Konnis Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Fyrte nettopp opp min nye Sony Vaio 14 og ble sjokkert når jeg fant ut at nesten 100GB allerede var brukt. Jeg bestilte med 256GB SSD og hadde forventet at en del ble slukt av windows og bloatware, men så mye? Er dette vanlig eller var jeg dum som forventet at en 256GB disk hadde 256GB lagringsplass? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 256 GB (Gigabyte) er ikke 256 GiB (Gibibyte). Når du leser av hvor mye plass du har i f.eks Utforsker så leses det av hvor mye GiB som brukes. 256 GB = 238 GiB, så her har du "mistet" noe. Nå har også maskina di garantert en "recovery partisjon". Her ligger en kopi av Windows, drivere etc som kan brukes til å reinstallere. Hvor mye plass den tar vet jeg ikke, men det går fort 10 - 15 GiB der også. Så nå har vi "mistet" 18 + 15 = 32. En komplett W8 installasjon tar for 15 - 20 GiB. Mange maskiner kommer også preinstallert med Office og diverse annet så her går det også med plass. Og til sum så kan det virke som 100 GB av dine 256 GB har forsvunnet når du da finner ut at du bare har f.eks 160 GiB ledig. Men det forteller at ca 78 GiB er brukt. Det store spørsmålstegnet er hvor stor "recovery" partisjonene er. Den kan faktisk være større en 15 GiB 1 Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 Takk for informativt innlegg! Litt OT, men: En annen ting som har potensiale til å irritere noe grassalt, er at Sony tenkte det var lurt å kødde med Windows sine standard strømalternativer. Har lest litt rundt, ser ut som det ikke er noen løsning på det. Kanskje like greit å bruke den siste Win7 lisensen jeg har liggende, og rett og slett kjøre en clean install av det? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Hva er problemet med strømsparingsmodusene. Flere bærbarprodusenter har laget egne applikasjoner for strømsparing, kjenner ikke Sony sin, men personlig mener jeg f.eks ThinkPad sin er overlegen Windows sin standard. Men den tar litt mer tid å sette opp. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 Problemet er at jeg ønsker å lukke laptopen uten at den skrur seg av/dvalemodus eller noe sånt. Den vil bli brukt mye stasjonært på en pult tilkoblet skjerm/mus/tastatur og da er det litt irriterende å ikke kunne lukke den. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Det er et program som heter LidLock som kan brukes til å overstyre. Men det er rart om du ikke også har tilgang til en del av standard Windows opsjoner. Har du prøvd med Kontrollpanel, Strømstyring - og sett om du har funksjonen for hvilke alternativer som finnes for lukking av lokket. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Jepp, mener jeg skal ha lett der jeg kan. Får ta en titt på LidLock. Slik ser det ut for meg: http://i.imgur.com/jLnq40i.png Edit: Vaio control center: http://i.imgur.com/RMca9RL.png Endret 20. september 2013 av Konnis Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Det betyr at valget "Ikke gjør noe" er deaktivert i en innstilling lengre ned i systemet. Regner med at det er Pro versjon du har. Prøv med "Endre innstillinger som for øyeblikket er utilgjengelige" Har du ellers "Fast start" funksjon på maskina, det kan lage problemer. Så er også muligheten for "Ikke gjør noe" deaktivert på en del Sony modeller, f.eks Sony Vaio 14 Fit Premium. Dette er pga maskinens design - da kjøleløsning. Jf, post 2 i følgende tråd. http://community.sony.com/t5/VAIO-Software-Other-Operating/Missing-Power-Options-on-Vaio-Fit-models/m-p/138661#M6871 Personlig så lukker jeg aldri den bærbare når jeg bruker ekstern skjerm. Da bruker jeg skjermen på den bærbare til epost etc som jeg vi ha oppe hele tiden. Bruker en 27'' som ekstern skjerm, og sitter nok minst 80 % av tida med en slik konfigurasjon. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 Ah, shit. Er en Vaio Fit 14 jeg bestilte, usikker på om det er premium eller ei. Kan virke som den er premium, mye metall her ihvertfall. Da får jeg vel bare venne meg til å ha skjermen åpen. Siden vi først har sporet av; sliter nå med at vifta periodisk skrur seg av og på. 3-4 sekunder stillhet, før den går inn i en 3-4 sekunder periode med veldig svak viftedur. Normal laptop-oppførsel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå