Heika98 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Jeg har to problemer med mopeden min. Det er en Aprilia RX 50 2007 mod. Veiv, alle lager, tetteringer, pakninger osv. er nylig byttet. Problem 1. Clitchen henger seg. Når den har stått en stund og kjølt seg ned og jeg setter den i gir og holder inne clutch-hendelen så er den fortsatt i gir. Det jeg må gjøre da er å starte den med bakhjulet oppem i gir og clutch-hendel helt inne. Deretter må jeg gi litt gass og sette bakhjulet ned i bakken igjen og slår clutchen løs igjen. Etter det funker den helt fint inntil den har stått i ro en stund. Problem 2. Speedometeret viser turtall der den skal vise km/h. Vi mistenker at det er trimtenning på den, eller at det er koblet feil. Men det tror jeg ikke da jeg har tatt bilder før jeg koblet dem vekk. Jeg har ikke mer erfaring med moped enn det jeg har fått med denne, men jeg får hjelp av fattern som har vært mekaniker i ti år. All hjelp settes stor pris på. Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Problem 1: Du kan prøve å bytte motorolje for å se om det løser problemet ditt. 10w40 funker fint Problem 2: Sikker på at du ikke bare har byttet om to ledninger? Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 21. september 2013 Forfatter Del Skrevet 21. september 2013 Jeg har fyllt på ny motorolje etter å ha gjennoppbygget motoren. 10w40 for raceing burde vel funke bra? Fattern mener den kan bli bedre etter hvert som den brukes. Jeg er 98% sikker på at jeg ikke har byttet om på to ledninger. Det kan jo være han som eide den før meg som har gjort noe feil. Jeg kan jo prøve å bytte to ledninger og se om det funker. Lenke til kommentar
Marinius Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Kan det være så enkelt som å stramme eller slakke skruen på clutchhendelen? At wiren rett og slett er enten for slakk? Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 Det er litt slark i clutchhendelen, så jeg skal prøve. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 At clutchen henger litt når motoren er kald er ganske normalt. Den gjorde det på min gamle moped og den gjør det også på 350-en min nå. Når motoren er kald er det nesten håpløst å trille den i gir med clutchen inne. Må ha den i fri. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 Ok, men er det virkelig slik at jeg må slå løs clutchen vær eneste gang je skal starte den? Om jeg står i ro når jeg starter den og setter den i gir så kveles motoren. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Den skal ikke henge dønn men noe vil den ta. MC'n min dauer også hvis jeg setter den i gir på tomgang. Men skal bare bittegranne gass til så går det greit. Husk at du må ha girolje som er beregna for clutch i oljebad. Vanlig "bil"-olje kan fort kødde til clutchen. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 Greit, skal prøve med litt mer turtall neste gang. Man bruker da ikke "bil"-olje på moped. Det skjønner da alle (forhåpentligvis). Men jeg kom til å lure på om det kan skyldes at det er litt for lite olje? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 I mange manualer står det kun f.eks. 10W30 og da går mange bare på nermeste bensinstasjon og kjøper vanlig 10W30-olje. Mange som jobber på bensinstasjoner sier også at "vanlig" olje funker helt greit. Så det er sletts ikke noe alle skjønner. Hvis noe er galt så vil jeg tippe at friksjonsskivene mellom lamellene er litt bøyd, eller at clutchfjørene ikke strammer jevnt. Clutchen er ikke anhengig av olje så nivået skal ikke ha noe å si. Feil olje kan i teorien få clutchen til å henge litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå