Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

 

Prøv MSI Afterburner 3.0.1, den har funksjoner for å skru av ULPS, powerplay, og øke overklokkingsgrensene i tillegg til at den er bedre på profilering og overvåking av maskinvaren enn Trixx.

 

Tipper han bruker moddet versjon som har mye av det der på plass. Overvåking er det verre med, så er det begrenset hva man trenger også da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Slik fikk jeg reprodusert "blackscreen" :

 

- Installere driver mens ett skjermkort var i maskinen, for deretter sette inn et skjermkort til etterpå.

- Stille på noe i overdrive mens man bruker "trixx" OC program for sapphire program

- installere drivere generelt :p

Prøv MSI Afterburner 3.0.1, den har funksjoner for å skru av ULPS, powerplay, og øke overklokkingsgrensene i tillegg til at den er bedre på profilering og overvåking av maskinvaren enn Trixx.

 

 

Man må "hacke" Afterburner for å få like mye "volt" på 290 korta. Med trixx så får man +200 offset. Noe som kan gi opp til ca 1.35v eller.no Derfor bruker jeg TRIXX på 290 sapphire.

Lenke til kommentar

 

 

Prøv MSI Afterburner 3.0.1, den har funksjoner for å skru av ULPS, powerplay, og øke overklokkingsgrensene i tillegg til at den er bedre på profilering og overvåking av maskinvaren enn Trixx.

 

Tipper han bruker moddet versjon som har mye av det der på plass. Overvåking er det verre med, så er det begrenset hva man trenger også da.

 

 

trixx.png

 

trixx2.png

Lenke til kommentar

Hadde en del blackscreen i starten. Har kommet frem til at det kommer av for høy OC på minnet. Har referanse Sapphire 290X med EK vannkjøling. Det har dessverre elpida minne, som suger på OCing. Har klart å kjøre 3D mark med mer på 1250MHz gpu og 1500MHz minne, men holder meg på 1125MHz gpu og 1300MHz minne om alt skal gå stabilt i spill over lang tid. Kan kjøre høyere på gpu, men rører jeg minnet spesielt over 1350MHz begynner svart skjerm problemet og komme mer og mer. Hva har du nissen (minne type)?

Endret av Gralle
Lenke til kommentar

 

 

Jo lavere prosentandel som Cpu blir belastet, jo mer vil høyere OC ofte hjelpe. ;) Men for all del, det kan hende du ikke får SÅ mye å si.

Selv om dette ikke direkte er relatert til 200-serien, jeg lurer på dette. Jeg vet ikke i detalj akkurat hvordan en CPU fungerer, men har en relativt grei grunnforståelse. Det jeg stiller spørsmål ved er belastning vs hastighet. Jeg ville gått ut i fra at logisk, så vil en CPU på 1GHz jobbe likt ved 50% belastning som en 500MHz ved 100% (gitt at 100% ikke betyr at den er overbelastet og at IPC er lik). Vil ikke en CPU som er overklokket bare bli mindre belastet enn om den ikke var overklokket?

 

Eller er det slik at om CPU er f.eks. 30% belastet så er det noe som "sier" at den vil være 30% belastet uavhengig av hastighet? Har alltid lurt på dette, men har vel egentlig aldri sjekket det ut i detalj, og kan ikke huske å ha lest/funnet noe av informasjon om akkurat last/hastighet.

En prosessor er ment å utføre en kalkulasjon, oppgave eller prosess så raskt som mulig. Så uavhengig av frekvensen så bør den optimalt sett gi 100%, for deretter å gå i dvale frem til noe nytt skjer.

 

Hvis den ikke gir 100% så er det gjerne mangel på optimalisering, og mer spesifikt så er det ofte dårlig utnyttelse av kjernene. Eller så blir systemet holdt tilbake av noe annet.

 

I sistnevnte tilfelle så kan man like godt droppe ned frekvensen. Men med et greir skjermkort og alt for svak optimalisering, så er det langt oftere førstnevnte som er et problem. Og følgelig vil lav prosentutnyttelse føre til få kjerner som utnyttes, og dermed bare en liten del av prosessoren. Ja som noreng nevnte.

Lenke til kommentar

 

Kan man volt justere og til core og minne på refrence modellen?

 

Kan det på mitt 280X med stock clocks.

Mine 7970 kan det også ;)

 

Det visste jeg faktisk ikke.

 

Kan juster volt opptil 1300mv på mitt kort.

 

Spiller på 1100mhz med stock volt. ser ut til å funke fint i bf4, Selv om jeg spiller på low da :p

Refrence clocks er noe dritt :p

Lenke til kommentar

 

mmmm! Deilig med mantle memoryleak i Bf 4. Spillet brukte over 8 GB etter en lang runde, og begynte å lagge. Gøy med AMD :wee:

 

Normalt at bf4 bruker nesten 6Gb på low? Har ikke kræsjet etter jeg skrudde ned til Low. Skal heller få kjøpt meg mer Ram :)

 

 

Det er noe galt med bf4 etter nyeste patch om man har AMD skjermkort. Det er ikkje slik med nVidia. Sjekket selv i stad med mine 780ti kort

 

Fordelen med AMD skjermkort, er at man stadig har noe å gjøre for å få fixa ting :p

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

mmmm! Deilig med mantle memoryleak i Bf 4. Spillet brukte over 8 GB etter en lang runde, og begynte å lagge. Gøy med AMD :wee:

 

Normalt at bf4 bruker nesten 6Gb på low? Har ikke kræsjet etter jeg skrudde ned til Low. Skal heller få kjøpt meg mer Ram :)

 

 

Det er noe galt med bf4 etter nyeste patch om man har AMD skjermkort. Det er ikkje slik med nVidia. Sjekket selv i stad med mine 780ti kort

 

Spiller på DirextX forsatt. Har ikke `turt` å røre Mantle ennå. :p Får snart prøvde Mantle også.

 

Er det veldig forskjell på 2400Mhz minne og 2133Mhz minne? Samt Cl11 vs cl9?

 

Cl11 og 2400Mhz minne.

 

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/internminne/ddr3/kingston-hyperxbeast16gb2400mhz/198405.7060/#BVRRWidgetID

 

 

Cl9 og 2133Mhz minne.

 

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/internminne/ddr3/kingston-hyperxbeast16gb2133mhz/198403.7060/

 

(Beklager for offtopic :))

Lenke til kommentar

Generelt er det bedre å kjøpe høyere frekvens brikker. Disse er også høyere binna enn de med lavere frekvens. Dog det finnes unntak f.eks (G.skill 2000 cl6), og det finnes brikker som man har flaks med som overklokker evig bra.

Da går jeg for det. Tenker nok ikke å Overklokke RAM. Da der har jeg null peiling. Må nok lese meg opp litt. Hadde lyst på andre brikker, Men Netonnet kunne godta et bytte. Mitt nåværende Hk mot rambrikkene. Men ikke refund :p

 

Bedre enn å sitte igjen med 2 hk. Skal sette nåværende ram i server pcen da :)

Lenke til kommentar

Vis noen opplever denne Win 8.1 BSOD koden 0xa00001 når man ser på youtube eller andre hardware accelerated videoer via browser, så er det AMD driver relatert. Jeg har enda ikke funnet noe som fikser dette. Ser ut som en DLL feil elns.

 

Jeg har testa med å fjerne drivere toltalt fra PCen, for så reinstall. Uten hell. Den kommer helt random, skjer ikke når jeg spiller eller noe, kun vis jeg ser på noe via youtube som er hardware accelerated.

 

Noen sier at det kan være Adobe Flash som er problemet, andre sier driver feil osv...

 

Jeg tipper førstnevnte, da jeg har brukt AMD 14.4 siden den kom ut, uten noen problemer. BSOD kom etter en Flash update.

 

Fikk en for ca 14 dager siden, også en nå rett etter at jeg startet opp PCen til morgen i dag og fyrte opp youtube.

 

Også lest at folk med single kort og CF/CFX opplever dette.

Endret av ZentiX
Lenke til kommentar

Prøve dette, gikk fra 3-4 gang i uken til uten bluescreen på 1 måned og har ikke hatt nå på 1 uke. Vært på noen forumer og det er ikke for alle dette funket, men hos meg ble det betydelig bedre.

 

 

Step 1: Download and install the latest ati graphic driver.AND DONT TURN OFF OR RESTART YOUR COMPUTER AFTER INSTALLATION

Step 2: Then go to C:\Windows\System32\Drivers and rename atikmdag.sys to atikmdag.sys.old.

Step 3: Go to ati directory (usually in C:\ATI) and find the file atikmdag.sy_.

Step 4: Copy the file to your Desktop directory.

Step 5: Open cmd.exe by going to Start -> type cmd in the search box and hit enter.

Step 6: Change the directory to Desktop by typing chdir Desktop.

Step 7: Then, type EXPAND.EXE atikmdag.sy_ atikmdag.sys. Or,

expand -r atikmdag.sy_ atikmdag.sys

Step 8: When the expansion is complete, copy the new atikmdag.sys from your Desktop to

C:\Windows\System32\Drivers

Step 9: Restart your computer and the problem should be resolved.

 

Endret av Mathmus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...