Gå til innhold

Sende variabler fra php til et excel dokument mm

Anbefalte innlegg

Puh.

Jeg har en rekke makroer i excel som jeg ønsker å gjøre tilgjengelige via web. Problemet er at jeg ønsker ikke å slippe selve algoritmene ut.

Derfor ser jeg for meg følgende scenario:

1) Parametere fylles ut i et vanlig html form.

2) Disse sendes til excel filen, makro blir utført på server og produserer output, f.eks iform av en fil, eller database oppdatering.

3) Utregningen presenteres på web, enten som uttrekk fra database eller via filen som blir generert av excel makroen(dette kan vel være litt usmart når jeg tenke meg om).

Har noen noen forslag til løsning her? Jeg har funnet endel info om hvordan man skal importere bla web querys inn i excel, men hvordan gjør jeg det hvis jeg ikke har "åpnet" selve excel filen. dvs hvis filen kun skal fungere som program logikk og f.eks php være det styrende elementet?

Enhver form for tilbakemelding settes pris på.

Er dette i det hele tatt mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
les på BC math-funksjonene på php.net. Du trenger da aldri excel.

Dette er jeg forsåvidt enig i. Excel egner seg for en-bruker operasjoner, og til det er det forbausende kraftig. Problemet er bare at fyren jeg skal gjøre dette for har, og kan kun bruke, excel. :wink:

Han har en haug med tildels svært kompliserte simuleringsberegninger som er laget som excel macroer. Det er her hele business logikken ligger. :cry:

Etter å ha søkt endel på google har jeg forstått at det å kjøre excel(eller office produkter i det hele tatt) på server definitivt ikke er å anbefale. Tilogmed M$ fraråder det. Dessuten har jeg en bestemt intrykk at man er nødt til å operere i et microsoft miljø, dvs bruke asp og IIS for at man skal kunne kjøre excel macroer på server. og blir det jo straks vanskeligere å bruke php også. Kjipern siden det er så mye bra gratis tilgjengelig som f.eks phpsecurepages som jeg hadde tenkt å benytte meg av. :-? Dessuten synes jeg asp generelt er utrolig mye mer omstendlig i forhold til php. Husker enda sjokket over hvor enkelt det var å gjøre database koblinger i php kontra asp. :)

Lurer på om det eneste fornuftige å gjøre er å enten skrinlegge hele skiten eller ta jobben(og kostnaden) med å porte logikken til f.eks php.

Om noen har noen fornuftige synspunkter på noe av dette blir jeg takknemlig for respons, uansett hva det er

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...