Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må ha ny familiefrakter, vil ikke bruke en halv mill....


Anbefalte innlegg

Så var det på tide å "pensjonere" vår `04 Opel Vectra C 2.2DTi "Elegance" tiptronic. Etter 206.000KM begynner den å bli litt småsliten, og vi er så avhengig av en "bilpakke" som virker hver gang. Med pakke mener jeg 1 stk bil, med garanti/service "inkludert", så jeg vet hva jeg må forholde meg til, nesten uansett hva som skjer.
I alle år har jeg stelt mine egne biler selv, men med 3 små gutter og en travel hverdag er det bare ikke tid til å gjøre ting selv lenger..
Så Vectra-en skal selges, inkludert ymse feil.
I utgangspunktet passer det midt et visst sted å bruke flere hundre tusen på bil, så her må det tenkes alternativt.

Var idag å så på en Berlingo eHDi 90 hester med "automatisk" manuell-gir. Bilen overrasket positivt. Ikke noen racer, men satt helt greit i den.

Det mest interessante var service-pakken: Dvs for 3-400,-/mnd har vi dekket all service, og sammen med garantien så er "alt" dekket. Tror jeg.... :-P
309.000,- inklusive vinterdekk (men de skaffer jeg billigere annet sted), hengerfeste, takbøyler, Defa warm up link, og ellers alt utstyr en kan få på disse bilene (ikke rare greiene, men pytt).

 

Poenget og spørsmålet:

Finner jeg alternativer?
Behov/krav: God plass til familie på 5, dvs 3 små barn som alle skal ha seter, så det må være en viss bredde og lengde innvendig i baksete, samt OK plass til ting og tang baki. Kløtsjløs giring, i en eller annen form, er et ønske, men ikke strengt et behov.

Begrenset høyde/lengde/bredde pga liten garasje, så HiAce f.eks går ikke.

Mest mulig fremkomstmiddel for minst mulig peng.

Spiselige forslag med høy WAF mottas med glæde :-P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte du bilen?

Automatisk manuelt gir er ikke for alle, og langt fra komforten til en rein automatkasse.

Ja, jeg gjorde det, kjørte 15 mil i både kø og 80-sone. Litt uvant, men dette skal gå helt greit. Parkerte den inn i vår trange garasje uten trøbbel. Har lest mye negativt om girkassen, men ble positivt overrasket.

Lenke til kommentar

Joa, men fremdeles alt for lite. Ser av ymse tester/kommentarer at den fremdeles har begrensninger i både lengde/bredde i baksetet, slik at den er mindre enn flere av konkurrentene i mellomklassen (Passat, Mondeo, ikke Golf, 308), samt at bagasjerommet fremdeles er smalere og grunnere enn flere i mellomklassen. Så dette er ikke å vurdere engang. Ikke planer om jeg skal ned i størrelse fra Vectra-en :-) Hadde jeg hatt 2 unger, så greit nok, men ikke 3.
I så fall måtte Octavia plutselig ha blitt større enn Superben. Og det er den vel ikke? Superben er nemlig en god del mindre enn Vectra-en, _når en prøver i praksis_ og ikke henger seg opp i antall liter. Mine 3 barneseter går IKKE inn i en Superb, heller ikke søskenvognen vår (dvs ikke uten å ta av hjulene).
Så nei, det må nok langt større greier til. Orker ikke å måtte bruke skohorn for å få ting på plass.

Lenke til kommentar

Hvor lange langturer trenger du? Jeg så en Nissan Leaf med tre barneseter i sommer. Billig i drift og høy WAF.

 

Berlingo har jeg ikke noe god erfaring med. Jeg synes det er en skranglevogn.

 

Jeg kjøpte nylig en 7-seters Nissan Evalia NV200. Noen dager senere sto den ved siden av en Golf på parkeringsplassen og NV200 er faktisk litt kortere. Jeg har også en litt trang garasjeport, men den går fint inn der og sidedørene er ekstra enkle å åpne uten å støte borti garasjevegger eller nabobiler på parkeringsplasser. Det er skyvedører. Velg mellom svigerforeldreseter eller svært god plass til vogner og bagasje. Noen åpenbart billige løsninger, som ikke nedrullbare sidevinduer bak og lite støydemping bak. NV200 er mye billigere (og etter kollegaers mening mer driftsikker) enn Ford S-max /Galaxy. Veldig god score på barnesikkerhet NCAP-testene. Nypriser starter på rundt 300 000. Bruktpriser for 2 år gamle modeller starter på rundt 200 000. Neste år kommer en elektrisk versjon (basert på Leaf sin drivlinje) som er estimert å koste fra ca 250 000.

 

Det finnes også en billig-billig 7-seter som heter Dacia Logan MCV, men den er jeg skeptisk til sikkerheten og driftsikkerheten på. Den er også ganske ukjent i Norge og har bare noen få forhandlere i hele landet. For øyeblikket ligger det ingen annonsert på finn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

El-bil som eneste bil blir litt innskrendende. Til dagligkjøring ville nok batteriene holdt rikelig, men vil ha mulighet til turer som er langt lengre enn dens rekkevidde (19 mil, var det ikke så?). Uansett, jeg er IKKE ute etter bil som er mindre enn Vectra-en. IKKE IKKE IKKE NEI NEI NEI :tease:

NV200 tviler jeg på at fruen vil akseptere. Det er vel heller ikke plass til 3 fullstørrelse barneseter i bredden?

Så litt på Caddy, men de blir fort altfor dyr. Yeti er kanskje noe? Stygg, men kanskje noe å se på...? Jau, både Dacia og kommende Datsun er litt for ferskt/ukjent på det norske markedet.
Ang Berlingo kjenner jeg meg ikke helt igjen i det du skriver om skrangling Faktisk litt omvendt er mitt inntrykk fra noen venner som har 2010-modeller som varebiler i jobben. De bilene blir noe henimot "voldtatt", og stell er det fint lite av. Men fremdeles virker de helt grei, ikke noe knirkelyder å snakke om, og fremdeles sitter de fint på veien. Det var faktisk et av argumentene for å se på Berlingoen, at alle de jeg har snakket med som bruker berlingo på jobb eller som familiefrakter forteller om et relativt uproblematisk bilhold. Kjenner bare til 1 Yeti-eier, men de er også fornøyd, dvs de har en tidlig utgave med en veldig liten motor, men ellers ikke noe tull med den heller. Men de har ikke noen form for serviceavtale, så de har usikkerheten med at verkstedet finner ekstra-ting å bytte på servicer.
Det som er interessant for oss er en totalpakke med garantier som er såpass gode at vi kan være sikker på at vi har bil hele tiden i de ca 4 årene vi tenker å ha den. Citroen er de eneste jeg vet om som har en service-avtale som foruten service også dekker andre ting som ikke dekkes av garantien. Selv spylervæske og vindusviskere er inkludert. For 3-400,-/mnd. Det er absolutt interessant.
Skulle gjerne sett andre produsenter som kan trylle fram gode og "sikre" avtaler som ikke koster skjorten.

Lenke til kommentar

NV200 tviler jeg på at fruen vil akseptere. Det er vel heller ikke plass til 3 fullstørrelse barneseter i bredden?

Det er plass til tre barneseter i bredden. To stk Kiddy guardian pro 2 ytterst og en Maxi-Cosi CabrioFix i midten. Men jeg tipper at når minsten blir større og vi skal ha en Kiddy Guardian pro 2 til, så må den største av de sitte på bakerste seterad eller etter 36 kg i midten med pute. Det er uansett upåklagelig plass i den der. Kan ikke tenke meg en vanlig stasjonsvogn eller Berlingo etter dette. Kanskje en SUV, men da vil jeg sikkert savne de to siste setene og bagasjeplassen.

 

Her kan du lese om Nissans garantier

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ville gått for Berlingoen. Den har blitt virkelig romslig, og det er forholdsvis enkelt å kjøre 90-hk-dieselen billig. Har den motoren med EMG-kassa i en DS3 Cabrio, og der opplever jeg den som overraskende kvikk, med reelt forbruk i Oslo-trafikk på mellom 0,4 og 0,45 l/mil

Endte også opp med Freedrive-avtale på bilen, blant annet etter å ha lest at et forbrukermagasin i Danmark har vurdert den til å være markedets beste serviceavtale.

 

Dersom du vurderer å selge bilen etter f.eks 3 år vil jo en 5 års avtale gjøre at bilen blir ettertraktet i markedet.

Endret av dsgf
Lenke til kommentar

Den gjør det OK på barnesikkerhet, kanskje, men ellers kommer den særs dårlig ut ...

Oi, det var jeg ikke klar over. Artiklene er publisert etter at jeg kjøpte min.

 

Redigert: Etter å ha lest hele testen har jeg blitt beroliget. At den trekkes for manglende setebeltevarsling bak er ikke noe problem for meg. Jeg fester alle beltene selv og vet at ungene ikke når utløserene fra noen av setene. Kun visuell hastighetsvarsel (ikke hørbar alarm eller aktiv sperre) bekymrer meg heller ikke nevneverdig. Jeg kjører normalt pent også uten dette. Fotgjengersikkerheten er ikke særlig god, men egoistisk nok er det ikke det punktet som betyr mest for meg. Andre ting er fortsatt bekymringsverdig, som kollisjonssikkerhet for fører mot stolpe, men for passasjer og begge i forsetene mot bil er jo helt greit. Barnesikkerheten er generelt høy.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ville gått for Berlingoen. Den har blitt virkelig romslig, og det er forholdsvis enkelt å kjøre 90-hk-dieselen billig. Har den motoren med EMG-kassa i en DS3 Cabrio, og der opplever jeg den som overraskende kvikk, med reelt forbruk i Oslo-trafikk på mellom 0,4 og 0,45 l/mil

Endte også opp med Freedrive-avtale på bilen, blant annet etter å ha lest at et forbrukermagasin i Danmark har vurdert den til å være markedets beste serviceavtale.

 

Dersom du vurderer å selge bilen etter f.eks 3 år vil jo en 5 års avtale gjøre at bilen blir ettertraktet i markedet.

Berlingo er kanskje ikke den beste bilen i verden, men jeg sitter med inntrykk av at totalpakken er ganske så OK. Og det er det som teller i vårt tilfelle. Vi trenger en bil som har (rikelig) god plass, og som vi kan stole på virker hver dag, og om den ikke gjør det så har vi full backup i form av leiebil og avtaler.

Hvor lenge har du hatt din DS3, og har du hatt behov for å bruke garantien/serviceavtalen, og evt hvilkegt inntrykk har du av dette?

Lenke til kommentar

Skoda Roomster har aldri prøvd den, liker ikke utseende men det må være noe bra med den siden Clarkson er så begeistret for den.

 

Volvo V70 har bra bredde uten at jeg vet om 3 barneseter går i bredden, Den har stort bagasjerom. Jeg hadde heller kjøpt en et til to år gammel V70 med minimum D3 motoren enn Berlingo eller Yeti

Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt endel tid på å se hva de forskjellige merkene kan tilby av service-avtaler, og det er jaggu smått. Klarer bare ikke finne noen som matcher Berlingo på størrelse, pris, garanti og service.
Fruen så 1 sekund på Yeti og sa høyt og tydelig nei...

Har en bekjent som jobber med Volvo, og han er tydelig på at med de kravene vi har til absolutt forutsigbare kostnader, så er ikke noen Volvo noe for oss. V70 er en fin bil, jeg kunne godt tenkt meg en slik, men i den prisklassen vi opererer i ville det blitt en halvgammel sak med lite gjenstående garantier og ikke mulighet for serviceavtale. Men ja, V70 er en av få stv som faktisk skal klare 3 barneseter, jeg har sett det selv. Men som i Vectra-en vår så må en handle seter som passer bilen, og du får ikke alle setene inn i Isofix. Så "stor" er ikke V70, men den går. Mondeo går også, men det er på lik linje med V70, det blir for gammelt og usikkert i vår prisklasse.

Så om ikke himmelen detter i hodet på oss, så signerer vi på en svart Berlingo en av dagene. Ikke spennende, jeg vet, men det bør kunne bli en temmelig enkel bilhverdag. Og så slipper jeg å "tynges" av dårlig samvittighet for ikke å ha byttet bremseklossene eller stabstaget, eller... ;-)

Når vi først skal handle en svart kassebil, så har fruen og jeg tenkt om vi skulle (for en gangs skyld) pimpe opp bilen litt!

Hva med kufanger, stigtrinn og morsomme felger? Fant noen hysteriske felger:

pic_1_59.jpg

Prismessig blir jo faktisk slike felger, inklusive Pirelli Cinturato i 225/45-17 priset nokså likt til 15" vinterdekk på stålfelg som forhandler ville tilby....

Eller svarte felger...? Eller grønne? Nok å velge i, men litt usikker om det vil se helt harry ut på en slik bil eller om det faktisk kan bli tøft. :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...