Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har man lov til og jobbe alene i 6 timer på bensinstasjon ?

Eriksendrul

Anbefalte innlegg

Jobber på bensinstasjon og vi står alene i 6 timer i ukedagene og noen ganger 6 timer i helgene, Er dette lov ? En kunda prata om at det ikke egentlig er lov pga sikkerhet med tanke på at vi er en bedrift som har mye verdisaker,kontanter osv. Jeg få jo egentlig ikke gjort en eneste ting om noen har lyst til og rane stasjonen, Og spesielt når vi ofte ikke ser kunder på 1-1,5 timer i løpet av kvelden på visse dager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til noen regler om at det ikke er lov. Ved ran kan du gjøre den ene tingen som er fornuftig: gi fra deg pengene og la han gå, så ringe politi.

Med den sjefen jeg har så hadde jeg hjulpet til og bære xD Bare tenkte og se om jeg kunne dra i noen tråder så jeg slapp og stå der alene -_-

Lenke til kommentar

Det er svært få jobber som ikkje er lovlige å utføre åleine, og dei fleste av desse jobbane har berre eit generelt krav om sikkerheit slik at også andre løysninger vil være akseptable. Faren for tap av materielle verdier bruker ikkje å være hovedfokuset for slike sikkerheitskrav

Men det kan være ein eller anna form for avtale, veiledning eller liknande som bensinstasjoner velger å følge. Men eg kan ikkje kome på noke lovfesta krav.

Dersom dei ansatte kjenner seg usikkre på nattskifta så kan dere ta dette opp med arbeidsgiver, eventuellt via fagforeinga. Men før du tar det dit såbør du tenne på dei negative konsekvensane også. For arbeidsgiver kan det være både enklare og billegare å berre holde nattestengt

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg få jo egentlig ikke gjort en eneste ting om noen har lyst til og rane stasjonen,

Bedriftens HMS-system har vel instruks for slike faremomenter. Bør ha i alle fall.(risikoanalyse)

:)

Edit: Arbeidstakere har faktisk PLIKT til å bidra til internkontroll og HMS-arbeidet( kjenne til i det minste)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...