G Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Nå er det flere prosent av de som er valgt inn (2013) som er for EU enn noen gang. En undersøkelse som organisasjonen Nei til EU har gjennomført, viser at 75 av de nyvalgte stortingsrepresentantene mener Norge bør bli medlem av unionen. 70 sier nei mens 20 ikke vet eller vil ikke opplyse om sitt ståsted, skriver Nationen.De 75 representantene som svarer ja til EU, utgjør 44,4 prosent av de folkevalgte på Stortinget.Fire Høyre-representanter har ikke besvart undersøkelse Skal Stortinget overkjøre folket når de finner flertall (noe de per grunnloven har tillatelse til) for å melde oss inn i EU? Skal Stortinget på nytt spørre befolkningen om råd, og følge rådet? Når får vi eventuelle nye kamper om EU-innmeldelse igjen? Endret 20. september 2013 av G Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 EU-saken er død og det er ingenting som tyder på en ny kamp der med det første. Uroen de siste 5 åra har heller gjort nordmenn mer skeptiske til EU. De fleste er vel svært godt fornøyde med at vi har våre egen krone og ikke euro. Vi merker jo også godt til problemene EØS/schengen medfører og det gjør ikke at folk ønsker å knytte seg enda tettere. Å overkjøre folket ville vært helt uhørt. Neppe gjennomførbart og politisk selvmord. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Nå er det flere prosent av de som er valgt inn (2013) som er for EU enn noen gang. Skal Stortinget overkjøre folket når de finner flertall (noe de per grunnloven har tillatelse til) for å melde oss inn i EU? Skal Stortinget på nytt spørre befolkningen om råd, og følge rådet? Når får vi eventuelle nye kamper om EU-innmeldelse igjen? Det kreves 3/4 flertall for å melde oss inn i EU, så det problemet er allerede tatt høyde for. Ellers ser jeg ikke helt at EU stiller seg så veldig annerledes enn andre saker. Stortinget vil sjeldent ha nøyaktig samme andel for/mot en enkeltsak som befolkningen. Til sist: Ja, Stortinget vil nok rette seg etter en folkeavstemning, og ikke melde oss inn i EU uten. Det er formelt sett ikke nødvendig, men i realiteten er det det. Jeg tror også de aller fleste partiene har programfestet at de vil følge en folkeavstemning. Men det er primært viktig fordi nei-siden da kan stemme ja, noe som er nødvendig på grunn av tidligere nevnte krav til kvalifisert flertall. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Tja, nå er jo Norge med i EU i praksis, eneste forskjellen er at man ikke har noen innflytelse over de reglene som vedtas der og som innføres i Norge. 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 21. september 2013 Forfatter Del Skrevet 21. september 2013 (endret) I en folkeavstemning, hvor tydelig flertall kreves? 50,1 %? I folkeavstemning gjelder vel 50 % flertall, mens på Stortinget som du nevner kreves 3/4 flertall, og er det ikke også noe med flere stortingsperioder også inne i bildet sånn i forhold til endring av grunnloven? Eller er det vetoretten til Kongen jeg nå roter meg borti? Endret 21. september 2013 av G Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Det kreves to stortingsperioder dersom man skal endre Grunnloven, og dersom kongen skulle finne på å bruke vetoretten, det er helt riktig. Men EU kan vi melde oss inn i med 3/4 flertall men ett vedtak. Trenger altså ikke to stortingsperioder. Folkeavstemning har ingen rettslig funksjon, så det må nesten politikerne se der og da. Jeg vil anta de mener at ordinært flertall holder. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. september 2013 Forfatter Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Hvorfor den forskjellen med EU-innmelding? Fordi vi allerede har EØS? Det står vel i grunnloven noe om at vi ikke skal la andre makter ta over Norge, gjør det ikke det? Da må vel grunnloven også justere den paragrafen. http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/05/16/stortinget-undergraver-den-norske-grunnloven Stortinget avgir stadig suverenitet til EU uten å følge Grunnlovens §93 Endret 21. september 2013 av G Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 (endret) Det har ingenting med EØS å gjøre, § 93 åpner for å melde oss inn i EU (det er faktisk bakgrunnen for at paragrafen overhodet finnes). Å bli med i EU er ikke å "la andre makter ta over Norge". Endret 21. september 2013 av Herr Brun Lenke til kommentar
G Skrevet 21. september 2013 Forfatter Del Skrevet 21. september 2013 Det har ingenting med EØS å gjøre, § 93 åpner for å melde oss inn i EU (det er faktisk bakgrunnen for at paragrafen overhodet finnes). Å bli med i EU er ikke å "la andre makter ta over Norge". Hvis du sier det så stemmer det? Jeg må vel si meg noe uenig i påstanden. Men, det kan jo hende du har juridisk ryggdekning for påstanden for det om. Jeg er ikke for kunnskapsrik om dette. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. september 2013 Del Skrevet 21. september 2013 Det stemmer ikke fordi jeg sier det, nei. Jeg sier det fordi det stemmer. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå