Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For lite østrogen?

Stinebirdlover

Anbefalte innlegg

Jeg er 28 år og sliter fortsatt med uren hud. Har i tillegg uregelmessig mens, uønsket hårvekst på overleppa ( hørtes ille ut, men det er noen få sorte hår som jeg vokser birt) og kraftige smerter nederst i magen og underlivet. Jeg og kjæresten har hatt ubeskyttet sex ofte i tre år uten at jeg blir gravid.

Noen som vet om disse tingene kan skyldes mangel på østrogen? Eller har noen andre svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Østrogenmangel forårsaker hårtap, slapp hud, vektøkning, kløe og tørr hud. Østrogenmangel kan også forårsake smerte, slik som hodepine, ryggsmerter, magesmerter, og (i alvorlige tilfeller) smerte fra spinal lesjoner og tynning bein. Vanlige symptomer på østrogenmangel er hetetokter, uregelmessig menstruasjon, vaginal tørrhet, inkontinens og humørsvingninger.

Dette er hentet fra Helsenett.

Som BuffyAnneSummers sier, det beste er å gå til gynekologen.

Endret av Dan-Levi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fikk test resultater i posten i dag, legen er stengt nå å jeg skjønner ingenting :/ utifra hva jeg finner på nett ser ikke det her helt bra ut. Noen som kan hjelpe?

S-fsh 5 ie/l

S-hcg <2 ie/l

S-lh 20,5 ie/l

S-progesteron 22 nmol/l

S-prolactin 92

Håper noen kan svare meg

Prøvene er tatt på dag 21 i syklusen

Lenke til kommentar

Alle prøvene er syklusavhengig. Jeg kan ikke se direkte at noen av prøvesvarene er utenfor alarmerende utenfor referanseområdet. Sånn sett kunne man ha fulgt opp med ny prøve når du er på dag 6-7 i syklusen.

Det er for så vidt riktig å følge opp med flere prøver.

Tusen takk for godt svar :)

Legen min sa ingenting om å følge opp prøvene så da skal jeg be ham om det!

Lenke til kommentar

Østrogenmangel forårsaker hårtap, slapp hud, vektøkning, kløe og tørr hud. Østrogenmangel kan også forårsake smerte, slik som hodepine, ryggsmerter, magesmerter, og (i alvorlige tilfeller) smerte fra spinal lesjoner og tynning bein. Vanlige symptomer på østrogenmangel er hetetokter, uregelmessig menstruasjon, vaginal tørrhet, inkontinens og humørsvingninger.

Dette er hentet fra Helsenett.

Som BuffyAnneSummers sier, det beste er å gå til gynekologen.

Takk takk :)

Har noen av de symptomene så det kan nok være det.

Er fire mnd ventetid hos gynekologen så jeg får bare smøre meg med tålmodighet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...