Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Folkeregistert addresse på enkeltmannsforetak...

15951

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser slik ut.

Jeg anbefaler at du bruker ditt eget fulle navn (f.eks. "Morten Andreas Holm") som navn på enkeltmannsforetaket og at du bruker din hjemstedsadresse som hovedkontorets adresse.

Du bør heller bruke felt 1.3 "Eget navn på virksomheten",dersom du ønsker at virksomheten drives under et annet navn enn enhetens navn.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Den tråden er faktisk 3 år gammel og jeg tviler faktisk på konklusjonen. Jeg har selv hatt delvis bokettersyn i mitt ENK (for regnskapsåret 2011), og ikke fått noen som helst kommentarer på at fakturaer var stilet til meg som person (fikk ingen kommentarer i det hele tatt, bare beskjed om at alt var OK). Det spesielle i saken som nevnes i tråden er at det er snakk om søknad å få tilbakebetalt mva for tidligere investeringer.

Foretaksnavnet har dog med mitt fulle navn.

Hva en kjøpsfaktura skal inneholde er ikke angitt i bokføringslovens § 5, men i forskriften til loven § 5-5, http://www.lovdata.no/for/sf/fd/td-20041201-1558-007.html. Den kan nok tolkes slik som det er gjort av skatt Vest i angjeldende tråd, men samtidig så sier forskriften at det er nok å sannsynliggjøre bruken.

Kravene til navngiving av et enkeltmannsforetak er angitt i foretaksnavneloven § 2-2 første ledd, og skal minst inneholde innehaverens etternavn. Hansens Bakeri er således godkjent, samme gjelder f.eks Nettkonsulenten Nilsen. Dog vil det kunne være mange selskaper som heter Hansens Bakeri, og Nilsen er også et vanlig navn, derfor er det ikke dumt å bruke fullt navn.

Dog er det ikke nødvendigvis dumt å bruke sitt navn som foretaksnavn og angi det navnet man vil bruke i daglig virksomhet under pkt 1.3.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...