Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon

Aerow

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var da som faen! Her sto man og lovet å hoppe over et kjøp hvis den oversteg 6000,-, og så klarer de faen meg å stoppe meg i det med hele 10 kroners margin!

For å legge til: Vi får se hvor lenge de holder disse kortene på 6000,-(+), når man får GTX 780 for 1000,- billigere, og 780 TI om 20 dager i samme prisklasse (som vil presse prisene på 780 enda lenger ned).

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Hvorfor faen i helvete skal jeg betale $1000 for et grafikkort?! Det er så mye penger folk i utlandet bruker på en hel PC!

Til helvete med hardwaremarkedet og deres idiotpriser, og til helvete med norske priser. Kjøper heller to stykk 280X. Bedre ytelse, bedre pris.

Endret av jesus124
Lenke til kommentar

Hvorfor faen i helvete skal jeg betale $1000 for et grafikkort?! Det er så mye penger folk i utlandet bruker på en hel PC!

Til helvete med hardwaremarkedet og deres idiotpriser, og til helvete med norske priser. Kjøper heller to stykk 280X. Bedre ytelse, bedre pris. Elller så drar jeg bare et GTX 780.

u mad? :p

Lenke til kommentar

Idiotpriser? Dette er da bare en gjetning av pris, og hva er det som er så ille med hardwaremarkedet? Fordi du ikke får skjitbillig høyteknologi, så er er alt bare idioti?

Til helvete med hardwaremarkedet og deres idiotpriser, og til helvete med norske priser. Kjøper heller to stykk 280X. Bedre ytelse, bedre pris.

? Elektronikk er jdet topp pris på i Norge. Ja, om vi sammenligner mot mye annet her til lands. Det er som regel VAT/MVA på våre andre naboland eller land i europa (og i en del andre land selvsagt) som du må legge til. Og USA er vel en av få steder der moms utgår.

Så dine direkte valuttaoversettelser gjelder i grunn bare der.

I forhold til inntektsnivået så må jo Norge være en av de billigste landene å kjøpe elektronikk i. Husk på at du også får 5 års reklamasjonsrett på kjøpet av det meste, og mange andre rettigheter, som selvsagt koster butikken og leverandøren en del penger.

Samme kan nok ikke sies om mat, alkohol, hus, bil etc... som koster mange ganger prisen i Norge (sammenligner du med inntektsnivået så er det selvsagt ikke like galt)

Av samme grunn så er det sjeldent at det lønner seg å kjøpe elektronikk fra utlandet. Til tross for at det ikke er toll på slikt.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Idiotpriser? Dette er da bare en gjetning av pris, og hva er det som er så ille med hardwaremarkedet? Fordi du ikke får skjitbillig høyteknologi, så er er alt bare idioti?

? Elektronikk er jo en av de ting som kanskje er nærmest utenlanske priser av alle varer i landet. Det er som regel VAT/MVA på våre andre naboland eller land i europa (og i en del andre land selvsagt). Og USA er vel en av få steder der moms utgår.

Så dine direkte oversettelser gjelder i grunn bare der.

I forhold til inntektsnivået så må jo Norge være en av de billigste landene å kjøpe elektronikk i. Samme kan nok ikke sies om mat, alkohol, hus, bil etc... som koster mange ganger prisen i Norge (sammenligner du med inntektsnivået så er det selvsagt ikke like galt)

Du kunne ikke bare ha latt meg klage i fred, i stedet for å komme med dette utdypende, langtekkelige tullet?

6000,- for et grafikkort er ikke billig. Og jeg klagde ikke bare på Norge (og $600, som kortet koster, + MVA blir ikke $1000, min venn), men hele det drittmarkedet generelt. Bare tull fra ende til annen.

Lenke til kommentar

Du kunne ikke bare ha latt meg klage i fred, i stedet for å komme med dette utdypende, langtekkelige tullet?

6000,- for et grafikkort er ikke billig. Og jeg klagde ikke bare på Norge (og $600, som kortet koster, + MVA blir ikke $1000, min venn), men hele det drittmarkedet generelt. Bare tull fra ende til annen.

Haha, hvorfor poster du på et diskusjonsforum om du bare ønsker å være sint i fred? :rofl:

Vi vet ikke at det koster 600$, og vi vet ikke at endelig pris på 6000kr. En ting er ganske sikkert, og det er at 600$ på slik elektronikk ikke tilsvarer 6000kr.

At man må betale ekstra for masse ekstra rettigheter og reklamasjon som forbrukerene i Norge har, sier jo seg selv, da det koster både leverandøren og butikken mye penger. + MVA og frakt så klart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sint som svarte faens helvete.

Ingen fare, snart får nok nettbutikkene nok å tenke på dersom de øker den innkjøpsprisgrensen på varer fra utlandet. Uheldigvis blir den for lav uansett for high-end grafikkort, menmen.

Og btw Andrull, dersom det er snakk om å kjøpe ting fra utlandet har vi nok det ganske bra elektronikk-vise, men straks det kommer til kjøretøy(Og diverse andre ting) sliter vi. Skulle kjøpe en ny Kawasaki ZX-6R for noen år siden. Sjekka pris på Kawasakis nettside (Ikke .no) og prisen der lå på 82k tilsammen som norsk cash. Skulle ha den inn til Norge, totalprisen ble på 205k tilsammen. Der gikk den drømmen. 120k i tilleggsavgifter fra den norske stat.

Jeg vet dette er hovedsaklig ett data-forum, men det var slikt ett flott eksempel i situasjonen. (Følte jeg da)

Endret av iNorway
Lenke til kommentar

Egentlig aldri helt skjønt hvorfor folk mange komponenter blir billigere om man hever tollgrensen. For det første er det ikke toll på elektronikkprodukter, og for det andre blir frakten akkurat den samme som før, noe som stopper mange fra å kjøpe småting (vannkjølingskomponenter feks) fra utlandet. I tillegg mister man de veldig gode forbrukerrettighetene man har i Norge.

Lenke til kommentar

Vel, det er ikke bare tollgrensa, men du slipper også moms og tollavgift, hvorav sistnevnte kanskje er den viktigste og mest avgjørende faktoren ved kjøp av elektronikk og mekanikk.

Å kjøpe noe til 250kr koster fort over 500kr å få inn i Norge, selv med gratis frakt.
Koster noe 199kr (inklusive frakt), så koster det bare 199kr.

Som igjen er svært frustrerende når det er deler du ikke får tak på i Norge. Og dette gjør systemet ubrukelig, da denne tollavgiften aldri var så høy/tilstede den gangen de satte grensa. Nettopp små-elektronikk, knapper, verktøy, skruer etc.. må slik det er i dag nærmest bestilles hver for seg, i mange små pakker. (som selvsagt ikke er særlig økonomisk eller bra for naturen for den saks skyld)

Hever de dermed tollgrensa til f.eks 500kr, så kan man faktisk kjøpe smådeler opp til 500kr uten at det blir fantastisk dyrt. Ja, eller om de fjerner den forbanna avgiften så er dette på lang vei mye bedre. Å kjøpe i Norge gjør man jo uansett (spesielt små "filleting") når det er snakk om ting man faktisk kan skaffe. Men med de pinlig dårlige utvalget vi har i Norge (som kommer av at vi er så få) er egentlig kjernen av problemet, og en tollgrense-økning er svaret.

Ja, eller at DI kanskje hadde økt sitt varesortement med 10-100 ganger, så hadde vi begynt å snakke om en grei løsning, hvor jeg kunne kjøpt alt derfra. :p (men ville selvsagt ikke vært mulig)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Vel, det er ikke bare tollgrensa, men du slipper også moms og tollavgift, hvorav sistnevnte kanskje er den viktigste og mest avgjørende faktoren ved kjøp av elektronikk og mekanikk.

Å kjøpe noe til 250kr koster fort over 500kr å få inn i Norge, selv med gratis frakt.

Koster noe 199kr (inklusive frakt), så koster det bare 199kr.

Som igjen er svært frustrerende når det er deler du ikke får tak på i Norge. Og dette gjør systemet ubrukelig, da denne tollavgiften aldri var så høy/tilstede den gangen de satte grensa. Nettopp små-elektronikk, knapper, verktøy, skruer etc.. må slik det er i dag nærmest bestilles hver for seg, i mange små pakker. (som selvsagt ikke er særlig økonomisk eller bra for naturen for den saks skyld)

Hever de dermed tollgrensa til f.eks 500kr, så kan man faktisk kjøpe smådeler opp til 500kr uten at det blir fantastisk dyrt. Ja, eller om de fjerner den forbanna avgiften så er dette på lang vei mye bedre. Å kjøpe i Norge gjør man jo uansett (spesielt små "filleting") når det er snakk om ting man faktisk kan skaffe. Men med de pinlig dårlige utvalget vi har i Norge (som kommer av at vi er så få) er egentlig kjernen av problemet, og en tollgrense-økning er svaret.

Ja, eller at DI kanskje hadde økt sitt varesortement med 10-100 ganger, så hadde vi begynt å snakke om en grei løsning, hvor jeg kunne kjøpt alt derfra. :p (men ville selvsagt ikke vært mulig)

Som sagt, for småting er det jo fint nok. Men moms skal man vel i utgangspunktet betale uansett?

Lenke til kommentar

Toll fra første krone, fjern avgiften. mer fair.

Feks, si at de øker tollgrensa til 100000. Hva ville du da egentlig handlet i Norge? Hvordan hadde det da gått med norske nettbutikker? ønsker vi norske nettbutikker?

avgiften derimot er helt bak mål. Fjern den, men toll fra første krone.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt, for småting er det jo fint nok. Men moms skal man vel i utgangspunktet betale uansett?

Det er kanskje villedende å kalle det tollgrense, for alle varer under grensa er ikke bare tollfri, men også avgiftsfrie.

Fra Toll.no

Bestiller du varer fra utlandet hvor sendingen har en verdi på under 200 kroner, er den avgiftsfri. Det betyr at du verken skal betale merverdiavgift eller toll på varen.
Lenke til kommentar

Toll fra første krone, fjern avgiften. mer fair.

Feks, si at de øker tollgrensa til 100000. Hva ville du da egentlig handlet i Norge? Hvordan hadde det da gått med norske nettbutikker? ønsker vi norske nettbutikker?

avgiften derimot er helt bak mål. Fjern den, men toll fra første krone.

Det er ingen som har planer om å heve grensa så mye heller. Selv om jeg tviler folk hadde gått bananas og brukt alle penger i utlandet. Komplett, som er dyrere enn flere andre nettbutikker gjør det bra, og er et tegn på at nordmenn ikke slavisk handler "småting" der hvor varen er billigst. Trygghet etc... står sterkt.

Du kan si at de skal sette på merverdi / MVA fra første krone, men å betale toll fra første krone ville aldri fungert. Da toll er en avgift som ikke direkte beregnes etter varens verdi, og kjøper du en enhet for 1kr, ja så er tollen samme for en tilsvarende vare til 1000kr.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er kanskje villedende å kalle det tollgrense, for alle varer under grensa er ikke bare tollfri, men også avgiftsfrie.

Fra Toll.no

Hadde mistanke om at det var slik, men var ikke sikker. Er ikke så sikker på om jeg ville gitt faen i norske forbrukerrettigheter bare for å spare noen kroner, men det er nå meg. Men nå har jeg jo tross alt kjøpt meg koreansk jallaskjerm på eBay :p

Er forsåvidt enig i at grensa er for lav. Men nå sporer vi av her :)

Lenke til kommentar

Hvilken forskjell spiller det om f.eks DI kjøper produktet fra utlandet, selger det med noe fortjeneste, enn at jeg kjøper den samme tingen?

Jo, det som skjer er at jeg sitter igjen med mindre penger, og visse personer (uten å nevne navn :p) sitter igjen med en lønnssjekk i første eksempel :-P. Det forsvinner ikke noe mer penger ut.

Ønsker Norge å bevare pengene sine så må de få opp produksjonen og eksportere mer, eller forsyne sin egen befolkning.

Edit, må få nevne at jeg faktisk kjøpte HK her i Norge. (DI) Til tross for at jeg i tillegg måtte ut med 5% ekstra for å få vekslet om bitcoins til norske kroner. Men fortsatt så er det verdt det pga den ekstra sikkerheten.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...