Friluftskar Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Søker tang og muffer, for å klemme sammen "muffe" (sylinder) utenpå strømkabler, til skjøteledning. Brukes vel i steden for lodding og for å få mindre strømtap, i tilkoblingen med "skrueklemme". Mulig det er en slags krympetang. Hvor får en kjøpt en slik tang og muffer? Endret 20. september 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Clas Ohlson og Biltema har mye å velge mellom, eller har sikkert Elfa noen butikk der de også. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Clas Ohlson og Biltema har mye å velge mellom, eller har sikkert Elfa noen butikk der de også.Ja det er mulig det. Jeg har sett dette i bruk, men vet ikke navnet på enhetene. Jeg har søkt, bl.a. på nevnte steder og Google, men kan ikke finne det jeg er ute etter. Så jeg mangler navn, eller en link til dette. Og om vanlige folk kan kjøpe dette, eller omm dette kun selges til elektrofirmaer. Håper en elektrikker, eller elektro-person kan svare. Men, takk for svar. Endret 20. september 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Krympetang er vel det det heter. Det er vel bare å ta seg en tur. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 Krympetang er vel det det heter. Det er vel bare å ta seg en tur.Jeg har søkt på krympetang, m.m., men finner ikke den typen jeg ser etter. De jeg finner, er for annen krymping. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 (endret) http://www.clasohlson.com/no/view/content/search?N=0&Ntk=All&Ntt=kabelskotang&Nty=1&D=kabelskotang&Ntx=mode+matchpartial&Dx=mode+matchpartial&showTabs=true http://biltema.no/no/Sok/?query=kabelskotang Endret 20. september 2013 av Chris93 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Du sikter til en eller annen form for kabelskotang (for uisolerte skjøtehylser), men når du ikke nevner tverrsnitt på kabelen, så er det vanskelig å være mer konkret. Kan være denne her passer, eller så har de en enda større som går fra 16-95mm2. Skjøtehylser, derimot, tror jeg ikke de har på Biltema (bare de vanlige røde/blå/gule isolerte). Edit: et annet sted å lete er hos Elfa. Endret 20. september 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kabelskotang-12679/Kan ikke si at jeg kjenner igjen tangen. Og hvor er "muffene"? Er du sikker på, at en av disse tengene er det jeg søker? Er du elektrikker? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Du sikter til en eller annen form for kabelskotang (for uisolerte skjøtehylser), men når du ikke nevner tverrsnitt på kabelen, så er det vanskelig å være mer konkret. Kan være denne her passer, eller så har de en enda større som går fra 16-95mm2. Skjøtehylser, derimot, tror jeg ikke de har på Biltema (bare de vanlige røde/blå/gule isolerte). Jeg er ikke elektrikker og vet ikke hvilken kvadrat det er. Men som et eksempel, jordet enfaset utvendig skjøtekabel. Men trenger også til inv. enfaset vanlig jordet 10 Amp strømkabel. Om dette dreier seg om 1,5 kvadrat, eller 2,5 vet ikke jeg. Det er ikke snakk om skjøtehylser. Men en "muffe" som tres utenpå kabelenden og klemmes fast, før en skrur enden fast i et støpsel/stikkontakt. Endret 20. september 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Jeg er ikke elektriker, men har gått elektro på videregående. Akkurat den tangen kan du bruke til mye rart, men også for kabelsko. Jeg anbefaler deg at du tar deg en tur. Hylsene og tengene hører sammen, og skal du ikke ha noe spesielt så funker "alt" Dette er en tang som du søker, men hylsene må du kjøpe seperat. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Det er ikke snakk om skjøtehylser. Men en "muffe" som tres utenpå kabelenden og klemmes fast, før en skrur enden fast i et støpsel/stikkontakt. Da er det altså endehylser du mener. Det, og tilhørende verktøy, finner du i alle fall hos Elfa. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Da er det altså endehylser du mener. Det, og tilhørende verktøy, finner du i alle fall hos Elfa. Mulig at "muffene", egentlig heter for endehylser. De jeg tenker på, så i alle fall anderledes ut. Hylsen var sylindrisk og den ene enden var tett, men avrundet. Og så ut til å være aluminium, den var lys grå. Hadde en elektrikker, som la opp et utvendig strømutak til en vedkapp 10 Amp. Spenningen var marginal for denne kappen, så selv skjøteledningen måtte kappes mest mulig. Og elektrikker gikk over begge ender, på skjøteledningen. Tredde på disse hylsene, klemte til og monterte dem i støpslene. Festet med skruer. Jeg søker det samme utstyret. Editt: Og for å pressisere, det er ikke snakk om å skjøte to kabler. Men for å tilkoble bl.a. et støpsel, til en kabel. Endret 20. september 2013 av geco5 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=19988&name=Ringkabelsko+og+gaffelkabelsko%2C+uisolerte Slike? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 De jeg tenker på, så i alle fall anderledes ut. Hylsen var sylindrisk og den ene enden var tett, men avrundet. Og så ut til å være aluminium, den var lys grå. De finnes uten plastisolasjon også, og i det hele tatt i et betydelig antall forskjellige utgaver. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?toc=19988&name=Ringkabelsko+og+gaffelkabelsko%2C+uisolerte Slike? Nei, dette er ikke sylindriske hylser! Men, takk for at du forsøker. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 De finnes uten plastisolasjon også, og i det hele tatt i et betydelig antall forskjellige utgaver.Disse er sylindriske, men åpen i begge ender og med krave i den ene enden. Den lokte enden, på den jeg tenker på, er som en rundneset ogivalkule, for pistol/revolver. Tror ikke det spille så stor rolle om den er tett i enden, men kraven er nok et problem. Det er i alle fall ikke dette, jeg tenker på. Men, takk for at du forsøker å hjelpe. Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 (endret) dersom du poster et bilde av hva du vil ha klemt så kan man nok letter finne ut hva det er du prøver å få til. Du har forsåvidt slike, http://www.elektroimportoren.no/kabelskjoet-ip68-5-13mm-kabeldim-3g1-5-3g2-5mm/1209810/Product.html?Event=pathlist funker de? Endret 22. september 2013 av Pugnax Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 22. september 2013 Forfatter Del Skrevet 22. september 2013 dersom du poster et bilde av hva du vil ha klemt så kan man nok letter finne ut hva det er du prøver å få til.Kan ikke sende bilde, av hva jeg ønsker klemt. Det er jo en av delene, jeg etterlyser. Ser det er noe missforståelse her og da har jeg nok forklart dårlig. Kan forklare igjen, men på en annen måte. Hvis en har en utvendig skjøtekabel og skal koble på "skjøtestøbsel" og "støbsel". http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/stoepsel-og-skjoetekontakt/skjoetekontakt/001144676/Catalog.html?Event=shopmenu Hvis kablen er ny, må en først fjerne ytre beskyttelsen av gummi og da kommer det frem 3 "ledninger". Før en kan gå videre, må isolasjonen (ca 1 cm) på disse tre ledningene fjernes. Så skal disse ledningsendene inn i hullet på en av "polene" i et skjøtestøbsel/støbsel og festes med en skrue. Det jeg ønsker er "noe" (muffe/hylse) å tre utenpå ledningsendene, så klemme hylsen fast utenpå ledningen, før jeg trer endene (med "muffe") inn i hullet på støbsel og skrur til. Så jeg trenger både "muffer" og tang. Men jeg vet ikke navnte på disse to enhetene og hvor jeg kan få tak i dem. Trolig er det bare rutinerte elektrikkere som kan svare på dette, eller andre som har brukt dette. For noen ti-år tilbake, så loddet fabrikker disse ledningsendene og noen gjør det kanskje fremdeles. I dag kan en unngå lodding, med bruk av slike muffer/hyklser, som jeg søker. Dette gjøres for å få bedre kontakt. Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Men det er jo slike du har fått linket til flere ganger, jo! 1 Lenke til kommentar
Pugnax Skrevet 22. september 2013 Del Skrevet 22. september 2013 Kan ikke sende bilde, av hva jeg ønsker klemt. Det er jo en av delene, jeg etterlyser. :)Ser det er noe missforståelse her og da har jeg nok forklart dårlig. Kan forklare igjen, men på en annen måte.Hvis en har en utvendig skjøtekabel og skal koble på "skjøtestøbsel" og "støbsel". http://www.elektroimportoren.no/elektromateriell/stoepsel-og-skjoetekontakt/skjoetekontakt/001144676/Catalog.html?Event=shopmenuHvis kablen er ny, må en først fjerne ytre beskyttelsen av gummi og da kommer det frem 3 "ledninger". Før en kan gå videre, må isolasjonen (ca 1 cm) på disse tre ledningene fjernes. Så skal disse ledningsendene inn i hullet på en av "polene" i et skjøtestøbsel/støbsel og festes med en skrue.Det jeg ønsker er "noe" (muffe/hylse) å tre utenpå ledningsendene, så klemme hylsen fast utenpå ledningen, før jeg trer endene (med "muffe") inn i hullet på støbsel og skrur til. Så jeg trenger både "muffer" og tang. Men jeg vet ikke navnte på disse to enhetene og hvor jeg kan få tak i dem. Trolig er det bare rutinerte elektrikkere som kan svare på dette, eller andre som har brukt dette.For noen ti-år tilbake, så loddet fabrikker disse ledningsendene og noen gjør det kanskje fremdeles. I dag kan en unngå lodding, med bruk av slike muffer/hyklser, som jeg søker. Dette gjøres for å få bedre kontakt. Dersom jeg fotstår deg riktig så er du ute etter endehylser og tang for dette. http://www.elektroimportoren.no/endeh-2-50-bl-norm/1272906/Product.html?Event=searchlist http://www.elektroimportoren.no/presstang-fra-1-5-10mm/88784/Product.html?Event=otherbuys Dersom du ønsker den typen som fabrikkene bruker må du til en svakstrømsforhandler. Men de er ikke nødvendige. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå