Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon

Aerow

Anbefalte innlegg

Det gjør jo det 780? Det selv med AA på max? Over 60 ihvertfall :=) skal teste igjen når jeg får systemet oppe å gå igjen :)

Gjennomsnitt på 60 kanskje, men ikke i nærheten av 60 fps konstant.

MSI 290x Lightning review :)

http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/msi_r9_290x_lightning_review/1

...men overklokke mere enn 1150mhz på gpu gadd de ikkje... :dontgetit:

Hva forventet du? Det er TTL, ikke k|ngp|n.

1650MHz på minne er dog rimelig heftig :p

Blir det 1650*4? Altså 6600mhz?

Jeg forventer minst 1300mhz. Om så, så har jeg lyst på et par selv :D Særlig hvis Mantle kan bli enda litt mere stabil og buggfri. Så rundt om TG tider hadde passet fint.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1650 MHz begynner å bli meget bra. :)

Men Nizzen, minst 1300MHz? Det var da ikke store kravet. :p 1300 MHz er da vesentlig lavere total båndbredde enn selv 780 Classy klarer. :ph34r: Og det tross en mye bredere minnebuss.

Må jo over 1500 MHz for å matche standard classy i båndbredde. :wee: (Som klarer over 2000MHz)

Lenke til kommentar

Det gjør jo det 780? Det selv med AA på max? Over 60 ihvertfall :=) skal teste igjen når jeg får systemet oppe å gå igjen :)

Gjennomsnitt på 60 kanskje, men ikke i nærheten av 60 fps konstant.

MSI 290x Lightning review :)

http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/msi_r9_290x_lightning_review/1

...men overklokke mere enn 1150mhz på gpu gadd de ikkje... :dontgetit:

Hva forventet du? Det er TTL, ikke k|ngp|n.

1650MHz på minne er dog rimelig heftig :p

Blir det 1650*4? Altså 6600mhz?

Jeg forventer minst 1300mhz. Om så, så har jeg lyst på et par selv :D Særlig hvis Mantle kan bli enda litt mere stabil og buggfri. Så rundt om TG tider hadde passet fint.

6600 MHz effektiv frekvens stemmer ja, ettersom AMD gjorde minnekontrollerene langt enklere på Hawaii XT så de ikke skulle klare like høy frekvens som Tahiti og Pitcairn er jeg ganske overrasket over at TTL klarte 1650MHz

AMD oppgir Command Clock ja, Nvidia oppgir Write Clock (2x CK) eller effektiv (DDR)-frekvens med Kepler og oppga kun Write Clock med Fermi.

Lenke til kommentar

TTL sa han fikk artifakts på høyere frekvenser så vil tro han hadde prøvd det?

TTL er jo like kompetent som en gjennomsnittlig andreklassing, og han gikk jo ikke over til LN2-bioset engang.

På skjermbildet hadde han satt +63mV for å nå 1150 MHz, men det er jo bare 1.2V

Lenke til kommentar

Jeg trodde at man ikke fikk artifakts fordi man hadde for lite spenning på kjernen, men snarere at den bare ikke klarer mer?

Når jeg får artifakts på mine kort så hjelper det ikke med mer spenning i alle fall.

Når det lagger pga klokkingen pleier det å hjelpe med høyere spenning hvertfall. Hvordan er power limit på 290 serien egentlig? Ofte man blir begrenset av denne på eldre kort, skulle vært noe sånt som +50 % minst.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at frekvensen ikke skalerer fra 1.2v til 1.3v, det blir bare artefakter. Så jeg antok at mere spenning ikke hjelper på å fjerne artefakter.

Det kan jo komme av at du har lav stock voltage på dine 7970, etter +125mV slutter referansekortet å øke spenningen pga OVP

Lenke til kommentar

Artefakter eller ytelsesfall er begge tegn på ustabilitet. Det er noe tilfeldig hva du får, eller om driveren klikker eller maskinen skrur seg av osv.. Det er alle relatert til regnefeil, som kommer av at en eller flere transistorer ikke klarer å åpne/stenge seg raskt nok til at det blir registrert som riktig bit.

Dette KAN løses ved å kjøre gjennom mer strøm. Dette kan løses ved å kjøre på høyere spenning, eller senke temperaturen. Problemet er at en økning i spenning vil øke temperaturen, som igjen gjøre kortet ustabilt. Dette kommer man som regel til på et punkt hvor en økning i spenning krever at du har bedre kjøling for å motvirke temperaturens negative egenskaper mot lavere strøm og generelt mer ustabilitet.

Snur du på det og forenkler det: Funker det ikke med mer spenning så er det mer kjøling som kan være løsningen. Gitt at ikke noe OCP slår inn såklart, eller strømreguleringen ikke klarer mer / mye ripple.

øyere spenning,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...