Gå til innhold

Enk regnskap

Anbefalte innlegg

Hei, driver et lite enk og har spørsmål i forbinnelse med regnskap. I år vil jeg ha ca 35-40 bilag. Kan jeg gjøre regnskapet i excel? En rad med: dato, bilag nr, inn/utgående og navn på tjeneste/vare?

Jeg har kjøpt en mobil som skal brukes i firmaet. Kan jeg "selge" den til firmaet og overføre pengene privatkontoen? Mobilen ble anskaffet for en uke siden, har kvitteting og alt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom enkeltmannsforetaket oppfyller følgende vilkår så er det fritatt for å levere næringsoppgave samt bokføringsplikt:

• Årets brutto driftsinntekt må ikke overstige kr 50 000
  • Du må være skattemessig bosatt i Norge
  • Foretaket ditt må ikke ha regnskapsplikt, jf. lov 17.07.1998 nr. 56 (regnskapsloven) § 1-2
  • Foretaket ditt må ikke være registreringspliktig, jf. lov 19.06.2009 nr. 58 (merverdiavgiftsloven) § 2-1.
Enkeltmannsforetaket må likevel dokumentere alle inntekter og kostnader. Denne dokumentasjonen må oppbevares i 10 år.

Kilde: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Rapportering-til-Skatteetaten/Selvangivelse-for-naringsdrivende/Hjelp-til-utfylling/Starthjelp-for-naringsdrivende/#del2

Svaret på spørsmålet ditt blir derfor: Ja du kan gjøre regnskapet i excel.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Svaret på spørsmålet ditt blir derfor: Ja du kan gjøre regnskapet i excel.

Jeg begynner med å presisere at dette selvfølgelig gjelder dersom enkeltmannsforetaket oppfyller vilkårene for fritak for bokføringsplikt. Enkeltmannsforetaket trenger i et slikt tilfelle ikke føre regnskap, men må beholde dokumentasjon og bilag.

Når det gjelder mobiltelefon, så mener jeg at enkeltmannsforetaket kan kjøpe denne fra en hvilken som helst privatperson (inkl. deg). Skriv en kvittering til enkeltmannsforetaket med kopi av orginalkvitteringen så kan du overføre pengene.

Legg merke til reglene for tilbakeføring for privat bruk av "elektroniske kommunikasjonstjenester":

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Rapportering-til-Skatteetaten/Enkeltpersonforetak/Fradragsveiviser/Utgifter-til-mobiltelefon-bredband-telefon-mm/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...