Mr Burns Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Hei! Jeg trenger en ny kjøre-til-jobben-bil, og har sett bl.a. på en Audi A2 fra 2004. Men jeg lurer på om ikke en elektrisk bil kan være lurt å vurdere. A2en koster 80000, og jeg tenkte å betale 35000 vedkjøp. En ny Leaf koster ca 230000. Det jeg er mest usikker på er årlig servicekostnader, og prisen på en ny batteripakke. EDIT: Noen av tallene er feil, se lenger ned for mer korrekte tall! Jeg har satt opp følgende regnestykke: Antall dager 250 Avstand til jobben 34 km Kjørelengde 20000 km Kostnader Diesel Literpris 13 forbruk 0,45 Totalt 11700 Bompenger 8000 Billån 1394 Audi A2 forsikring Kasko u/leie, 4000 i egenandel 448 Årspris 5376 Årsavgift 2940 Årlig service 10000 Totalt: 41210 Strøm 1kr/kWh Forbruk: kWh / km 0,21 4200 Billån 4024 Leaf forsikring Kasko med leie, 4000 egenandel 317 3804 (Kasko u/leie, 4000 egenandel 270) Årsavgift 1170 Årlig service 4800 Batteripris 50000 Batterilevetid 8år Spare opp til nytt batteri 6250 Totalt: 24248 41210 vs 24248 er jo en ganske stor årlig forskjell, men er det noe jeg har oversett? Ut fra dette er det jo bare Leaf som virker som et fornuftig kjøp... Endret 23. september 2013 av Mr Burns Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Hadde A2 en stund og den var helt sjef, aldri noe feil med den, kjempebillig i drift, kan man forlange mer? Elektrisk bil høres jo flott ut, men hva skjer når du får problemer? Du har også glemt noe meget viktig i regnestykket ditt: verditap årlig kontra fremtidig salg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Leafen vil nok ha et større verditap iallefall de første årene (potensielt nok til å jevne ut kostnadene). Men igjen så er A2'en snart 10 år gammel, så den vil på mange måter være mer utsatt for uforutsette utgifter. Så på lang sikt (8-10 år) er nok Leaf'en et bra kjøp. Edit: Det blir jo med et stort "men". Og det er at Leaf'en holder god standard etterhvert som den blir eldre, foreløpig så er jo alle Leaf'ene for nye til at vi kan si så veldig mye om hvor driftsikre de er. Verkstedsutgifter kan jo og være et stort "men", usikker på hvor billig det blir med deler og timearbeid om noe ryker på en EL-bil. Endret 20. september 2013 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Verditapet på ny teknologi vil alltid være større enn verditapet på etablert teknologi i annen kategori. Dette skyldes at elektrisk er noe nytt, det er rivende utvikling innen feltet, og innen 5-6 år kan det være el-biler på markedet som har 10x så lang rekkevidde for eksempel, og da vil en Leaf være lite verdt. Du bør derfor kalkulere med noe større verditap enn normalt. Avhengig av hvor lenge du skal ha bilen, selvfølgelig, men jeg tror tallene blir annerledes når du baker inn verditap. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Har du regnet riktig på lånekostnadene? Koster lånet på Leaf'en bare 4024kr i året, altså 335kr pr måned? Eller har du estimert verditapet og kommet fram til at dette er kostnadene etter at du har solgt bilen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 En ny Leaf koster ca 230000. Du får Leaf en del billigere enn det: Finn.no - Leaf Jeg tror ikke det er noe særlig endringer mellom årsmodellene. Nettavisen Side 3 har et par relevante artikler om elbil og bruktbilkostnader: Hvor mye koster det å ha elbil? Nyere bruktbil lønner seg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 (endret) Verditapet på ny teknologi vil alltid være større enn verditapet på etablert teknologi i annen kategori. Dette skyldes at elektrisk er noe nytt, det er rivende utvikling innen feltet, og innen 5-6 år kan det være el-biler på markedet som har 10x så lang rekkevidde for eksempel, og da vil en Leaf være lite verdt. Du bør derfor kalkulere med noe større verditap enn normalt. Avhengig av hvor lenge du skal ha bilen, selvfølgelig, men jeg tror tallene blir annerledes når du baker inn verditap. Det kan være lurt å kalkulere med lavere bruktpris enn normalt pga batteribyttekostnad, men jeg vil ikke si at ny teknologi alltid taper seg raskere. Mye tyder på at elbilincentivene (avgiftsfordelene blant annet ved nykjøp) vil bli mindre på sikt. Noe som kan kompensere vesentlig for verditap. Samtidig vil bensin/diesel-bruk oppleve avgiftsøkninger, noe som vil gi et større skille i bruktprisen på elbil vs bensin/diesel. Hva vil ungdommen om 10 år ha å velge mellom? Elbil til 50 000 + årlige driftsutgifter på 10 000 eller bensin/dieselbil til 20 000 + årlige driftsutgifter på 30 000. Dersom elbilbatteriet fortsatt er i god stand. Jeg tror det var Ford som regnet med en gjenværende kapasitet på 70% etter 200 000 km. En vesentlig kostnad ved elbiler er batteriet og den rivende utviklingen du prater om er ønsketenkning. Det er kjemisk umulig å øke batterikapasiteten med 5-10 ganger de neste 10 årene. Se på den rivende utviklingen av mobiltelefonbatterier. I dag har batteriene rundt 3 ganger høyere kapasitet enn for 10 år siden, men veier samtidig dobbelt så mye og koster ca dobbelt så mye. Forbedringen i kr/Wh og gram/Wh er faktisk ganske liten. Det forventes ingen store økninger i årene som kommer, bare en jevnt svak økning i kapasitet. Merk at effekt og kapasitet er to forskjellige ting. Økt effekt kan gi kortere ladetid på telefoner, men det skjer neppe det samme på biler siden det er kraftforsyningen fram til laderen som er flaskehalsen, ikke batterienes maksimale ladeeffekt. Leaf har 23 kWh batteri, 80 kW motor, 80% hurtigladetid på 30 minutter og 100% normalladetid på 8 timer. Om 10 år regner jeg med biler i samme prisklasse (ny og uten avgifter) og samme størrelseklasse har ca 40 kWh, 120 kW motor, 80% hurtigladetid fortsatt på 30 minutter (altså med 50% høyere effekt) og 100% normalladetid på ca 5 timer (altså med dobbel ladeeffekt). Merk at kjørelengden vil nok øke ca 10% mer enn batterikapasiteten. Endret 20. september 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Jeg tror det var Ford som regnet med en gjenværende kapasitet på 70% etter 200 000 km. Der tar du feil. http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=228326 Som du ser er man nede i 70% kapasitet etter bare 21 måneder. Langt mindre enn 10 år/200kkm. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 De siste Leaf-utgavene, bygd i England (også kalt EuroLeaf) har også lengre rekkevidde, andre utstyrsnivå og kan fås med mørkt interiør. Ikke alle som er like glad i det lyse interiøret Leaf opprinnelig kom med. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 20. september 2013 Forfatter Del Skrevet 20. september 2013 Oops! Nå er jeg flau, jeg må ha vært delvis i svime når jeg regnet det ut. Jeg har blandet årlige og månedlige utgifter! Slik går det når man regner uten enheter... Jeg kommer tilbake med mer korrekte tall! Lenke til kommentar
wampster Skrevet 20. september 2013 Del Skrevet 20. september 2013 Kommer en ny reva (elbil) i starten av neste år. Liten bil (så kan på ingen måte sammenlignes med leaf) men for en t/r jobb bil så tror jeg den blir kjempebra. 16 mil rekkevidde, ~100km/t toppfart, ålreit plass. Dessuten, på regnestykke du setter opp lader du den hjemme hver dag? Jeg kommer til å kjøpe elbil for å kjøre til/fra jobb og kommer så å si å bare lade mens jeg er på jobb (gratis). Verd å ta med seg. Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 23. september 2013 Forfatter Del Skrevet 23. september 2013 Heisann! Nå har jeg tatt en grundigere titt på tallene... Jeg regner med 240 dager, 34 km en vei, 16kr bompenger en vei. Forbruk: Kjørelengde 240*34*2 = 16320km Diesel:0,45L/mil *1632mil = 7344L Kostnad: 7344L * 13kr/L = 9547kr Bompenger: 16kr*2*240 = 7680kr Årlig billån: 12*1394kr = 16728kr Forsikring: 12*448 5376kr Årsavgift: 2940kr Årlig service: 10000kr Total: 41210kr Strøm: 0,21kWh/km * 16320km = 3427kWh 07kr/kWh * 3427 2399kr Årlig billån: 4024*12 = 48288 Forsikring:12*317kr = 3804kr Årsavgift: 1170kr Årlig service: 4800kr Nytt batteri: Pris: 50000 Levetid 8 år -> 6250kr Totalt: 67739 kr Sånn! Da ser det straks anderledes ut. Noen ting blir billigere på en elbil, men for dette spesifikke regnestykket er lånekostnadene mye høyere enn reduserte utgifter i drivstoff og bompenger. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) Verditapet på bilen er som regel den klart største utgiftsposten på biler med mindre man kjøper noe gammelt og billig. Her sammenligner du en 2013-bil med en 2004-bil og da kunne jeg med stor sannsynlighet fortalt deg resultatet på forhånd uten å vite noe mer. Ulempene med å velge en gammel bil er sikkert åpenbare (personsikkerhet, uforutsigbare servicekostnader, følgekostnader ved problemer (leiebil/taxi) etc), men de kommer ikke fram av regnestykket. Jeg kan heller ikke se noe til salgsverdi/pant når du er ferdig med den. Hvor lenge kan du tenke deg å beholde A2-en? Er ikke 13 kr/l og 0,45 liter/mil på en 2004 A2 litt optimistisk? Regner du med å betale Leaf helt ned på 4 år? Har du mulighet for å belåne det på boligen (bedre renter) eller må det stå som et separat billån? Hvorfor vil du bruke så lang nedbetalingstid som 3 år på A2, når du godtar så høy årlig avbetaling på Leaf? Jeg ville enten betalt A2 raskere eller hatt lengre nedbetalingsperspektiv på Leaf for å få ned terminbeløpene. Øker du til 8 år lån på Leaf så kommer du omtrent ned på 40 000 i året totalt for Leaf-alternativet også. Endret 23. september 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 I følge elbilforum er nå servicen 2900 eller noe for Leaf (per år) Årsavgift er vel 450kr, pluss gratis bompenger og parkering i byene. Hos oss kan vi lade på jobb, så slipper å lade hjemme (Har bestilt leaf, har en 2012 A6 nå ) For min del var det ikke sparingen som gjorde at jeg valgte Leaf, men fordi jeg har flyttet så nært jobb at jeg ikke hadde behov for stor bil lenger, og er spennende å prøve noe nytt Jeg betaler 240,000kr for en Nissan Leaf (Tekna) med 6,6kW lader og vinterdekk (Sandven her i Bergen) Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 (endret) slettet post, leste feil Endret 23. september 2013 av AllFather Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Er ikke 13 kr/l og 0,45 liter/mil på en 2004 A2 litt optimistisk? Nei, jeg kjørte på 0.45 på langkjøring på bensinutgaven, 0.45 i snitt på dieselutgaven er barnemat. Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. september 2013 Del Skrevet 23. september 2013 Betaler du for parkering der du jobber? Jobber du i by med mye kø inn/ut fra by (jobb) med mulighet for å kjøre i kollektivt felt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå