Ziff Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Er bare å vente på en stille 3de parts kjøler uansett, men da begynner det å bli ganske lang tid hvor du i mellomtiden kunne hatt et 780. Og reell spillytelse og pris er fremdeles ukjent. Få ut litt mer info AMD, dere kan vinne mange utålmodige potensielle kjøpere på det. 1 Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Prisen på 290X er 599$, så den vil sannsynligvis komme på 4700kr her til lands. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Har alltid vært fan av nVidia, men kanskje se hva den andre siden har å tilby.. Spiller bare spill på pc uansett og 7970 var et ganske solid skjermekort. ?! Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) 8 kjerner for BF4, nice Endret 25. september 2013 av La Menthe Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Lang pressekonferanse må jeg si, nærmer seg 3 timer. Skjønte meg ikke helt på Mantle, er det et alternativ til DirectX? Blir spennende å se hvor bra det fungerer. Lenke til kommentar
asle12 Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Hva er forskjell på 290 og 290X? Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 R9 290 er vel ikke annonsert enda? Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 (endret) Lang pressekonferanse må jeg si, nærmer seg 3 timer. Skjønte meg ikke helt på Mantle, er det et alternativ til DirectX? Blir spennende å se hvor bra det fungerer. Det er ment som et alternativ, ja. Dette, og infoen om det, var kjempestore nyheter for oss PC-spillere. Endret 25. september 2013 av La Menthe Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 25. september 2013 Forfatter Del Skrevet 25. september 2013 Synd det bare er til AMD-skjermkort, da blir det vel ikke så mange spill som tar det i bruk. Lenke til kommentar
turbo_fever Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Stemmer utsenede på disse korta, med tanke på uttak så blir det nok å vennte på DCII eller Lightning versjonene. Om dem gjør det som med 7000 serien. Dem har dette med multi monitor gaming, men ikke en sikkelig løsning for att alle skal kunne slippe å få tearimg på 1 av 3 skjermer. Dette probleme har dem sikkert ikke greid å løst enda.? Var ikke problem med DCII å Lightning siden dem hadde 4 minidp.. Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Synd det bare er til AMD-skjermkort, da blir det vel ikke så mange spill som tar det i bruk. Fortsatt kjempenyhet og en real game-changer, hvis det viser seg å være så bra som de påstår. Det er dessuten på tide at noen tok livet av DirectX. Edit: det virker som Mantle kanskje ikke vil være eksklusiv til bare AMD-kort: http://www.techspot.com/news/54134-amd-launches-mantle-api-to-optimize-pc-gpu-performance.html "We've been told at the GPU14 Tech Day event that the Mantle API is open, so theoretically Nvidia could purpose the technology in their GPUs. It should also make cross-development between PC and console games a lot easier, and also more incredible for those with a high-performance AMD GPU." Pressekonferansens høydepunkter: 1. Mantle 2. AMD TrueAudio 3. Støtte for CPU med 8 kjerner i BF4 Endret 26. september 2013 av La Menthe Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Lang pressekonferanse må jeg si, nærmer seg 3 timer. Skjønte meg ikke helt på Mantle, er det et alternativ til DirectX? Blir spennende å se hvor bra det fungerer. Mantle er et alternativ til Direct3D slik jeg forstår det. Fortsatt kjempenyhet og en real game-changer, hvis det viser seg å være så bra som de påstår. Det er dessuten på tide at noen tok livet av DirectX. Pressekonferansens høydepunkter: 1. Mantle 2. AMD TrueAudio 3. Støtte for CPU med 8 kjerner i BF4 Hvis DirectX fungerer bra er det ingen grunn til å bytte det ut bare for å bytte det ut. Mantle virker spennende, men heller fordi det virker mer fleksibelt enn Direct3D. Jeg vil ikke påstå at "Støtte for CPU med 8 kjerner i BF4" var et høydepunkt, det var langt mer interessant at R9 290X har 5 TFLOPs og 4GB VRAM. Lenke til kommentar
DustyDuck Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Så når kan vi forvente å se disse kortene i butikkene? Lenke til kommentar
Drunkenvalley Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 Så når kan vi forvente å se disse kortene i butikkene? Midt-Oktober slik jeg forsto det, men husker ikke hvor jeg hørte/leste det. Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Fortsatt kjempenyhet og en real game-changer, hvis det viser seg å være så bra som de påstår. Det er dessuten på tide at noen tok livet av DirectX. Edit: det virker som Mantle kanskje ikke vil være eksklusiv til bare AMD-kort: http://www.techspot.com/news/54134-amd-launches-mantle-api-to-optimize-pc-gpu-performance.html "We've been told at the GPU14 Tech Day event that the Mantle API is open, so theoretically Nvidia could purpose the technology in their GPUs. It should also make cross-development between PC and console games a lot easier, and also more incredible for those with a high-performance AMD GPU." Får håpe det, ellers ender det vel fort opp som PhysX og annet eksklusivt tull som bare brukes i noen par spill i året. Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Mantle er et alternativ til Direct3D slik jeg forstår det. Hvis DirectX fungerer bra er det ingen grunn til å bytte det ut bare for å bytte det ut. Mantle virker spennende, men heller fordi det virker mer fleksibelt enn Direct3D. Jeg vil ikke påstå at "Støtte for CPU med 8 kjerner i BF4" var et høydepunkt, det var langt mer interessant at R9 290X har 5 TFLOPs og 4GB VRAM. Fra andre medier fikk jeg inntrykket av at Mantle vil være et alternativ til DirectX, og vil fungere for OpenGL slik Direct3D fungerer for DirectX. Det vil erstatte Direct3D og dets funksjoner, men det vil jo også innebære, for oss gamere, at det da mer eller mindre bytter ut DirectX i denne sammenhengen. Vi snakker om et programmeringsgrensesnitt med tilhørende driverrutiner: "Where possible, Mantle will be used instead of DirectX 11 on compatible AMD hardware, although it's still compatible with other rendering APIs." Når det gjelder opplevelse med DirectX, er jeg en av mange som ikke er fornøyd med det i det hele tatt. Det er ikke uten grunn at grensesnittet kritiseres for å være tungvint og generere for mye overhead. Mantle skal uansett introdusere flere nye, gode funksjoner (8-core støtte, "9 times more draw-calls/s than DirectX", etc.). Når det gjelder høydepunkter, kan jeg ikke se hvordan nyheter som vi allerede visste om kan være mer spennende enn de andre overnevnte nyhetene. Endret 26. september 2013 av La Menthe Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Så når kan vi forvente å se disse kortene i butikkene? Ifølge VideoCardz så skal R9 290X komme i butikkene rundt 20. oktober. Lenke til kommentar
La Menthe Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Da får man hoppe over BF4-betaen da Endret 26. september 2013 av La Menthe Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 26. september 2013 Forfatter Del Skrevet 26. september 2013 Virker som at alle utenom R9-290X er rebrands. Får håpe de snart lanserer R9-290 basert på Hawaii Pro til en ok pris. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. september 2013 Del Skrevet 26. september 2013 (endret) Fra andre medier fikk jeg inntrykket av at Mantle vil være et alternativ til DirectX, og vil fungere for OpenGL slik Direct3D fungerer for DirectX. Det vil erstatte Direct3D og dets funksjoner, men det vil jo også innebære, for oss gamere, at det da mer eller mindre bytter ut DirectX i denne sammenhengen. Vi snakker om et programmeringsgrensesnitt med tilhørende driverrutiner: "Where possible, Mantle will be used instead of DirectX 11 on compatible AMD hardware, although it's still compatible with other rendering APIs." Når det gjelder opplevelse med DirectX, er jeg en av mange som ikke er fornøyd med det i det hele tatt. Det er ikke uten grunn at grensesnittet kritiseres for å være tungvint og generere for mye overhead. Mantle skal uansett introdusere flere nye, gode funksjoner (8-core støtte, "9 times more draw-calls/s than DirectX", etc.). Når det gjelder høydepunkter, kan jeg ikke se hvordan nyheter som vi allerede visste om kan være mer spennende enn de andre overnevnte nyhetene. Hvis Mantle skal være et alternativ til DirectX må det ha: Graphics API, Sound-API, Input-API og Network-API, AMD presenterte Mantle som en Graphics-API og det er derfor ikke et alternativ til DirectX. Det virker heller som om Mantle er en utvidelse til Direct3D11 for optimalisering av rendering. Spesifikt hva er det du mener er galt med DirectX? Direct3D11 støtter jo flertrådet rendering det også, og hvor er det DirectX genererer så voldsomt mye overhead? Støtte for flertrådet rendering i BF4 er uansett ikke spesielt interessant, det er ikke i det hele tatt nyheter ettersom BF3 også støttet flertrådet rendering. Må nesten påpeke at BF4 ser ut som et utrolig kjedelig spill. Virker som at alle utenom R9-290X er rebrands. Får håpe de snart lanserer R9-290 basert på Hawaii Pro til en ok pris. R9 290 ble vist frem, og ettersom det har 2x 6-pins er det rimelig å anta at det har en TDP tilsvarende 7950. For de som lurer på klokkefrekvenser for disse nye kortene: 2816 ALUer som yter 5000 GFLOPS betyr at de har en klokkefrekvens på ca 890 MHz, det er ikke utrolig om AMD klarer å kjøre en Hawaii XT klokket på 900MHz med en 250W Powertune. Jeg håper bare at AMD skjønner de må åpne opp for mer enn +20% effekt i Powertune for overklokkerne da. EDIT: Interessant fra Anandtech: http://www.anandtech.com/show/7371/understanding-amds-mantle-a-lowlevel-graphics-api-for-gcn What’s not being said, but what becomes increasingly hinted at as we read through AMD’s material is not just that Mantle is a low level API, but rather Mantle is the low level API. As in it’s either a direct copy or a very close derivative of the Xbox One’s low level graphics API. Hvis dette viser seg å være sant kommer Nvidia til å slite noe voldsomt. Endret 26. september 2013 av arni90 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå