Gå til innhold

Innspill på ny spillmaskin til under 12k

Anbefalte innlegg

Laget en liste her, med kommentarer (i midten av linjen på produktet).

Hovedkortet er det samme. Byttet til Fractal Design Newton 800 W Platinum-strømforsyning. Mer stillegående, minst like bra og mer effekt. Samme kabinett, byttet skjermkort til Asus/MSI. Samme Prosessor. Samme CPU-kjøler (kan byttes mot en mindre). La til Intel 335 SSD siden den er billigere. Ikke like god ytelse, men har lengre teorietisk levetid og lavere pris. La til 16 GB minne fra Crucial (Sport), veldig gode moduler. DVD-ODD fra Asus. Og så er det med Windows 8 (vurdert 7?).

12084 kr (49-70 kr frakt) fra SuperSmart, hvis du kjøper minne fra NetOnNet, bytter til Samsung 840 EVO og MSI GeForce N770.

11923 kr (99,- frakt tror jeg) fra Dustin, hvis du kjøper minne fra NetOnNet og kjøper Intel 335.

11790 kr fra Proshop (99 kr frakt?), hvis du kjøper minnet fra NetOnNet, kjøper Samsung 840 EVO og MSI GeForce N770.

Jeg er usikker på prisen på frakten, men det er noe slikt ihvertfall. Proshop og Dustin ble uansett billigest. La til SuperSmart fordi jeg allerede hadde regnet ut pris.

Hadde du kjøpt dette fra Komplett hadde det ihvertfall blitt 1000 kr mer... Denne listen er altså bedre (komponentvis og prisvis).

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke planlagt å kjøpe fra komplett nei. Men brukte dem fordi de har en enkel handleliste-funksjon :)

Bildet var fra supersmart

Tusen takk for gode innspill! Flott og godt utdypet innlegg Stian. Setter stor pris på det.

Nå gjenstår hovedsakelig de nye AMD kortene og hvilken pris de legger seg på.

Ved nøyere undersøkelse ser det ut til at jeg kan strekke meg til 12500 som siste grense. Om jeg velger Windows 7 eller 8 er ikke sånn fryktelig viktig for meg.

Lenke til kommentar

144Hz eller 120Hz refresh rate på skjerm er utrolig deilig i litt gamle skytespill (Half-Life, Quake, CS 1.6 osv.) der ting beveger seg fort og man har høy FPS med nyere hardware. Generelt i nyere spill er det vanskelig å få god nok performance til å dra like stor nytte av det, men man kan også merke at bevegelser ser litt glattere og mer naturlig ut i disse.

Lenke til kommentar

Har ikke planlagt å kjøpe fra komplett nei. Men brukte dem fordi de har en enkel handleliste-funksjon :)

Bildet var fra supersmart

Tusen takk for gode innspill! Flott og godt utdypet innlegg Stian. Setter stor pris på det.

Nå gjenstår hovedsakelig de nye AMD kortene og hvilken pris de legger seg på.

Ved nøyere undersøkelse ser det ut til at jeg kan strekke meg til 12500 som siste grense. Om jeg velger Windows 7 eller 8 er ikke sånn fryktelig viktig for meg.

Prisjakt har en veldig fin listefunksjon også. :)

Vet ikke hvilket bilde du snakker om.

Hyggelig å hjelpe. :)

Det går jo an å kutte litt, og fortsatt ha en god PC. Du må ikke kjøpe for 12500 kr. :) Men slik oppsettet er nå er det mange gode kvalitetsprodukter.

Angående 120/144 Hz-skjerm, det anbefales. Er en stor forbedring fra 60 Hz, til og med på skrivebordet. Så er det fint å tenke på at når du har skjermen i sikkert 10 år så har du ihvertfall en spillskjerm liggende.

Men, nå trengte du vel kanskje ikke skjerm. Så dette er noe du kan tenke på når du først skal kjøpe ny. Da er også DisplayPort viktig å se etter!

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

xtyfoonx spurte (på side 1) om hvor bildet som ble lagt til i første innlegg var fra. :)

Var ikke klar over at prisjakt hadde det, men jeg ser nå at den er SUPER handy ^^

Angående skjerm så er det veldig gode innspill! Var akkurat det jeg lurte på og.

Men teoretisk sett, er man ikke nødt til å ha fps over 60 for å kunne oppleve noen forskjell på skjermer med over 60 Hz? Altså, for å fult ut utnytte 144 Hz, så må man vel klare 144 fps minimum?

Uansett så har det alltid plaget meg at skjermene jeg bruker er så "sluggish" når jeg snur meg rundt i FPS spill at jeg tror dette og input-latency (hvis det er det det heter) er det viktigste kriteriet mitt ved kjøp av ny skjerm.

Merker man stor forskjell imellom 1-2 ms og 5 ms f.eks?

Er det merkbar forskjell på 1 og 2 ms? Synspunkter? ^^

Jeg har fått høre at jeg er utrolig pirkete og oppmerksom på dette, og at jeg har lagt merke til forskjell i ms på skjermer når andre ikke har. Men dette er helt uten at jeg har vært klar over spesifikasjonene på skjermene, så det kan godt være at jeg har merket forskjell på en 3ms- og en 10ms-skjerm for den sakens skyld.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen!

Da var tiden endelig kommet til å gjøre innkjøpet på alvor.

Oppdatert liste slik den ser ut i dag ligger her:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=67613&view=m

Jeg er noe usikker på hvilken variant av 280x som vil være best å kjøpe i mitt tilfelle, men fra hva jeg kan se av tester så har Asus som regel relativt solide kort med ekstremt god kjøling.

Jeg er også noe usikker på om jeg skal velge den DC2 eller DC2T varianten deres.
Slik jeg har forstått det så er DC2T en overklokket variant fra Asus, derfor med garanti om at selve kortet er i god nok stand til å overklokkes, og at de andre ikke kan ha noen garanti.
Men hvor ofte er det egentlig mulig å overklokke de "normale" kortene til samme hastighet som de andre? Noen som vet noe om det?

Er det snakk om 90% eller 10% sansynlighet for å kunne få til det samme selv?

Lenke til kommentar

Angående skjerm så er det veldig gode innspill! Var akkurat det jeg lurte på og.

Men teoretisk sett, er man ikke nødt til å ha fps over 60 for å kunne oppleve noen forskjell på skjermer med over 60 Hz? Altså, for å fult ut utnytte 144 Hz, så må man vel klare 144 fps minimum?

Uansett så har det alltid plaget meg at skjermene jeg bruker er så "sluggish" når jeg snur meg rundt i FPS spill at jeg tror dette og input-latency (hvis det er det det heter) er det viktigste kriteriet mitt ved kjøp av ny skjerm.

Merker man stor forskjell imellom 1-2 ms og 5 ms f.eks?

Er det merkbar forskjell på 1 og 2 ms? Synspunkter? ^^

Jeg har fått høre at jeg er utrolig pirkete og oppmerksom på dette, og at jeg har lagt merke til forskjell i ms på skjermer når andre ikke har. Men dette er helt uten at jeg har vært klar over spesifikasjonene på skjermene, så det kan godt være at jeg har merket forskjell på en 3ms- og en 10ms-skjerm for den sakens skyld.

Jo, har du 60 FPS vil dette være effektivt 60 Hz på en 120 Hz skjerm. 60-144 FPS gir vel utslag også ja, hvis jeg ikke tar feil.

Kan være input lag ja, men er sikkert ustabil FPS.

Man kan merke "stor" forskjell på det ja. På min VG278HE er pikselresponsen ganske bra, merker at andre skjermer ikke holder helt mål.

Men ville ikke sett på antal ms, er ofte bare en liten del av sannheten. Asus er gode på dette, og BenQ også. Hvis du lett ser forskjell på dette, så vil du nok se forskjell på de fleste skjermer.

Hei igjen!

Da var tiden endelig kommet til å gjøre innkjøpet på alvor.

Oppdatert liste slik den ser ut i dag ligger her:

http://www.prisjakt.no/list.php?l=67613&view=m

Jeg er noe usikker på hvilken variant av 280x som vil være best å kjøpe i mitt tilfelle, men fra hva jeg kan se av tester så har Asus som regel relativt solide kort med ekstremt god kjøling.

Jeg er også noe usikker på om jeg skal velge den DC2 eller DC2T varianten deres.

Slik jeg har forstått det så er DC2T en overklokket variant fra Asus, derfor med garanti om at selve kortet er i god nok stand til å overklokkes, og at de andre ikke kan ha noen garanti.

Men hvor ofte er det egentlig mulig å overklokke de "normale" kortene til samme hastighet som de andre? Noen som vet noe om det?

Er det snakk om 90% eller 10% sansynlighet for å kunne få til det samme selv?

Listen ser bra ut. :)

Er bare å ta det billigeste fra Asus. T er Top, en overklokket versjon. Ikke flere forskjeller så vidt jeg vet. :) Begge versjonene kan overklokkes, men det er godt mulig at Top kan overklokkes lenger (pga. bedre brikke).

Som sagt, begge kortene skal være like ellers, så den "normale" (DC2) kan fortsatt overklokkes godt. Referansekortene stopper vel 10% før kanskje, eller mer med ekstremkort/. Tall jeg tok ut ifra løse luften.

Og en annen ting, hva betyr det når det står "RESELLER" på SSDene?

Retail, sikkert med kabel og 3,5" til 2,5"-adapter. ;) Til forskjell fra OEM, som er bare disken så inneholder "retail" litt ekstra snacks.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for gode svar (som vanlig) :)

Jeg endte opp med å kjøpe DC2T varianten rett og slett fordi dustinhome i en liten periode hadde feilpriset dette kortet. Det gjorde at den overklokkede varianten faktisk var billigere enn den vanlige ^^

Nå har det seg sånn at strømforsyningen takket for seg bare 2 dager etter bruk, og det har tatt drøyt lang tid å få pengene tilbake ifra cdon.com (har fremdeles ikke fått pengene tilbake selv om det er en drøy måned siden jeg begynte prosessen med å få returnert den, men har fått beskjed om at det skal skje snart, og at de beklager tiden det har tatt...).

Så det betyr at jeg da på nytt må bestille en ny strømforsyning, (denne gangen ikke fra cdon.com for å si det sånn... -.-)

Jeg var veldig imponert over kvaliteten over Fractal Design Newton R3 800W, men tenkte jeg skulle dobbeltsjekke her før jeg bestilte ny.

Noen tanker rundt om det finnes bedre varianter til samme pris på markedet? :)
Eller skal jeg bare bestille denne varianten fra dustinhome f.eks, slik at jeg ENDELIG skal få kunne bruke denne maskinen...

Lenke til kommentar

DC2T er flotte greier det. :)

Var det Newton som sviktet?! :ohmy: Bummer det altså.

Jeg hadde ikke latt meg skremme med mindre det skjer enda en gang. Du kunne også ha sendt en høflig e-post til Fractal Design og forklart hva som skjedde, så kan de se om det er svakheter med produktet.

Det finnes ikke noe bedre til samme pris, men du kan kjøpe noe billigere eller dyrere. :) Du har jo Corsair AX760i, men den koster litt mer. Prøv en Newton til du hvis du har troen.

Lenke til kommentar

DC2T er flotte greier det. :)

Var det Newton som sviktet?! :ohmy: Bummer det altså.

"My thoughts exactly" hehe. Av alle komponentene jeg kjøpte var denne helt klart det siste jeg forventet skulle svikte.

Men det var noe ulike problemer helt fra start om ting som ikke virket skikkelig (minnet om for svak eller ustabil strøm), som at en CPU-vifte noen ganger faktisk måtte dyttes igang for å kjøre (nå hadde jeg to, og CPUen gikk aldri over 50 grader, så jeg utelukket varmeproblemer relativt raskt).

Men når maskinen plutselig ikke lenger ville slå seg på, og aldri så ut til å få kjørt POST-sekvensene engang før "pwr"-lampa "fadet" ut så begynte det å gå opp for meg at om PSUen var ødelagt så ville det forklare alle de andre problemene også.

Tror ikke jeg har noe behov for å gå opp i effekt, selv hvis jeg ønsker Crossfire i fremtiden (?) så da bestiller jeg bare en til :green:

Takk for innspill :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg antar den nye fungerer fint? :)

Når jeg mottok den nye og hadde montert alt inn igjen. Så hadde jeg, til min forskrekkelse, fremdeles det samme problemet!

Etter jeg hadde prøvd noe jeg fant på youtube hvor man bruker en binders fra grønn til svart på 24-pin connectoren fikk jeg utelukket strømforsyningen (som vil si at den gamle antageligvis også fungerte fint! :S)

Vi prøvde alt mulig annet.. Og sammen med kundeservice hos CDON kom vi frem til at det ikke kunne være annet enn hovedkortet (or so we thought....)..

Dette var i desember.. og jeg fikk til slutt en fraktseddel slik at jeg kunne sende den til service.. men venter desverre FREMDELES på status på den.. Verkstedet (Nevnte jeg at det ligger i SVERIGE?!) har fremdeles ikke registrert noe som helst på jobben.. og cdon sier at de har 14 dager på seg fra de mottok varen den 30. desember... -.-

Pga. denne enormt lange ventetiden gikk jeg til slutt for å kjøpe et nytt hovedkort ifra netonnet i helgen, og mottok denne i dag!

Ivrig (og håpefull) etter å ENDELIG få en maskin som virker, med alt montert inn i maskinen igjen med nytt hovedkort.. SÅ VIRKER DEN FREMDELES IKKE!!!!!!!!!!!!

*RIVE SEG I HÅRET OG BANKE HODET FEBRILSK I GULVET*

HJELP!

Hva kan det være da? :'(

Mangler det bare CPU igjen da?

Eller kan det være noe annet??? :S

*vugge i fosterstilling på gulvet*

Edit: løsning på problemet kan følges her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1556556&st=0&p=21227082&do=findComment&comment=21227082

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...