toth Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Disse er sylindriske, men åpen i begge ender og med krave i den ene enden. Den lokte enden, på den jeg tenker på, er som en rundneset ogivalkule, for pistol/revolver. Tror ikke det spille så stor rolle om den er tett i enden, men kraven er nok et problem. Det er i alle fall ikke dette, jeg tenker på. Men, takk for at du forsøker å hjelpe. Hylsen/muffen/kabelskoen du beskriver høres egentlig ut som den ser ut nøyaktig som en pinne på et støpsel? Uansett henger du deg alt for mye opp i form og farge her - til formålet du beskriver kan du bruke hvilken som helst endesko, eller rett og slett ingenting. Du trenger overhodet ikke noe endestykke for å kunne sette på støpsel/stikk på enden av en ledning, er bare å tvinne kobberlederne og putte dem i klemmen, og skru til. Se fra bilde 9: http://www.dinside.no/884403/slik-monterer-du-stopsel#/ Endret 23. september 2013 av toth 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 Hylsen/muffen/kabelskoen du beskriver høres egentlig ut som den ser ut nøyaktig som en pinne på et støpsel? Uansett henger du deg alt for mye opp i form og farge her - til formålet du beskriver kan du bruke hvilken som helst endesko, eller rett og slett ingenting. Du trenger overhodet ikke noe endestykke for å kunne sette på støpsel/stikk på enden av en ledning, er bare å tvinne kobberlederne og putte dem i klemmen, og skru til. Ja, den ser ut som en "pinne" på støpslet. Til formålet, er formen viktig. Farge var kun for å gi en beskrivelse, av hva jeg hadde sett og som muligens kunne være til hjelp for å forstå hva jeg mente. Og jeg har ennå ikke sett noen endesko, som er godt egnet til formålet. Selv om et av de siste forslagene, muligens kan brukes. Jeg har tilkoblet (med jevne mellomromm) kabler og støpsel i mer enn 40 år (både en fas og tre fas), så tilkobling på vanlig måte kan jeg. Men det er ikke derfor jeg spør om hjelp fra en elektrikker, for å finne det jeg søker. Og jeg har tidligere, forklart grunnen til at jeg ønsker slike muffer/hylser/endestykker. Linken du la ved, viser inv. kabler med en stiv tråd og det blir noe annet. Så jeg er fremdeles interessert i rett muffe, endstykke, eller hva det nå heter. Jeg håper jeg slipper å bruke gamlemetoden, til påtenkt kobling. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 Dersom jeg fotstår deg riktig så er du ute etter endehylser og tang for dette. Dersom du ønsker den typen som fabrikkene bruker må du til en svakstrømsforhandler. Men de er ikke nødvendige. Disse kan muligens brukes, hvis det blir plass på grunn av plasten. De jeg tenker på, er helt sylindriske i hele lengderetningen. Kanskje jeg får ta kontakt med en elektrikker i nærområdet. Men, dette burde da også være interessant for flere, hvis spenningen er kritisk. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Jeg kan ikke skjønne annet enn at det du ser etter er det alle andre har nevnt allerede. Det du snakker om går også under navnet "niter". Dette er kun nødvendig dersom lederne er av typen massetrådet. Dersom dette ikke er det du søker foreslår jeg at du tar bilde av hvor disse lederne skal skrus fast. Btw; Det heter skjøtestøpsel, med p og ikke b så vet du det :-) 1 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 Jeg kan ikke skjønne annet enn at det du ser etter er det alle andre har nevnt allerede. Det du snakker om går også under navnet "niter". Dette er kun nødvendig dersom lederne er av typen massetrådet. Dersom dette ikke er det du søker foreslår jeg at du tar bilde av hvor disse lederne skal skrus fast. Btw; Det heter skjøtestøpsel, med p og ikke b så vet du det :-) Det er nok flere som har vært inne på det rette, i alle fall navnet "endesko". Men de lignet ikke på det elektrikkeren bruke her, så jeg var usikker på om det var rett. Og de fleste jeg har sett (på linkene deres) har vært med isolasjon som tar mye plass, i et støpsel/skjøtestøpsel. Det er i alle fall trangt, på mange av mine støpseler. Så etter hvert en uisolert type (med krave), men usikker på om den kan brukes. Jeg vet jeg kan bruke den typen endesko, som elektrikkeren brukte her tidligere, så jeg vil i første rekke forsøke å finne den. Hvis ikke så får sjekke i en foretning, eller kontakte en elektrikker. Jeg har tidligere nevnt, at jeg bl.a. ønsket å bruke dette på utv. skjøteledninger, de er fleksible (uten en stiv tråd) og da er det "massetrådet", eller med flere kordeler. Kan være flere bruksområder også, men alt på ledninger hvor det er mange kordeler, som er tvinnet. Og jeg har oppgitt at for utv. skjøteledninger (2,5 kvadrat), så er hovedgrunn til at jeg ønsket endesko, å begrense spenningsfall. Men, takk for tilbakemelding. Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Ifht spenningsfall gjør det vel egentlig ingen forskjell om den er tett i enden eller ei? Så du bør kunne bruke en ren hylse uten isolasjon? Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Du kan fint bruke de nitene/kabelskoene som har en krage på seg. Denne er så vidt festet til niten og kan lett fjernes :-) 1 Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Disse kan muligens brukes, hvis det blir plass på grunn av plasten. De jeg tenker på, er helt sylindriske i hele lengderetningen. Kanskje jeg får ta kontakt med en elektrikker i nærområdet. Men, dette burde da også være interessant for flere, hvis spenningen er kritisk. Det er som en "toth" nevner at du må ikke ha dem, man pleier å bruke dem der det er fletrådet. Tror du gjør dette til en større sak en det er. Avmantle kabelen og lederen, tvin enden og dytt den inn i hullet. Dersom du absolutt vil bruke endehylse så kan du klippe av den plasten på de linket til. 1 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Det er som en "toth" nevner at du må ikke ha dem, man pleier å bruke dem der det er fletrådet. Tror du gjør dette til en større sak en det er. Avmantle kabelen og lederen, tvin enden og dytt den inn i hullet. Dersom du absolutt vil bruke endehylse så kan du klippe av den plasten på de linket til. Forstod han slik at dette er en gummikabel med typisk RK utførelse som er mangetrådet. Da skal man bruke niter slik at ikke lederne sklir ut og skaper dårlig kontakt. Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 24. september 2013 Del Skrevet 24. september 2013 Forstod han slik at dette er en gummikabel med typisk RK utførelse som er mangetrådet. Da skal man bruke niter slik at ikke lederne sklir ut og skaper dårlig kontakt. Er riktig at man skal bruke endehylser ved mangetrådet ledere, men foreslo det samme som toth fordi han lager mye arbeid for seg. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 24. september 2013 Forfatter Del Skrevet 24. september 2013 (endret) Ifht spenningsfall gjør det vel egentlig ingen forskjell om den er tett i enden eller ei? Så du bør kunne bruke en ren hylse uten isolasjon? Skal jeg kunne bruke slike endesko, som er avbildet over, må jeg ikke bare fjerne plasten. Det er det minste problemet og det har jeg selvfølgelig tenkt på. Endeskoen trenger selvfølgelig heller ikke være tett i enden. Det var bare for å beskrive typen jeg så. På de fleste av mine støpsler/skjøtestøpsler, vil ikke avbildede endesko kunne brukes umodfisert. Jeg må fjerne både plast og alt metall under plasten! Og grunnen er at like utenfor feste av ledning, må ledningen bøyes i 90 grader, en eller to ganger. Så det jeg trenger er en kort endehylse (ca 7 - 10 mm). Hvis jeg skal bruke de som er avbildet over, kan jeg klippe av i overgangen med en avbiter. Er disse endehylsene greie å klemme sammen med en vanlig tang (eks avbiter - på tvers), eller må jeg kjøpe en nitertang/endeskotang? Er materialet bløtt, kan jeg kanskje bare dra til skruen og glemme tangen. Endret 24. september 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. september 2013 Del Skrevet 25. september 2013 Klemmer du med vanleg tang så får du dårleg kontakt, då er vinninga gått opp i spinninga. Ei nite er ikkje så veldig hard, men å berre putte den inn og skru til vil ikkje fungere. Du må ha pressverktøy som er laga for den type hylse eller sko du kjøper. Stiftkabelsko høyrest litt mykje ut, eg ville før brukt endehylser, men det får du avgjere sjølv. Endehylser er i alle fall det som tar minst plass. Skal du ha stift så må du ha presset utanfor skrua, som vil ta plass. Det er kanskje denne typen du ser for deg. Det vil fungere så lenge du har plass. Eg ville heller brukt denne typen. Kappe er ikkje nødvendig, det tar berre unødig plass. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå