MistaPi Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Noe man brude ha i tankene når man ser på den heller lave klokke hastighet forbedringen er overdrive funksjonen som kommer med Catalyst 3.8. Normally manual overclocking is achieved by increasing the speeds until some kind of artefact is noticed, indicating that the speeds have gone past the limits of the board in question; however this can end up causing permanent damage to the chip or memory. ATI have taken a different approach here, and by virtue of an on package thermal sensor for Radeon 9800 XT and on chip sensor for 9600 XT, if Overdrive is enabled the core speeds will gradually increase until such a point that the meet a specified heat output and then the speed will be scaled back down slightly to remain under that limit. While the core speed will never drop below its preset speed, should Overdrive be enabled you can then gain extra performance from the board should your PC case environment be suitable to do so. The 412MHz clock speed may not really be there because there is no more room in the process, but because of the heat output of the board. It's been suggested that the board has been tuned to a particular OEM's requirements (given that Dell already ships various configurations of 9800 in their Dimension XPS line and they are also sponsoring ATI's launch parties it would seem that this may be a fairly good guess as to who they are designed for) and that the 412MHz clock speed has been set in order to stay within the OEM's heat output requirements. The point of Overdrive is then to give retail consumers the ability to go beyond these speeds should their own particular cases have a cooler environment and thus be favourable for further core speed increases. -Beyond3D Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Han spurte vel egentlig ikke etter ytelsesforskjellen mellom 9600PRO og 9800pro, det var mellom 9600XT og 9800pro. Og så vil jeg bare si at prisen også er over det dobbelte, så kortet legger seg jo i en helt annen prisklasse. Det som er et bedre alternativ for den som vurderer 9600pro er et 9800 non-pro. Det får du for litt over 2500,- "hvordan vil 9600XT måle seg mot 9800pro?" tolket jeg som om han ville ha en sammenligning i ytelse mellom dem. Da er det opp til han om han vil koste på noen ekstra kroner på et 9800 Pro kort, kanskje et 9800 er et bedre valg enn 9800 Pro da det koster 1000.- mindre. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Han spurte vel egentlig ikke etter ytelsesforskjellen mellom 9600PRO og 9800pro, det var mellom 9600XT og 9800pro. Og så vil jeg bare si at prisen også er over det dobbelte, så kortet legger seg jo i en helt annen prisklasse. Det som er et bedre alternativ for den som vurderer 9600pro er et 9800 non-pro. Det får du for litt over 2500,- "hvordan vil 9600XT måle seg mot 9800pro?" tolket jeg som om han ville ha en sammenligning i ytelse mellom dem. Da er det opp til han om han vil koste på noen ekstra kroner på et 9800 Pro kort, kanskje et 9800 er et bedre valg enn 9800 Pro da det koster 1000.- mindre. Du skrev da ingenting om ytelsen på 9600XT?!? Om du leser de nye testene av XT så ser du at det er en meget stor forskjell i ytelse mellom 9600 Pro og 9800 Pro, nesten det dobbelte. Her sammenlikner du med 9600 pro, ikke XT. Hvis det var XT du mente, greit nok. Har du noen tester som viser ytelsen på 9600XT? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Vet nå ikke det da.http://www.uploadit.org/files/300903-000430-06.gif[/img] Lattis der kommer jo XT serien dårligere ut enn pro :o det er fordi det 9800xt kortet har 256mb minne og derfor litt tregere slik at 9700pro med 128mb minne kommer noen fps over. det ser ut som at den testen er begrenset av cpu eller noe, XT eier pro når anti aliasing og det skrus på. Jeg skjønner ikke hvorfor dere mener XP er dårligere i denne testen. (Ok, den ene grafen er kanskje 0,5% lavere, men de 3 andre grafene viser jo en kjempeforbedring.) Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Her sammenlikner du med 9600 pro, ikke XT. Hvis det var XT du mente, greit nok. Har du noen tester som viser ytelsen på 9600XT? La oss si at det yter som 9500 Pro og det kan umulig yte noe særlig mer. Treng liksom ikke noen tester som for å forstå at det er stor forskjell i ytelsen mellom 9800 Pro og 9600 XT Pro. Lenke til kommentar
ludobadger Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Kan noen si meg hva som er vitsen med å spille spill i høyere oppløsning enn 1024X768? Hvis man tar det høyere blir det riktignok ikke så mye kanter, men samtidig blir alt så UTROLIG lite! Whats the pount? Hørt om AA? Høres ut som du har en 17" og jeg vil si at 19" eller høyere så er 1280x1024 et minimum og 1600x1200 i RTS er bare et must. Ytelseøkningen på et XT kort var som forventet, men nå er jeg i tvil om jeg skal kjøpe meg et XT eller vente på R420 Pkt1; Mulig at Falcon og jeg er uenige i AMD vs Intel debatten om dagen men her har han noen svært gode poenger :wink: Synes man 1024x768 er mer en stort nok til spill så er min oppfordring å teste det samme spillet på en 19"+ i 1280x1024. Det er myyyeee kulere. Og vips så skjønner man man plutslig at man trenger et nytt skjermkort også heh. Pussig det der. hint; 21" CRT hos JM Data for 2000 spenn. Pkt2; Vi er ikke imponert over 9800xt sin ytelse men jeg har merket meg en liten ting som ingen har nevnt enda. Et par sitater; Toms; "We were only missing the software support of the new features like Overdrive and hardware monitoring, as right now Radeon 9800 XT is nothing but an accelerated (5-10% faster) Radeon 9800 Pro." Gamespy (om samme som over); "Unfortunately, for my testing, I was not able to use these drivers. I'm told that they will improve the performance of the Radeon XT line, but without testing myself, we'll have to wait and see. However, the promise of dynamic overclocking (as well as a visual overhaul of the driver tweaking screens) is encouraging." Det er altså snakk om at Overdrive (den dynamiske overklokkingen av XT) ikke er implementert i driverne enda (kommer i Catalyst 3.8 visstnok). Dvs at ingen har fått testet kortet slik det er ment å fungere. Mulig drivere ikke vil gjøre all verden men her er det altså snakk om en driveroverklokking av kortet som er godkjent (og oppmuntret til) av ATI. Dvs at kortet overklokkes og hvis det går ad undas så får man et nytt på garantien. I like the sound of that! Hvem vet kanskje Catalyst 3.8 vil få XT til å fremstå i et nytt lys? Hvis ikke så venter jeg på R420 jeg og... Edit; eh sorry jeg ser nå at noen allerede har nevnt poenget med dynamisk overklokking. My bad :oops: Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Her sammenlikner du med 9600 pro, ikke XT. Hvis det var XT du mente, greit nok. Har du noen tester som viser ytelsen på 9600XT? La oss si at det yter som 9500 Pro og det kan umulig yte noe særlig mer. Treng liksom ikke noen tester som for å forstå at det er stor forskjell i ytelsen mellom 9800 Pro og 9600 XT Pro. Det sier jeg ikke noe på. Det er klart at 9800 pro og 9600 XT er mil imellom i ytelse. Men det blir liksom å si: "Nei, du burde ikke kjøpe en Renault Scenic. Kjøp heller en Volvo XC90, den har bedre comfort og plass, selv med 7 seter." Det er ikke alle her som kan ta seg råd til en 9800 pro, da... Poenget mitt var bare at du ikke svarte på det han spurte om. Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Det sier jeg ikke noe på. Det er klart at 9800 pro og 9600 XT er mil imellom i ytelse. Men det blir liksom å si: "Nei, du burde ikke kjøpe en Renault Scenic. Kjøp heller en Volvo XC90, den har bedre comfort og plass, selv med 7 seter." Det er ikke alle her som kan ta seg råd til en 9800 pro, da... Jeg har ikke rådet han til å kjøpr 9800 Pro og har bare kommet med info at det er stor forskjell i ytelsen mellom 9600 Pro og 9800 Pro og det er opp til han om han vil innvistere i et 9800 Pro. Eneste jeg har anbefalt er at 9800 er et bedre kjøp enn 9800 Pro. Jeg fatter ikke helt hva du skriver her... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Det her blir for dumt å diskutere videre, jeg tror vi bare misforstår hverandre her. Eneste grunnen til at jeg begynte det her var at han spurte om ytelses sammenlikning av 9600 XT og du sammenliknet med 9600 PRO. Det var bare det jeg reagerte på. Det kan jo argumenteres med at ytelsen mellom de to sikkert ikke er så stor, men det vet vi jo ikke noe om enda, det er jo ingen reviews der ute, og vi burde vente på 3.8 driverne før vi konkluderer noe... Er du med? Det var bare det. Sorry for at det ble så mye rot av det... Lenke til kommentar
daffyd Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Det her blir for dumt å diskutere videre, jeg tror vi bare misforstår hverandre her. Eneste grunnen til at jeg begynte det her var at han spurte om ytelses sammenlikning av 9600 XT og du sammenliknet med 9600 PRO. Det var bare det jeg reagerte på. Det kan jo argumenteres med at ytelsen mellom de to sikkert ikke er så stor, men det vet vi jo ikke noe om enda, det er jo ingen reviews der ute, og vi burde vente på 3.8 driverne før vi konkluderer noe... Er du med? Det var bare det. Sorry for at det ble så mye rot av det... Jeg også lurte på akkurat det samme. Interessant å vite om ytelsesforskjellen mellom 9800 og 9600XT er så liten at det ikke er noe poeng i å vurdere å kjøpe 9800 (Pro). Det er ikke besvart her, så jeg får heller smøre meg med tålmodighet og vente på flere tester Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Det her blir for dumt å diskutere videre, jeg tror vi bare misforstår hverandre her. Eneste grunnen til at jeg begynte det her var at han spurte om ytelses sammenlikning av 9600 XT og du sammenliknet med 9600 PRO. Det var bare det jeg reagerte på. Det kan jo argumenteres med at ytelsen mellom de to sikkert ikke er så stor, men det vet vi jo ikke noe om enda, det er jo ingen reviews der ute, og vi burde vente på 3.8 driverne før vi konkluderer noe... Er du med? Det var bare det. Sorry for at det ble så mye rot av det... Det var litt lett å missforstå min post :wink: Lenke til kommentar
Falcon_ Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jeg også lurte på akkurat det samme. Interessant å vite om ytelsesforskjellen mellom 9800 og 9600XT er så liten at det ikke er noe poeng i å vurdere å kjøpe 9800 (Pro). Med kun 4 pipelines og 128-bit Memory Interface og kun 25% økning av klokkefrekvensen av core, kan den neppe være i nærheten av et 9800 kort som har 8 pipelines og dobbelt så stor båndbredde. Kan nesten med hånden på hjertet si at 9600XT Pro vil yte omtrent som 9500 Pro. Men overklokkings egenskapene til XT vil være meget gode med tiden. Lenke til kommentar
Marvel Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 9800XT kortet er jo fysisk mindre enn 9800 kortet noe som er en fordel hvis du har barebone kabinett (slik som jeg har) Med mitt nåværende kort (GF4Ti4400) er det ikke mulig for meg å utnytte begge serial-ATA tilkoblingene på hk'et, siden kortet stikker for langt bak. [offopic] Nå kan det jo diskuterest hvor smart det ville være å kjøre 2 hdd'er i en shuttle xpc med tanke på varmeutvikling. Jeg kjørte med 2 disker i 10min og når jeg tok ut diskene så var det nr. før jeg måtte bruke grytekluter. [/offtopic] XT kortet har jo en større kjøler som også dekker ram'en, og vifta er stor og sviver på lav rpm. *oppsummering* (9800xt vs 9800pro) - XT kortet får dynamisk overklokking - XT har bedre og mer stillegående kjøler - XT er fysisk mindre For meg er disse punktene verdt de 3-400kr ekstra jeg må ut med for å få XT fremfor 9800pro. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 For meg er disse punktene verdt de 3-400kr ekstra jeg må ut med for å få XT fremfor 9800pro. Hva slags regning bruker du'a? Den aller billigste 9800XT'en i prisguiden koster 4700,- Den billigste 9800pro'en i prisguiden koster 3000,- Det er 1700,- i forskjell. Hvis vi tar de litt mer annerkjente merkene, så har vi Asus's 9800XT til 5000,- og Sapphire's 9800pro til 3500,- hvilket gir 1500,- i forskjell. Det er ikke verdt det, i hvertfall ikke hvis man har en 9800pro fra før! Lenke til kommentar
Marvel Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 For meg er disse punktene verdt de 3-400kr ekstra jeg må ut med for å få XT fremfor 9800pro. Hva slags regning bruker du'a? Den aller billigste 9800XT'en i prisguiden koster 4700,- Den billigste 9800pro'en i prisguiden koster 3000,- Det er 1700,- i forskjell. Hvis vi tar de litt mer annerkjente merkene, så har vi Asus's 9800XT til 5000,- og Sapphire's 9800pro til 3500,- hvilket gir 1500,- i forskjell. Det er ikke verdt det, i hvertfall ikke hvis man har en 9800pro fra før! :oops: Hehe.. satt oppe i natt og surfet rundt forbi. Var visst ikke helt våken når eg sammenlignet priser. Men en ting er sikkert og det er at jeg skal ha nytt skjermkort i nær fremtid, og når lønna kommer på fredag så har det ikke så veldig stor betydning om kortet koster 3500 eller 4700 edit: Den aller billigste 9800XT'en i prisguiden koster 4700,- <-- Hvilket kort var det? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 edit:Den aller billigste 9800XT'en i prisguiden koster 4700,- <-- Hvilket kort var det? Nå kunne jeg ha skrevet "Bruk prisguiden, din fjomp" :wink: men vennlig som jeg er får du en link av meg: https://prisguiden.no/fritekst_sok....ricefind=9800xt Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Skuffa? Er jo store ytelsesforbedringer når en pumper opp oppløsninga og IQ litt. Uansett er det nok ingen særlige kjerneforandringer på 9800XT, bare en overklokking/optimalisering. EDITED: Folk må lære seg å lese grafer, hvem av dere ville egentlig kjørt spill på 1024x768 med et Radeon 9800 XT?? Jeg ville kjørt den oppløsningen, siden det er den mest behagelige. Det finnes andre oppløsninger enn 1600xXXXX eller hva enn nå du bruker. Lenke til kommentar
Da_Assassin Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 EDITED: Folk må lære seg å lese grafer, hvem av dere ville egentlig kjørt spill på 1024x768 med et Radeon 9800 XT?? jeg spiller og i max 1024x768 på spill... ser ikke poenget i ha høyere oppløsning i spill, men det har med at jeg bruker en 17" skjer og tremger ikke noe mer... desktop er derimot en annen sak... Lenke til kommentar
Marvel Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 edit:Den aller billigste 9800XT'en i prisguiden koster 4700,- <-- Hvilket kort var det? Nå kunne jeg ha skrevet "Bruk prisguiden, din fjomp" :wink: men vennlig som jeg er får du en link av meg: https://prisguiden.no/fritekst_sok.cgi?pricefind=9800xt Takker for linken din, og jeg prøvde selvsagt prisguiden selv først, men når jeg søkte så fikk jeg ikke opp noen resultat. Det jeg fant ut i ettertid når jeg brukte linken din var at det tok litt tid før resultatet kom opp (tar jo litt tid å søke gjennom så mange sider og jeg var ikke klar over dette siden jeg ikke har brukt prisguiden før. Så lærte jeg noe nytt idag også Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Jeg skjønner heller ikke de som bytter fra 9700 Pro til 9800 Pro jeg.. ytelsesøkningen er jo ikke så stor. Har man et 9700Pro så tror jeg man klarer seg i god tid framover. Det er faktisk et kort som er et år gammelt allerede. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå