Gå til innhold

AMD Radeon R200-tråden - Diskusjon og spekulasjon


Aerow

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner du nå?

Jeg har vanskelig å skjønne hvor arrogant du makter å være her når du drar slikt som dette inn med det, men ellers ja. Jeg mener derimot at du ser på dette feil.

 

Imo GCN være en rimelig åpen, tilpasningsdyktig og tilgjengelig plattform. Om den er "skrivi for GCN" er komplett ubrukelig utsagn om Mantle er åpent tilgjengelig for andre vendors. Hvis Mantle ikke er lett tilgjengelig og ikke kan implementeres rimelig direkte av andre snakker vi om en nesten garantert flopp, en one-trick-pony, og det mener jeg ikke AMD har råd til.

 

Deres sikte med Mantle er ikke å forsøke å få mange til å bruke Mantle og spore av nVidia. For det er rent og pent umulig med en såpass enormt etablert brukerbase hos fienden, og nVidia er rett og slett såpass mye større enn AMD her at det ikke er verdt forsøke.

 

AMD sikter derimot nesten garantert mot å skaffe seg en fordel på driver-siden, og bygge seg en resurgence i hardware-innkjøp.

 

TL;DR - Med mindre AMD går full retard skal Mantle være rimelig tilgjengelig å implementere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du ikke putte ord i mine munn. Du nevnte "wrapper", ikke jeg.

Jeg gir opp, du har jo ikke den fjerneste anelse om hva Mantle er og har tydeligvis ingen interesse av å lære hva det er heller...

 

Du vet hva GLIDE-wrappere er? Disse gjør draw calls fra GLIDE om til Direct3D eller OpenGL, det samme må lages for Mantle om Nvidia eller Intel skal kunne fungere med Mantle.

Imo GCN være en rimelig åpen, tilpasningsdyktig og tilgjengelig plattform. Om den er "skrivi for GCN" er komplett ubrukelig utsagn om Mantle er åpent tilgjengelig for andre vendors. Hvis Mantle ikke er lett tilgjengelig og ikke kan implementeres rimelig direkte av andre snakker vi om en nesten garantert flopp, en one-trick-pony, og det mener jeg ikke AMD har råd til.

 

Deres sikte med Mantle er ikke å forsøke å få mange til å bruke Mantle og spore av nVidia. For det er rent og pent umulig med en såpass enormt etablert brukerbase hos fienden, og nVidia er rett og slett såpass mye større enn AMD her at det ikke er verdt forsøke.

 

AMD sikter derimot nesten garantert mot å skaffe seg en fordel på driver-siden, og bygge seg en resurgence i hardware-innkjøp.

 

TL;DR - Med mindre AMD går full retard skal Mantle være rimelig tilgjengelig å implementere.

Mantle er mest sannsynlig samme API som Xbox One bruker, det er en rimelig god slump av markedet vil jeg påstå.

Mantle kan ikke "lett implementeres" for Nvidia eller Intel nei, da hadde det ikke vært en low-level API, og selv om det implementeres for Nvidia eller Intel er det heller ingen garanti for at det vil være raskere enn Direct3D11.

Dette høres kanskje særdeles aggressivt ut, og eneste mulighet for at Mantle kan fungere er om det er samme API som Xbox One eller PS4 bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mantle er mest sannsynlig samme API som Xbox One bruker, det er en rimelig god slump av markedet vil jeg påstå.

Mantle kan ikke "lett implementeres" for Nvidia eller Intel nei, da hadde det ikke vært en low-level API, og selv om det implementeres for Nvidia eller Intel er det heller ingen garanti for at det vil være raskere enn Direct3D11.

Dette høres kanskje særdeles aggressivt ut, og eneste mulighet for at Mantle kan fungere er om det er samme API som Xbox One eller PS4 bruker.

 

Vær mer forsiktig med ordene du bruker. Jeg sier lett tilgjengelig, ikke lett å implementere. Det er to forskjellige ting. Såfremt nVidia får faktiskt tilgang til Mantle, og ikke må veldig tungvindt reverse-engineere noe. Og at det er rimelig direkte, mao det ikke er mange dokumentasjons-mangler eller svakheter, eller skjult funksjonalitet, etc.

 

Hvilken ytelse vil nVidia få? Nja, ikke vet jeg. Jeg har ingen planer om å uttale meg om hvor bra nVidias implementasjon er, men jeg vil påstå at deres suksess også vil ha vekt på hvor populært det er.

 

XBOX1 er Microsoft sin konsoll, husk dette. Microsoft har fremdeles sin egen API hos DirectX. At det vil bruke Mantle vil jeg påstå ikke er umulig, men ikke så enormt sannsynlig imo. Kanskje PS4, men ikke vet jeg.

Lenke til kommentar

Jeg gir opp, du har jo ikke den fjerneste anelse om hva Mantle er og har tydeligvis ingen interesse av å lære hva det er heller...

 

 

Du tar ting ut av sammenheng her. Diskusjonen min var med Drunken, hvor jeg beskrev situasjonen fra et økonomisk perspektiv. "Wrappers" var ikke engang et eksisterende tema -- ei heller i setningen du siterte fra meg. Jeg forstår at du vil flagre e-penisen din over meg så snart du får sjansen til det, men fortiden har vist meg hvor langtekkelig og slitsom du er å hamle opp med. Jeg er ikke interessert. Endret av La Menthe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men kanskje det blir 290X CFX på meg alikevel:

 

http://videocardz.com/46186/amd-radeon-r9-290x-officially-released-october-15th

 

AMD R9 graphics cards will not use CrossFire bridges, instead each card will communicate through PCI-E interface. This could mean that AMD went back to their original idea of SidePort, although this is just a theory coming from few years back. This technology basically fixes most of the AMD’s frames pacing problems, especially with CrossFire configuration, at least that’s what the leaked slide tells us.

Hvor får du alle pengene fra?? Du har jo et pcbudsjett som tilsvarer BNP til et middels stort land...

Lenke til kommentar

Vær mer forsiktig med ordene du bruker. Jeg sier lett tilgjengelig, ikke lett å implementere. Det er to forskjellige ting. Såfremt nVidia får faktiskt tilgang til Mantle, og ikke må veldig tungvindt reverse-engineere noe. Og at det er rimelig direkte, mao det ikke er mange dokumentasjons-mangler eller svakheter, eller skjult funksjonalitet, etc.

Det vil ikke være noe problem å lage wrapperen om vi skal tro AMD, APIen er helt åpen.

Det du foreslår Nvidia skal gjøre her er forresten å lage en wrapper for Mantle.

Hvilken ytelse vil nVidia få? Nja, ikke vet jeg. Jeg har ingen planer om å uttale meg om hvor bra nVidias implementasjon er, men jeg vil påstå at deres suksess også vil ha vekt på hvor populært det er.

Nvidia vil ikke få i nærheten av samme ytelse fra Mantle som AMD vil få, du trenger ikke være rakettforsker til for å forstå dette.

XBOX1 er Microsoft sin konsoll, husk dette. Microsoft har fremdeles sin egen API hos DirectX. At det vil bruke Mantle vil jeg påstå ikke er umulig, men ikke så enormt sannsynlig imo. Kanskje PS4, men ikke vet jeg.

Xbox bruker ikke DirectX, men et lignende derivat. Anandtechs antagelse om at Mantle er identisk med XbOnes API er den eneste måten Mantle kan bli en suksess på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du foreslår Nvidia skal gjøre her er forresten å lage en wrapper for Mantle.

Du driver og sier dette, men har en jævla sjel sagt noe i mot det til å begynne med?

 

Men når jeg nå ser at du ser for deg noe så usaklig dumt som en wrapper mellom Mantle og DirectX kan jeg forstå hvor du får ytelsen fra. Men da misforstår du hva alternativer nVidia har om Mantle faktiskt blir en hit. En slik wrapper blir desperat-manøver.

 

En reell adapter vil nok være lagt opp på driver-nivå, og forsøker sitt beste å behandle Mantles funksjons-kall med hva GCN ville gjort. Er det problemer med dette? Selvsagt, men dette er et problem alle vil ha til en eller annen grad, inklusivt GCN-skjermkort-brukere.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Hei, er ute etter skjermkort til min nye build, men klarer ikke å bestemme meg om jeg skal gå for Matrix Platinum som nå koster 2800,- eller om jeg skal vente på r280x, har lest at r280x skal være litt mindre kraftfullt, men også litt billigere. Hva anbefaler dere? Vet at det ikke finnes allverdens info enda, men hvor mye tror dere r280x kommer til å koste i Norge? og kommer bf4 også med dette, eller bare med r290x? Forresten, tror dere Matrix kommer til å falle mer i pris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...