Gå til innhold

Tybring-Gjedde føler seg mobbet

Anbefalte innlegg

Alle samfunn har dårlige epler, vi har våre, de er vårt problem og ansvar.

Ja derfor spurte jeg.

Den vanlige innfallsvinkelen hos enkelte når det gjelder innvandrere er å årsaksforklare kvinnevold med islam og mannsjåvinistisk oppdragelse. Derimot, det norske kjønnslikestilte og avkristede samfunnet er ikke under slikt åk for å si det sånn.

Så da spør jeg igjen om årsaksforklaring, hva i den norske kulturen og oppdragelse er det som har fått 72 etnisk norske menn til å drepe konene sine?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja derfor spurte jeg.

Den vanlige innfallsvinkelen hos enkelte når det gjelder innvandrere er å årsaksforklare kvinnevold med islam og mannsjåvinistisk oppdragelse. Derimot, det norske kjønnslikestilte og avkristede samfunnet er ikke under slikt åk for å si det sånn.

Så da spør jeg igjen om årsaksforklaring, hva i den norske kulturen og oppdragelse er det som har fått 72 etnisk norske menn til å drepe konene sine?

Men spørsmålet blir vel heller "hvorfor er det statistisk flere med ikke-vestlig bakgrunn (les: muslimer) som begår konedrap? Det er klart man kan ha en nullvisjon om vold, men det er totalt urealistisk. Dersom man på den annen side ønsker å minimere vold innad i nasjonen, tilsier statistikken at der finnes enkle grep en kan gjøre.

Lenke til kommentar

Men spørsmålet blir vel heller "hvorfor er det statistisk flere med ikke-vestlig bakgrunn (les: muslimer) som begår konedrap?

Akkuratt det spørsmålet stille jo hele tiden.

Nå spurte jeg derimot om årsaksforklaring for etnisk-norske kone-drapsmenn. Men du unviker tydeligvis å svare? Er det fordi at når du ikke kan utpeke religion (islam) som årsak, så blir du tvunget til å innrømme andre momenter?

Venter fortsatt på svar

• Liker 1
Lenke til kommentar

Akkuratt det spørsmålet stille jo hele tiden.

Nå spurte jeg derimot om årsaksforklaring for etnisk-norske kone-drapsmenn. Men du unviker tydeligvis å svare? Er det fordi at når du ikke kan utpeke religion (islam) som årsak, så blir du tvunget til å innrømme andre momenter?

Venter fortsatt på svar

Nei, jeg forstår ikke spørsmålet. Vold er uunngåelig, det vil alltid være en andel menn som dreper partnere. I noen kulturer er høyere forekomst. Hva mer ønsker du?

Lenke til kommentar

Krim følger klasse og velferd ganske tett, og som steinrikt land nærmest fritt for slum har Norge veldig lite sånne ting. Det er lett å innbille seg at det er noe med vår kultur som gjør det.

Var dei 72 norske mennene fattige? Eller er dette æresdrap?

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Men spørsmålet blir vel heller "hvorfor er det statistisk flere med ikke-vestlig bakgrunn (les: muslimer) som begår konedrap?

Det synes åpenbart at det er en blanding av kulturell aksept for den slags handlinger og sosiale forhold. Kulturen kan vi letter påvirke hos noen titusener individer her i Norge enn i hjemlandet, og de sosiale forholdene er selv i innvandrerstrøkene bedre her i landet.

Det er klart man kan ha en nullvisjon om vold, men det er totalt urealistisk. Dersom man på den annen side ønsker å minimere vold innad i nasjonen, tilsier statistikken at der finnes enkle grep en kan gjøre.

Tja, det kan du si. Men det fører jo på den annen side antagelig til desto mer vold i disse innvandrernes hjemland. Vi ønsker selvsagt alle å bo i en fredelig hage, og en hver er seg selv nærmest, men når de sloss rundt oss på alle kanter så kan det være betimelig å spørre: Er et drap i Norge verre enn et i Sverige? Er et i Skandinavia verre enn et i sør-Europa, og er et i sør-Europa verre enn et i Somalia?

Det er selvsagt en mager trøst for ofrene for mord og voldtekt her i landet, men på den annen side: Er det noe mer trøst å vite at ofrene med en annen politikk kunne vært svenske, eller spanske, eller indiske eller afrikanske?

Vi kan selsavgt ikke reparere all verdens elendighet alene, men vi kan gjøre vårt. Og vi kan gjøre det uten å godta den kulturelle bakgrunnen for slike handlinger. Det krever riktignok et tydeligere språk enn politikerne snakker idag, hvilket dog ikke betyr at Tybring-Gjedde har den riktige dialekten.

At vi er bedre rustet enn de fleste land til å ta tak i de sosiale årsakene til slik vold synes åpenbart, at vi ikke gjør det synes i økende grad å være fordi våre politikere på begge sider er mer opptatt av å være strenge nok til å ta vinden ut av seilene for FrP.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig kona var mer "submissive" underdanige. Enten vi liker det eller ikke så er vi jo alle dyr.

Nå i disse likestillingstider, så er vel konene mindre submissive, og det oppstår nok også en del flere gnissninger tipper jeg.

De få som delvis har holdt på sin mannsdominerende kultur er religiøse som eksempelvis de kristne. Der holder de jo bibelens ordlyd over norsk lovs ordlyd. Og når den kristne bibel proklamerer veldig tydelig at kvinner skal holde kjeft i menigheten, så..

Lenke til kommentar

Det synes åpenbart at det er en blanding av kulturell aksept for den slags handlinger og sosiale forhold. Kulturen kan vi letter påvirke hos noen titusener individer her i Norge enn i hjemlandet, og de sosiale forholdene er selv i innvandrerstrøkene bedre her i landet.

Tja, det kan du si. Men det fører jo på den annen side antagelig til desto mer vold i disse innvandrernes hjemland. Vi ønsker selvsagt alle å bo i en fredelig hage, og en hver er seg selv nærmest, men når de sloss rundt oss på alle kanter så kan det være betimelig å spørre: Er et drap i Norge verre enn et i Sverige? Er et i Skandinavia verre enn et i sør-Europa, og er et i sør-Europa verre enn et i Somalia?

Det er selvsagt en mager trøst for ofrene for mord og voldtekt her i landet, men på den annen side: Er det noe mer trøst å vite at ofrene med en annen politikk kunne vært svenske, eller spanske, eller indiske eller afrikanske?

Vi kan selsavgt ikke reparere all verdens elendighet alene, men vi kan gjøre vårt. Og vi kan gjøre det uten å godta den kulturelle bakgrunnen for slike handlinger. Det krever riktignok et tydeligere språk enn politikerne snakker idag, hvilket dog ikke betyr at Tybring-Gjedde har den riktige dialekten.

At vi er bedre rustet enn de fleste land til å ta tak i de sosiale årsakene til slik vold synes åpenbart, at vi ikke gjør det synes i økende grad å være fordi våre politikere på begge sider er mer opptatt av å være strenge nok til å ta vinden ut av seilene for FrP.

Spørsmålet er om det har noen egentlig hensikt å forsøke å forbedre en verden med konstant populasjonsvekst ved å omplassere noen heldige få individ til et land mer større velstand. På en global skala tror jeg ikke det medfører noen netto gevinst. Ingen nedgang i vold på global skala, men en oppgang lokalt sett i Norge. En langt bedre startegi er økt bistand, og mer konkrete prosjekter med nøyere oppfølging. Det er veldig, veldig lite vi kan gjøre i den store verden, hvor vi utgjør fem millioner i velsignet relativ fred.

Et drap er like ille uansett hvorvidt det er begått i Norge eller Somalia, absolutt. At man gjør noe med statistikkene i disse landene ved å ta inn noen individ som er bærere av en mer voldelig kultur, klarer jeg ikke å se logikken i. Netto sett er det likt i hjemlandet, mens vi har en økning i voldsstatistikkene. Rekkene i hjemlandet fornyes fort nok med høye fødselsrater som medfølger fattigdom på tvers av kulturer. Her kan vi fokusere bistand i høyere grad, sammen med utdannelse.

Jo det gjør du. Alle forstår spørsmålet jeg har stilt gjentatte ganger.

Ergo, vi ser på en avslørende måte hvor feig og ensrettet agenda enkelte har.

Det eneste jeg egentlig har på agenda er å gjøre landet så trygt som mulig for våre etterkommere. Endret av Fasces
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om det har noen egentlig hensikt å forsøke å forbedre en verden med konstant populasjonsvekst ved å omplassere noen heldige få individ til et land mer større velstand. På en global skala tror jeg ikke det medfører noen netto gevinst. Ingen nedgang i vold på global skala, men en oppgang lokalt sett i Norge. En langt bedre startegi er økt bistand, og mer konkrete prosjekter med nøyere oppfølging. Det er veldig, veldig lite vi kan gjøre i den store verden, hvor vi utgjør fem millioner i velsignet relativ fred.

Man skal vel aldri si aldri.

Det kan jo tenkes at norsk kulturliv og vennskap med nordmenn gir dem et annet syn og et fritt pust fra alt det de drasser på. Og sånn sett kan det hende man også planter noen frø tilbake til de kulturer de kommer i fra. Ønskedrøm?

Det kan jo hende det å gi dem en norsk utdanning gjør u-landet noe godt, for noen vil fremdeles ha en dragning tilbake til hjemlandet sitt.

Jeg tror vi heller skal fokusere på de positive sidene først når man siler kandidater. Slik at vi kan få sårt trengt arbeidskraft i enkelte næringer (les: f.eks. leger).

Lenke til kommentar

Man skal vel aldri si aldri.

Det kan jo tenkes at norsk kulturliv og vennskap med nordmenn gir dem et annet syn og et fritt pust fra alt det de drasser på. Og sånn sett kan det hende man også planter noen frø tilbake til de kulturer de kommer i fra. Ønskedrøm?

Det kan jo hende det å gi dem en norsk utdanning gjør u-landet noe godt, for noen vil fremdeles ha en dragning tilbake til hjemlandet sitt.

Jeg tror vi heller skal fokusere på de positive sidene først når man siler kandidater. Slik at vi kan få sårt trengt arbeidskraft i enkelte næringer (les: f.eks. leger).

At de som får en utdannelse tar med seg inntrykk og en klype norsk kultur til sitt opphavsland, og gjør noe for å forbedre dette, kan faktisk godt hende. At det er mange vil jeg ikke tro, da folk flest tenker på seg og sitt. Det er bare grunnleggende menneskelig. Program for utvekslingsstudenter finnes for øvrig uansett, regner jeg med.
Lenke til kommentar

Et drap er like ille uansett hvorvidt det er begått i Norge eller Somalia, absolutt. At man gjør noe med statistikkene i disse landene ved å ta inn noen individ som er bærere av en mer voldelig kultur, klarer jeg ikke å se logikken i. Netto sett er det likt i hjemlandet, mens vi har en økning i voldsstatistikkene. Rekkene i hjemlandet fornyes fort nok med høye fødselsrater som medfølger fattigdom på tvers av kulturer. Her kan vi fokusere bistand i høyere grad, sammen med utdannelse.

Det eneste jeg egentlig har på agenda er å gjøre landet så trygt som mulig for våre etterkommere.

Nå er det for ordens skyld ikke de globale voldsstatistikkene jeg vil forbedre. Jeg påpeker bare at en voldsmann i Norge mest sannsynlig ville vært det i hjemlandet også. Det er andre grunner til at vi har asylsinstituttet i utgangspunktet, og desverre er det umulig å sile de som kommer på forhånd. En økning i volden er en kjedelig følge av dette.

Nå mistenker jeg vel at dette er et førstegenerasjons-problem: Det er antagelig langt mindre vold blant de norskfødte med invandrerbakgrunn enn blant deres innvandrede foreldre, uansett etnisitet.

Men jeg tror altså at vi kan gjøre mer med både holdningene (kulturen) og de sosiale forholdene som gjør at disse gruppene utmerker seg på statistikkene. Jeg tror på dialog og tydelige verdimeldinger.

Problemet er en (forsåvidt forståelig) redsel for å sigmatisere flertallet i en gruppe ut fra mindretallets handlinger. Vi må langt oftere våge å gå i dialog med f. eks. muslimske ledere om hva de kan gjøre for å endre de kulturelle aspektene ved dette. Vi vet tilsynelatende bare ikke hvordan vi skal gjøre det uten å si at det er deres - eller islams - feil.

Nå er det selvsagt noen som mener at det er islams feil, jeg leser Tybring Gjedde slik. Men det er en sikker oppskrift på at dialogen går i vranglås.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

http://e24.no/makro-og-politikk/tybring-gjedde-foeler-seg-mobbet-av-professor/21611541

Hvis Tybring-Gjedde mener dette er mobbing - kan ikke Kristin Halvorsen si det samme når hun blir kalt naiv da? Eller Erna hvis noen kaller henne kapitalist?

Dette er mobbing, og det er ikke første gang heller at sosialiister går direkte til personangrep på de som mener noe annet enn dem selv eller kritiserer sosialistenes kyniske eksperimenter, og kaller dem for det verste de kan komme på i øyeblikket.

Generelt sett så er sosialister/kommunister blant verdens avskum, og blant de ondeste og mest hatefulle mennesker som fins i verden.

Historisk så har sosialismen/kommunismen millioner av menneskeliv på samvittigheten, og ingen sosialister har beklaget noe, de er tvert imot ivrige etter å gjennopptå sine myrderier og håpløse eksperimenter.

Og importen av islam er et av disse sosialistiske eksperimentene som allerede har ført til mye lidelse for mange i folket.

Men dette bryr ikke sosialistene seg om, de ønsker bare å fortsette med sine kyniske og onde eksperimenter.

Lenke til kommentar

UiB burde gi han ein advarsel når han seie slik uten å kunne begrunne sine påstandar, spesielt når det faktisk har hensikt å nedverdrige mannen.

Dette har til hensikt å nedverdige Tybring Gjedde ja, men UIB kommer nok ikke til å gi noen advarsel.

De er alle sosialister, og sosialister flest er tvers gjennom onde mennesker, fylt av hat mot alle som ikke underkaster seg deres vilje og våger å mene noe annet enn dem selv.

Nå vil vel alle sosialister her melde seg på i køen for å nekte for dette.

Men faktum er at de som er tvers gjennom onde mennesker de vet det ikke selv fordi dette er naturlig for dem, ondskap og hat mot alle som ikke er sosialister er helt naturlig væremåte og måte å leve på for sosialistene, de vet ikke om noe annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

sosialiister går

sosialistenes kyniske

sosialister/kommunister blant

sosialismen/kommunismen

sosialister har

sosialistiske eksperimentene

sosialistene seg

sosialister, og sosialister

sosialister her

sosialister er

sosialistenes onde

What does the fox say?

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...