Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med ram, feil type?

Anbefalte innlegg

Hei

Har en gammel pc som jeg har bygd litt om. En stund siden jeg har bygget så er litt rusten.

Hovedkortet er asus en P8z68-V LX

Får bare 2 ram til å fungere samtidige, i forskjellig slots.

Så lurer egentlig bare på om dette hovedkortet ikke støtter 2x2gb i samme slot(svart svart, blå blå).

Har 2x2gb + 2x2gb totalt. Men får bare til å kjøre 4gb totalt i forskjellige slots. Setter jeg alle inni vil ikke pcen starte og dram led lyset lyser.

Endret av NextoN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordi du har forskjellig ram.

Jeg har en pc med p8z68 V , den er med 4 stk 4GB moduler , totalt 16GB.

Modulene jeg har kjøpt er selvfølgelig kjøpt på samme tid og er av samme type kingston hyperx .

Du kan kansje få det til men du må minst ha like brikker i parr. 1 parr først (de med høyest cas latency)

Sette de like i hver sin første slot i hver sin memory chl. Eks A0+B0.

Boote en gang til bios slik at dmi oppdateres med populeringen.

Etter dette førsøke å installere parr 2 (om der er to klin identiske) i eksempelvis A1+B1.

Lenke til kommentar

Kanskje de virker sammen forutsatt at de settes spesiellt inn mot cpuens minnekontroller.

Cpu har to minnekanaler a og b , dual channel config forutsetter memory likt installer i channel a og b

Hver channel har tomfysiske slots 0 og 1.

Installer sett 1 (velg det settet med "dårligst" timings først)

Sett 1 , modul 1 --------------------> Dimm chl A slot 0

Sett 1 , modul 2 --------------------> Dimm chl B slot 0

Start opp systemet med denne konfig.

Slå av og installer sett 2

Sett 2 , modul 1 --------------------> Dimm chl A slot 1

Sett 2 , modul 2 --------------------> Dimm chl B slot 1

Start opp igjen.

Lyser det på hk trykk mem ok knappen.

Hvis det ikke virker gjør alt om igjen med å veksle om sett1 og sett2.

Lenke til kommentar

Alle rammene er av type corsair. Helt lik bare at det er forskjellig versjon. 2 stk er type 2.14 de to siste er 8.14. Men sliter generellt med alle typer setuper. Klarer ikke å starte opp med to ram av samme type i samme slot ( begge i svart slot ). Har også prøvd å bytte hovedkort uten hell med samme problemet. Vurderer å kjøpe ny ram bare for å løse problemet.

Men er det noen confuger jeg kan gjøre i bios sånn som du nevnte med cpuen?

Lenke til kommentar

Side du kjøpte 1 par nå nylig var det dumt du ikke kjøpte et sett a 2x4GB eller 2x8GB og bare kjørt med de nye.

Er ikke stort mere du kan gjøre egentlig om ikke prosessoren og hovedkort makter å kjøre de to settene sammen.

Du sier det er samme minne, faktum er jo at de ikke er det.

Du er en av mange som desverre har kommet i denne situasjonen.

Selv om det er samme typebetegnelse fra corsair , f.eks vengeance cl9/1600, er det slik at de bytter chip leverandør og binning fra tid til annen.

Ene settet kan ha dram chips fra samsung og det andre fra elpida selv om corsair kaller de xms bla bla cl 9/1600.

Da har de underliggende timings og egenskaper du ikke ser uten videre som memory controlleren i cpu kicker på.

Lenke til kommentar

Ser faktisk i hovedkort manualen at den rammen jeg har ikke er støttet engang. Type CMZ4GX3M2A1600C9.

Maskinen skal brukes til bilderedigering, så kunne du hjulpet meg med hvilken ram jeg trenger til dette hovedkortet? 16GB. Takk for hjelpen forresten!

Lenke til kommentar

Tja.

Jeg har 4 stk Kingston blue hyperx KHX1600C9D3B1K2 i mitt asus p8z68 v gen 2.

Så vet jo at de funker (ble kjøpt samtidig , så parrene er samme batch) min cpu på den pc er en i7 2600.

De samme kingston modulene står også oppført i hovedkortets qvl pdf dokument.

Man skal ikke vektlegge det med qvl alt for mye.

Betyr bare at det er akkurat kun de modulene som ble testet når hovedkortet var til opprinnelig test og nytt før det gikk ut i markedet.

En haug med memory som også funker uproblematisk (om man installerer like da).

Du kunne jo også f.eks gått for et matchet par med 8GB , slippe 4.stk.

Er disse jeg har forresten.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639465

Lenke til kommentar

http://www.kingston.com/en/memory/search/Default.aspx?DeviceType=7&Mfr=ASU&Line=P8%20Motherboard&Model=74958&Description=Kingston_ValueRam_Memory_HyperX_Memory_for_ASUS/ASmobile_P8_Motherboard_P8Z68-V_LE

De vil fungere ja.

Her har du kompatibel minne modul liste fra Kingston selv.

Og du kan også bruke 8GB moduler opplistet , de har både cl10 og cl9 verifisert med p8z68-v le.

Nei det blir ikke raskere med 4 stk , mange ganger er det bedre med 2 stk.

Lenke til kommentar

Ja

Komplett 8GB KIT hyperx blu med modul part number = KHX16C10B1K2/16

Kingston link sorte/grå 8GB modul i kit av 2 stk har :Part Number: KHX16C10P1K2/16

Eneste forskjellen er en tilleggsfeature (hyperx PnP for plug and play) på de grå i kingston link uten omdet som du ikke behøver er de like bortsett fra heatspreader og fargen på den.

Så bare bestill de på komplett.

Lenke til kommentar

Regner med CMOS er BIOS? Den jumperen du putter over og tilbake sånn du restarter bios?

Ja det jeg mener å resette settingsene for bios setup (cmos clear jumper ). Og gjøres med jumper og/eller i tillegg ta ut coin batteriet.

Funker det med at du ser alle 16gb med å sette en modul i første sorte og første blå (rett til siden av cpu). ?

Da får du i såfall ikke enable dual channel configurasjon - 128bit width memory access for addressering av minnet , men istedet single channel med 64bit width memory chl access.

Men det er uansett viktigere med 'nok' minne i single chl for det du benytter pc til.

Noen hovedkort er litt rare til dette med minneplassering og installasjon.

Har lest at noen må installere den ene modulen først , få den gjenkjent etter en system boot , for så å slå av igjen og installere modul 2.

Du kan jo forsøke det med en modul i den blå lengst unne først , og etter gjennkjennelse og boot slå avog installere neste i den gjenværende blå slot.

Om det ikke funker må det være noe galt med enten hovedkortet ditt , eller cpuen sin minnekontroller.

Såfall får du kjøre minnet i bare kanal A (en sort og en blå til venstre , nærmest cpu).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...