Gå til innhold

Lån i statens pensjonkasse

Jakoozie

Anbefalte innlegg

Hei. Min samboer skal begynne å jobbe i staten nå. Vi eier en liten leilighet sammen med en anslått verdi på 1,6. Totalt har vi 1, 350 i lån på leiligheten, og jeg eier 2/3 mens hun eier 1/3.

SPK har jo en utrolig gunstig rente på bare 2,22 prosent akkurat nå, og ifølge kalkulatorene vil hun utifra sin inntekt kunne få 1,4 i lån av SPK.

Jeg jobber jo ikke i staten, men er student. Det hadde vært utrolig fint for oss om hele lånet vi har nå kunne byttes ut med et lån fra SPK. Er det mulig på noen som helst måte? Vil jo såklart holde oss innenfor loven.

Hun vil jo da stå som eneste lovtaker og betaler, noe som kunne by på juridiske problemer ved et eventuelt samlivsbrudd, men det kunne vi nok ordnet med en detaljert samboeravtale. I realiteten ønsker vi, nå som hun har fått jobb at hennes eierandel økes til 50 prosent, og at vi betaler like mye hver måned. (Jeg vil jo betale direkte til henne hver måned)

Det problematiske så vidt jeg ser det er at hun bare eier 1/3 av boligen i forhold til skjøtet. Dermed så vil hun vel ikke ha tilstrekkelig sikkerhet å stille til lånet.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at du eier 2/3 og ho eier 1/3 skal nødvendigvis ikke by på problemer. Uansett vil du måtte stille realkausjon for din eierandel, også om ho bare tok lån for bare sin andel av eierskap.

Realkausjonist er når flere enn låntaker har hjemmel til boligen. Medeieren(e) må undertegne avtale om realkausjon som innebærer at de stiller sin ideelle andel av boligen til sikkerhet for lånet (3. mannspant). Hver medeier må undertegne en egen avtale.

Avtale om realkausjon innebærer ikke personlig gjeldsansvar for kausjonisten, men kun at banken kan søke dekning for sitt krav i hele den pantsatte eiendommen.

Men dette vil dere få avklart ved henvendelse til SPK.

Det resterende bør som du skriver reguleres i en detaljert samboeravtale.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Så utifra det du sier, så kan vi få hele banklånet inn hos SPK, mot at jeg stiller som realkausjonist? Det er greit, selv om jeg ikke er ansatt i staten selv? Vil vi da stå som låntakere begge to, eller fortsatt bare hun?

Som du sier så vil vi jo inngå en samboeravtale oss i mellom, hvor det reguleres at det egentlig skal være tale om et 50/50-eierforhold. Så vil vel jeg betale min andel av renter og avdrag direkte til samboeren min hver måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...