Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon

Aerow

Anbefalte innlegg

Merket det lagget endel før spillet endelig sa `Mantle has stopped working`

XFX kortet er ganske greit. maks 73¤C på stock. Må snart teste Oc, Men ikke før jeg vet at bf4 er stabil.

Er den error beskjeden Cpu Oc sin feil, eller bf4/Mantle tror du?

Vanskelig å si , det er trolig BF/ Mantle men kan også være selve skjermkortdriveren , ustabil pc ( minne , cpu etc ) eller noe annet. Har skjedd hos meg også en gang med Thief.

Skal spille mer i morgen kveld for å teste igjen. Første gang så stoppet ikke spillet, Men det reagerte ikke. i Task manager så fungerte det visst. Helt til det slo seg av. andre gang så var det Mantle.

Før når jeg overklokket med mitt 780 så frøs hele pc`en. Tror faktisk at Cpu er stabil på 4.4Ghz nå. Men må bare få testet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo lavere prosentandel som Cpu blir belastet, jo mer vil høyere OC ofte hjelpe. ;) Men for all del, det kan hende du ikke får SÅ mye å si.

Har fungert fint etter jeg byttet til directX11, Har dog kun spilt ca 5Timer (Kun ^^)

Men vær gang jeg avslutter så skjer det noe rart med bf4. Skal prøvde å få installert win8.1 pro igjen :)

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Jo lavere prosentandel som Cpu blir belastet, jo mer vil høyere OC ofte hjelpe. ;) Men for all del, det kan hende du ikke får SÅ mye å si.

Selv om dette ikke direkte er relatert til 200-serien, jeg lurer på dette. Jeg vet ikke i detalj akkurat hvordan en CPU fungerer, men har en relativt grei grunnforståelse. Det jeg stiller spørsmål ved er belastning vs hastighet. Jeg ville gått ut i fra at logisk, så vil en CPU på 1GHz jobbe likt ved 50% belastning som en 500MHz ved 100% (gitt at 100% ikke betyr at den er overbelastet og at IPC er lik). Vil ikke en CPU som er overklokket bare bli mindre belastet enn om den ikke var overklokket?

Eller er det slik at om CPU er f.eks. 30% belastet så er det noe som "sier" at den vil være 30% belastet uavhengig av hastighet? Har alltid lurt på dette, men har vel egentlig aldri sjekket det ut i detalj, og kan ikke huske å ha lest/funnet noe av informasjon om akkurat last/hastighet.

Lenke til kommentar

Selv om dette ikke direkte er relatert til 200-serien, jeg lurer på dette. Jeg vet ikke i detalj akkurat hvordan en CPU fungerer, men har en relativt grei grunnforståelse. Det jeg stiller spørsmål ved er belastning vs hastighet. Jeg ville gått ut i fra at logisk, så vil en CPU på 1GHz jobbe likt ved 50% belastning som en 500MHz ved 100% (gitt at 100% ikke betyr at den er overbelastet og at IPC er lik). Vil ikke en CPU som er overklokket bare bli mindre belastet enn om den ikke var overklokket?

Eller er det slik at om CPU er f.eks. 30% belastet så er det noe som "sier" at den vil være 30% belastet uavhengig av hastighet? Har alltid lurt på dette, men har vel egentlig aldri sjekket det ut i detalj, og kan ikke huske å ha lest/funnet noe av informasjon om akkurat last/hastighet.

Det gjelder kun for flerkjernede CPUer, en firekjerner som belastes 50% i et spill er mest sannsynlig kun belastet på halvparten av kjernene

Lenke til kommentar

290 er knall for pengene. Hadde jeg bare sluppet den kjente svart skjerm buggen så hadde jeg beholdt det.

Jeg hadde problemer med svart skjerm før. PC-en kunne stå på hele natta/dagen og så var skjermen svart da jeg skulle bruke den igjen, men det skjedde aldri under bruk. Nå er det veldig lenge siden sist dette skjedde, så det kan hende en av driveroppdateringene har fikset problemet. I alle fall, så er min 290 stabil nå.

Når det gjelder grafiske bugs i BF4 så er det noe man vil se fra tid til annen uansett hvilket skjermkort man har. På noen maps vil man kunne se gjennom bakken eller vegger på samme plass om og om igjen. Spillet virker også å være ganske kresent på overklokking, en OC som fungerer i et annet spill vil kanskje ikke fungere i BF4.

Du har rett i det, men det var en driverfeil i og med at hele bakken/objekter flimret og skiftet farge og teksturene forsvant på bakken, absolutt uspillelig, var dog bare på ett map jeg opplevde det (silk road). Overklokker bra kortet på andre drivere.

3dmark Firestrike extreme

2x 290 @ 1200gpu/1500mem

4790@ 4600mhz

Avexir 2800mhz 12-14-14-35-1t

http://www.3dmark.com/fs/2401429

Hvor mye mere får man med 290x tro?

----------------------------------

Jeg får tilnærmet lik 100% skalering med crossfire i Battlefield 4 i 1440p og ultrasettigns. Med ett kort får jeg på et fast punkt ca 70fps, mens med 2 kort får jeg 140fps på samme plassen.

Med ett kort @ 1200mhz og 1500mhz på minnet, får jeg 132fps på ett fast punkt med medium settings og 1440p. På samme punkt med bare 1000mhz får jeg 111fps.

Ett 290 har lagger på high og ultrasettings i Battlefield 4 selv med 1200mhz på gpu. Medium går rimelig smooth, med over 120fps det meste av tiden selv i de mest krevende plassene.

Cpu er på 4800mhz 4790K og systemminnet er på 2800mhz

Overklokking hjelper :)

Lagger ett 290 på high og ultra? Må no være mantle i så fall? I DX11 går det meget smooth i alle fall. Til sammenligning er mitt Msi 780 mindre smooth uten vsync, vesentlig mindre. 80 fps føles ut som 40 på 780, mens med 7970 og 290 føles 80 ut som 80 og det går veldig smooth. Veldig lite tearing. Er litt skuffet over 780 i Bf4.

Dette er med ett kort, jeg kjører verken sli, cf eller vsync. Har bare testet BF4 så langt i og med at jeg gamer sjeldent noe annet.

Anbefaler ikke 780 om man spiller uten vsync i bf4. Der er Amd kongen. Med vsync kan det godt hende nvidia er flinkere.

Testa både 290 og 780 med clean win 8.1 install med nyeste drivere. Prøvde 2 forskjellige på 780 med samme resultat. Den nyeste forårsaket massiv flimring og merkelige greier på silk road i bf4 med 780. Ikke på andre maps. Aldri sett så mye driver relatert flimring og "artifacts". Men det kan nok fikses.

Testa 3dmark og en tidligere driver uten problemer i bf4.

290 er knall for pengene. Hadde jeg bare sluppet den kjente svart skjerm buggen så hadde jeg beholdt det.

Jeg kjører 120hz 1440P skjerm, så alt under 120fps føles "jerky".

Har du 120hz skjerm?

For å få smooth gameplay i Bf4 med high/ultrasettings med både 1080p og 1440p, så må man ha 2 stk high end kort. Enten det er 290/290x eller 780/780ti/titan.

Jeg har 42" TV! heh, så om jeg vsyncer så blirre bare 60 fps og det føles veldig sluggish ut og får en slags delay på musa. Har alltid spilt cs og så er vant til å spille uten Vsync :) Men når det er sagt så hadde jeg vsynca på 120HZ skjerm om jeg hadde, da det blir meget så smooth (testet med kompis som har 120hz).

Har MSI 780 GTX 6GB som nylig kom ut, kjøpte første batch komplett fikk inn og føler ikke det prester noe bedre i BF4 enn 7970 ghz kortet jeg hadde. Dette er med 103 power og 100+ på kjerne og minne via afterburner. 79 er vel høyeste temp hittil.

Har fått opptil 150Fps, men det var f.eks når jeg så ned i bakken. Det var med samme rig, men et 780 Classy på 1250/1650Mhz :)

Ja altså, jeg får jo en 160 fps om jeg kiker i bakken, men det er da ganske uvesentlig? Spillet går ikke ut på å kike i bakken :) Minimums-fps har mye å si. Lurer på å skifte igjen til et 290 tri-x da det føles evig mer smooth uten vsync i DX11 i BF4 enn GTX 780. Mantle er sinnsykt smooth det og.

Mulig det har med framepacingen å gjøre? Uansett, sterkt i tvil om hva jeg skal gjøre nå! Har 45 dagers åpent kjøp. Rimelig sikker på at 290 har høyere minimums fps og. Sliter jo på ultra i BF4 med mitt 780, enkelte situasjoner raser det ned i 30 fps. Dette med 200+ core og +100 minne i forhold til referanse 780.

Hvordan opplever folk minimums fps på ultra med et 290 (tri-x) i 1080p i BF4? Helst med nyere drivere.

Lenke til kommentar
Harribo25

Hva slags frekvens kjører du minnet ditt på?

Hvis man vil ha smooth gameplay i bf4, så er det 2x 290(x) eller 2x780(ti) som gjelder. Jeg har testet med ett og 2 kort fra begge sider, og begge deler er for kleint for smooth gameplay med ett kort.

Minimumsfps bestemmes for det meste av cpu og minne i battlefield 4. Test Paracel storm multiplayer på en server som er tom. Så flyr du ut til skipsvraket og står der helikopteret spawner. Derifra kikker man mot hovedøyene. Dette er en av de mest krevende plassene for cpu av alle BF4 banene.

Ps: Jeg får høyere minimumsfps med 4960x enn med 4790k på samme frekvens. Forskjellen er 2 kjerner mere på 4960x.

Lenke til kommentar

Jeg kjører minnet på 1600 dessverre :) Orker ikke minne overklokk. Så vurderer å bytte ut me noe raskere ja. Vel ja er enig i at 2 kort hadde vært det beste, men hjelper det noe på minimumsfps om man likevel er begrenset av cpu?

Når det er sagt så føler jeg stor forskjell på hvor smooth spillet går på AMD kontra Nvidia. Ett 290 har Ikke nødvendigvis høyere fps men på en gitt fps (f.eks 50) så føles 290 meget smoothere ut enn motparten Nvidia i akkurat BF4. Er jeg den eneste som merker forskjellen? Uten Vsync vel og merke.

Derfor ble jeg litt skuffet og forfjamset av 780 kortet, men skal prøve ut det du nevner om parcel storm :)

PS: Hadde et 290 kort tid før jeg sendte det tilbake og fikk testet BF4 noen ganger før jeg fikk svart skjerm bug.

Dritt at BF4 skal være så avhengig av CPU.

Lenke til kommentar

Jeg kjører minnet på 1600 dessverre :) Orker ikke minne overklokk. Så vurderer å bytte ut me noe raskere ja. Vel ja er enig i at 2 kort hadde vært det beste, men hjelper det noe på minimumsfps om man likevel er begrenset av cpu?

Når det er sagt så føler jeg stor forskjell på hvor smooth spillet går på AMD kontra Nvidia. Ett 290 har Ikke nødvendigvis høyere fps men på en gitt fps (f.eks 50) så føles 290 meget smoothere ut enn motparten Nvidia i akkurat BF4. Er jeg den eneste som merker forskjellen? Uten Vsync vel og merke.

Derfor ble jeg litt skuffet og forfjamset av 780 kortet, men skal prøve ut det du nevner om parcel storm :)

PS: Hadde et 290 kort tid før jeg sendte det tilbake og fikk testet BF4 noen ganger før jeg fikk svart skjerm bug.

Dritt at BF4 skal være så avhengig av CPU.

Du er jo godt sikret på Cpu siden med din Oc da?

Jeg gir opp på ocing av Cpu etter 3 timer med bd4 (gamekveld ^^) Så frøs hele pc`en igjen.

Jeg tror det kanskje kan være noe annet jeg.

EDIT: en frøs etter bare 20min uten OC. Tror det er den døde minneslottet som fucker alt opp.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Etter å ha dillet med 290 korta ca 1 uke, så kan jeg si at jeg er sånn passe fornøyd. Ytelsen er veldig bra når det funker. Har hatt ca 30 stk "Black screen" altså at skjermen blir helt sort, og jeg må resette maskinen for å få bilde igjen. Har lagt inn windows 8.1 3 ganger! pga blackscreen. Nyeste 14.7 rc1 driver fungerer bra foreløpig.

Laget en ny Bf4 profil der jeg valgte "amd pre-defined profile". Av en eller annen grunn gikk BF4 bedre med mantle når jeg valgte dette.

Har fått litt blinking på skjermen noen ganger og skrift og slikt blir litt sort. Når jeg beveger musa, så blir det normalt igjen.

Konklusjon til nå: Vil man ha mye ytelse for pengene til Battlefield 4, så velger man 290kort. Hater man å reinstallere og dille for å få en driver til å fungere, så gir man faen å velge 290 kort.

Hadde 2stk 290x kort ved release, men det sugde noe fryktelig. Driverene var da helt skandale til Battlefield 4, og mantle var enda ikkje på plass. (ja jeg spiller nesten bare BF4) :p

Nå en del mnd senere, så tester jeg altså 2x290. Driverene er blitt bedre, men fy faen å irriterende de kan være :D

Slik fikk jeg reprodusert "blackscreen" :

- Installere driver mens ett skjermkort var i maskinen, for deretter sette inn et skjermkort til etterpå.

- Stille på noe i overdrive mens man bruker "trixx" OC program for sapphire program

- installere drivere generelt :p

Har søkt litt rundt på nett om "blackscreen" og jeg er jammen med ikkje eneste som har fått det. :wee:

Jeg har ikkje kasta 290 korta i søppla enda, så det er håp. Ytelsen er som sagt meget bra så lenge det fungerer. Jeg er ikkje noe fanboy, men akkurat nå kan jeg faktisk si at nVidia HAR bedre drivere ;)

Lenke til kommentar

Slik fikk jeg reprodusert "blackscreen" :

- Installere driver mens ett skjermkort var i maskinen, for deretter sette inn et skjermkort til etterpå.

- Stille på noe i overdrive mens man bruker "trixx" OC program for sapphire program

- installere drivere generelt :p

Prøv MSI Afterburner 3.0.1, den har funksjoner for å skru av ULPS, powerplay, og øke overklokkingsgrensene i tillegg til at den er bedre på profilering og overvåking av maskinvaren enn Trixx.

Lenke til kommentar

Jeg har ikkje kasta 290 korta i søppla enda, så det er håp. Ytelsen er som sagt meget bra så lenge det fungerer. Jeg er ikkje noe fanboy, men akkurat nå kan jeg faktisk si at nVidia HAR bedre drivere ;)

Blir du ordentlig irritert kan du jo sponse en fattig tvillingpappa med et av kortene isteden for å kaste dem i søppla :p

Men joda, jeg forstår deg godt , er litt pes med AMD driverne når man faktisk må være 100% sikker på at det ikke ligger igjen noe skrot i pcen og at man har sørget for riktige BIOS innstillinger ( Gjelder spesielt for oss som også har en FX cpu og bruker Overdrive eller AMD sitt program for temp overvåkning ) , men når det er sagt har jeg ikke opplevd en eneste blåskjerm eller BSOD under spilling , fikk dog problemer med Hibernate / Deep Sleep, men dette kunne fikses med en tur innom registeret.

Lenke til kommentar

Hehe nei er jo en drøss med folk som har svart skjerm buggen, hele 107 siders tråd om det på overclock og en poll der angående saken. Virker ikke som AMD har noe svar på det, og det er litt skremmende, skulle tro de hadde greid å fikse det rimelig kjapt om det var en driver feil.

Tydeligvis svært mange som lider skjebnen, og jeg ble lei etter ente gang med svart skjerm etter idle 2 min i windows. Fungerte dog svært godt i spill, der var det null prob.

Ble rimelig overrasket når jeg søkte "290 black screen", regnet liksom med det jeg var en av de uheldige med et mandagsprodukt men det er nok mye større problem.

GTA V med mantle høres kult ut! Er faktisk spillet jeg ser mest fram til av alle. Mantle fungerer også på Nvidia skjermkort? Har faktisk ikke testet enda, blir spennende å se hvordan det fungerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...