er snakk om docsis, altså bredbånd over Kabel-TV. Da er ikke dette med linjelengder osv relevant på samme måten. Jeg har en pakke fra de. TV og internett. Mener du med dette å si at jeg ikke bør vurdere å skru ned hastigheten? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 https://kabel.canaldigital.no/Kundeservice/Hjelp-og-stotte/Bredband/Ustabilt-nett/ Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Har nå problemer med at Internett forsvinner etter en viss tid, typisk en dag. Jeg er fortsatt tilkoblet nettet fra min mobil når jeg er hjemme, men Thompson scanneren min finner ikke noen nettverk. Dvs, når jeg er på dataen dukker verken mitt eller andre nettverk opp. Men siden jeg fortsatt er på nettverket med mobilen er det altså ikke nettverket det er noe galt med. Restarter jeg maskinen fungerer det igjen (nettverkene kommer opp), men så forsvinner det igjen etter hvert. Dette problemet startet når jeg fikk TV og også koblet denne til nettverket. Noen som vet hva som kan være galt? Synes det er rart at Thompson scanneren etter hvert ikke finner noen nettverk. Er kanskje noe galt med nettverkskortet.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Sikker på at mobilen ikke bruker mobilt bredbånd eller er tilkoblet naboen? Thompson-boksen din er et modem eller routermodem. Hvis den "scanner" etter nettverk, så har du garanter ikke internettoppkobling når den søker. Men det er litt vanskelig å skjønne helt hva som er problemet, med endel upresise formuleringer. Problemet kan være dårlig margin på signal på kabel. Da er det typisk at modem faller ut og søker på nytt. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Startet det når du koblet til TV eller når du fikk oppgradert bredbåndslinjen? Thompson "scanneren" din, er det trådløst nettverkskort i PC-en din? Skriv gjerne modellnummer eller link til produktet så vi vet hva slags utstyr du har. Hvis du tror problemet startet når du koblet til TV, koble TV fra nettverket og se om det hjelper. Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Hjemme er mobilen på mitt nettverk. Det vet jeg sikkert. Ang Thompson-boksen så mener jeg at når jeg startet dataen så viser den en oversikt over trådløse nettverk tilgjengelig i mitt område, samtidig som den automatisk kobler til mitt nettverk. Når jeg har problemer så viser den ikke mitt nettverk, men den viser heller ingen andre nettverk. Så det må være der feilen ligger. Ikke at nettverket er nede. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Thompson er vel et routermodem med trådløsfunksjon? Hvis du mener at din PC ikke ser noen nettverk, så er det jo i PC problemet ligger. Det er forøvrig PC som kobler seg automatisk opp mot router, ikke omvendt. 1 Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Ok. Jeg skal innrømme at jeg ikke kjenner begrepene på alt. Jeg har en router og et modem. Når jeg logger på så kommer det opp et bilde fra Thompson som viser tilgjengelige nettverk. PC kobler seg automatisk til mitt nettverk naturligvis. Når jeg har problemer så ser ikke softwaren fra Thompson noen nettverk i det hele tatt. Løsningen er bare å restarte, men det er irriterende når jeg må gjøre dette ofte. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 (endret) Hvilken router har du? Hvis modem er Thompson og routeren er annet fabrikat, så har du nok koblet feil. Modem skal kobles i internettporten (WAN) på routeren. Hvis du mister internett etter du har gjort dette, så resett modem eller slå det av noen minutter og prøv igjen. Endret 27. september 2013 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Routeren er fra Netgear. Modemet er fra Thompson. Dette har fungert smertefritt i 2 år. Jeg fikk problemer da jeg også koblet TVen til nettverket. Da datt dataen av nettet etter hvert. Løsningen er å restarte dataen, men den detter av nettverket igjen etter hvert.. Det har da aldri hjulpet å restarte verken modem eller router. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 27. september 2013 Del Skrevet 27. september 2013 Hvis jeg har forstått oppsettet ditt, har du modem fra Canal Digital og Netgear router i stua, så har du en Thompson-boks som er tilkoblet USB til PC-en din på soverommet. Mellom stue og soverom går det i trådløst. Sånn jeg skjønner det har du et trådløst nettverkskort i PC-en din av merke Thompson, dette er tilkoblet PC-en enten med USB, eller sitter inne i PC-en din. Hvis det er tilkoblet USB, kan du prøve å bytte USB-port og evt USB-kabel for å se om dette hjelper. Sjekk Thompson-boks og Netgear router om det er antenner som ikke er skrudd helt fast. Jeg regner med at TV-en står ved Canal Digital modem og Netgear router, det som kan være problemet er at TV-en gir støy i det trådløse nettverket ditt. Prøv gjerne å flytte Netgear routeren på andre siden av TV-en eller noe, selv om TV-en da kanskje står mellom Netgear router og soverom. Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 27. september 2013 Forfatter Del Skrevet 27. september 2013 Jeg har trådløst nettverkskort inne i PCen ja. Men vet ikke merket. Modem er fra Thompson og ruter fra netgear. Internett fra canal digital. Ok. Mulig det er støy. Men problemet er jo ikke dårlig signal. Internett fungerer glimrende, men etter hvert forsvinner alle nettverk. Altså ingen connection i det hele tatt. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Jeg gjentar igjen: DU HAR KOBLET NETTVERKET DITT FEIL 1 Lenke til kommentar
Hansen83 Skrevet 28. september 2013 Forfatter Del Skrevet 28. september 2013 Jeg gjentar igjen: DU HAR KOBLET NETTVERKET DITT FEIL Hvordan? Fra modem til ruter går det en gul kabel som også går inn i en gul kabelinngang på ruteren som klart er merket med Internett. Er ingen inngang som heter WAN der. Det andre er Ethernet-innganger. Som sagt, dette oppsettet har jo fungert smertefritt i to år, før jeg fikk TVen. Jeg sitter på nett nå, så hvordan kan nettverket da være koblet feil? Som jeg også har skrevet i tidligere poster, det er ikke nettverket som er nede (jeg er fortsatt på nettverket med mobilen), men PCen som i visse perioder ikke får tilgang. Det hender når jeg også kobler TVen til nettverket. Antagelig er det en eller annen IP-konflikt. Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 28. september 2013 Del Skrevet 28. september 2013 Nettverket ditt er nok koblet riktig, sånn som du beskriver. Vil tro nettverkskortet i PC-en din er av merke Thompson, da du får opp Thompson software ved pålogging. Det er ikke IP-konflikt, da ville du fortsatt stått som "tilkoblet" eller "begrenset tilgang" eller lignende. At du ikke får inn noen trådløse nettverk tyder på enten støy, eller defekt/ustabilt trådløst nettverkskort i PC-en din. Jeg har noen forslag til løsning. 1. Er det utvendig antenne på det trådløse nettverkskortet (du har ikke skrevet om det er stasjonær eller bærbar PC)? Er antennen(e) skadet, eller ikke er helt skrudd til, kan de(n) bryte kontakten innimellom og da kanskje miste alt signal. 2. Avinstaller Thompson softwaren og installer på nytt (sjekk først at du har den liggende, eller får tak i den) 3. Slå av PC-en og ta ut det trådløse nettverkskortet og sett det inn igjen (spør noen som kan det hvis du ikke kan det selv). 4. Prøv et annet trådløst nettverkskort og se om det virker med det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå