AKIversen Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Hei, har oppgaven: En bil skal sette ned farten og får akselerasjonen -3,2m/s^2 i 2,5s. I denne tiden kjører bilen 45m. Regn ut farten før og etter fartsendringen. Min plan var å endre andre veiformel til å gjelde startfarten for å så bruke første veiformel til å finne farten etter fartsendringen, men jeg sliter med å endre andre veiformel slik at jeg får rett svar. Takk for hjelp Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 bruk s = v(o)*t + 0,5*a*t^2 og a = (v - vo) / t der vo > v pga a < 0 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Mange år siden jeg har puslet med matematikk som eget fag, så beklager eventuell gal semantikk eller snarveier. Fikk bare lyst til å regne litt. EDIT: Er nok bedre at du tar utgangspunkt i Janhaas innlegg, og bruker formlene der i stedet for å bare smelle inn det du føler for i hytt og gevær slik jeg har gjort. Problemet ditt var kanskje ikke å finne svaret, men å komme dit på riktig måte, og da tror jeg ikke at jeg var til mye hjelp. Endret 20. september 2013 av -Teddy- Lenke til kommentar
AKIversen Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 Problemet er å gjøre om på andre veiformel slik at v(o) = (riktig oppsett) men tror jeg endrer formelen på feil måte Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 s = v(0)*t + 0,5*a*t^2 | -0,5*a*t^2 v(0)*t = s - 0,5*a*t^2 | :t v(0) = s/t - 0.5*a*t Lenke til kommentar
Spitfire396 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Det der var jo bare en repetisjon av forrige post bare at du ikke trakk sammen skikkelig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå