13375k1133z Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Hei, driver et lite enk og har spørsmål i forbinnelse med regnskap. I år vil jeg ha ca 35-40 bilag. Kan jeg gjøre regnskapet i excel? En rad med: dato, bilag nr, inn/utgående og navn på tjeneste/vare? Jeg har kjøpt en mobil som skal brukes i firmaet. Kan jeg "selge" den til firmaet og overføre pengene privatkontoen? Mobilen ble anskaffet for en uke siden, har kvitteting og alt... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Hva er omsetningen i enkeltmannsforetaket? Har enkeltmannsforetaket ansatte? Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 21. september 2013 Forfatter Del Skrevet 21. september 2013 Omsetning er rett under 50.000kr. Har ingen ansatte Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Dersom enkeltmannsforetaket oppfyller følgende vilkår så er det fritatt for å levere næringsoppgave samt bokføringsplikt: Årets brutto driftsinntekt må ikke overstige kr 50 000 Du må være skattemessig bosatt i Norge Foretaket ditt må ikke ha regnskapsplikt, jf. lov 17.07.1998 nr. 56 (regnskapsloven) § 1-2 Foretaket ditt må ikke være registreringspliktig, jf. lov 19.06.2009 nr. 58 (merverdiavgiftsloven) § 2-1. Enkeltmannsforetaket må likevel dokumentere alle inntekter og kostnader. Denne dokumentasjonen må oppbevares i 10 år. Kilde: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Rapportering-til-Skatteetaten/Selvangivelse-for-naringsdrivende/Hjelp-til-utfylling/Starthjelp-for-naringsdrivende/#del2 Svaret på spørsmålet ditt blir derfor: Ja du kan gjøre regnskapet i excel. Endret 21. september 2013 av mobile999 Lenke til kommentar
13375k1133z Skrevet 21. september 2013 Forfatter Del Skrevet 21. september 2013 Takk for svært utfyllende svar! Når det gjelder mobilen, kan firmaet kjøpe denne? (Jeg overfører gitt beløp fra firma til privatkonto)? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Svaret på spørsmålet ditt blir derfor: Ja du kan gjøre regnskapet i excel.Jeg begynner med å presisere at dette selvfølgelig gjelder dersom enkeltmannsforetaket oppfyller vilkårene for fritak for bokføringsplikt. Enkeltmannsforetaket trenger i et slikt tilfelle ikke føre regnskap, men må beholde dokumentasjon og bilag. Når det gjelder mobiltelefon, så mener jeg at enkeltmannsforetaket kan kjøpe denne fra en hvilken som helst privatperson (inkl. deg). Skriv en kvittering til enkeltmannsforetaket med kopi av orginalkvitteringen så kan du overføre pengene. Legg merke til reglene for tilbakeføring for privat bruk av "elektroniske kommunikasjonstjenester": http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Rapportering-til-Skatteetaten/Enkeltpersonforetak/Fradragsveiviser/Utgifter-til-mobiltelefon-bredband-telefon-mm/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå